تجارت با طعم کاکائو latamarko

6 سال قبل در
کد آگهی : 10948

هر تجارتی که طعم و رنگ این میوه را به خود می‌گیرد، محبوب دل همگان می‌شود.کاکائو latamarko

شاید بومیان مناطق آمازون که از این میوه در مصارف غذایی خود استفاده می‌کردند هیچ‌گاه تصور این را هم نداشتند که زمانی که برای نخستین‌بار تاجری به نام «هرناندو کورتز» در سال ۱۵۲۸.م میوه کاکائو را از امریکای جنوبی به اسپانیا برد، میوه‌ای با این ظاهر ناخوشایند اما خوش طعم، به یکی از تجارت‌های بزرگ و پرجاذبه با طرفداران دو آتیشه در سراسر جهان تبدیل شود. حجم تجارت میوه خوش‌طعم کاکائو که ماده اولیه شکلات‌های دوست‌داشتنی ما هست، سالانه چیزی در حدود ۴ میلیون تن است که این میزان برداشت، برای مصرف در فرآورده‌های کاکائویی و تولید شکلات و همچنین تبدیل آنها به پودر کاکائو، به شرکت‌های تولیدکننده در تمام جهان صادر می‌شود. میوه کاکائو که متعلق به درختی در جنگل‌های حاره‌ای آمازون و دیگر مناطق امریکای مرکزی است، اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده شکلات‌هایی است که محبوبیت خاصی میان تمام مردم جهان دارد. این خوراکی خوشمزه در میان تمام مردم از زمان کودکی تا مرگ دوستداران بسیار دارد به شکلی که شما اگر در جرگه دوستداران این خوراکی نباشید به طور حتم به سلیقه غذایی شما شک خواهند کرد.

کاکائو latamarko
تولیدکنندگان این خوشمزه‌ها
از زمانی که میوه و پودر کاکائو محبوبیت جهانی پیدا کرد، هر روز بر حجم تجارت آن افزوده شد. این امر موجب شد تا کشورهای تولیدکننده کاکائو بر تعداد و وسعت مزارع زیر کشت این میوه بیفزایند و کشورهایی هم که از نظر آب و هوایی توانایی کشت و تولید این میوه را دارند به جمع کشورهای تولیدکننده بپیوندند. درحال حاضر، گونه‌های مختلفی از این گیاه در مناطق مختلف جهان کشت می‌شود که بیشترین میزان برداشت آن به‌طور عمده در ۱۰ درجه شمال و جنوب خط استوا صورت می‌گیرد.غنا، بزرگترین کشور تولیدکننده دانه کاکائو در غرب آفریقاست که تولیدکننده مرغوب‌ترین دانه کاکائو در جهان نیز است. پس ازآن کشورهای نیجریه، کامرون و ساحل عاج، و در امریکای جنوبی کشورهای برزیل، کاستاریکا، ونزوئلا، پرو، گواتمالا و اکوادور نیز عمده‌ترین کشورهای تولیدکننده محسوب می‌شوند.
اگر چه کشورهای افریقایی خاستگاه میوه کاکائو در جهانند اما به تازگی در آسیا نیز کشورهایی چون مالزی و اندونزی گونه‌هایی از این محصول کشاورزی را تولید می‌کنند. با این وجود، به‌طور عمده دو سوم تولید جهانی این محصول به کشورهای آفریقایی نام برده شده اختصاص دارد.
بر اساس آمار سال ۲۰۱۲.م، ساحل عاج با تولید یک میلیون و ۴۸۶ هزار تن کاکائو، بیشترین تولیدکننده کاکائو در جهان بود. غنا با تولید ۸۷۹ هزار تن کاکائو، دومین تولیدکننده بزرگ کاکائو در دنیا است. اندونزی نیز با تولید ۴۵۰ هزار تن کاکائو، در رتبه سوم بزرگترین تولیدکنندگان کاکائو در جهان قرار دارد. کشورهای نیجریه با تولید ۲۳۰، برزیل با ۲۲۰، کامرون با ۲۰۷، اکوادور با ۱۹۰، جمهوری دومینیکن با ۷۲، پرو با ۵۸ و گینه‌نو با ۴۵ هزار تن کاکائو، در رتبه‌های چهارم تا دهم فهرست بیشترین تولیدکنندگان کاکائو در دنیا قرار گرفتند.

کاکائو latamarko
سازمانی جهانی در خدمت کاکائو
در سال ۱۹۷۳.م سازمانی با هدف برقراری ثبات در بازارهای جهانی کاکائو و همچنین ایجاد ثبات در تمام ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محیطی در دو مقوله تولید و مصرف، در لندن پایتخت انگلیس شکل گرفت. سازمان جهانی کاکائو متشکل از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کاکائو در سراسر جهان با امضای نخستین توافقنامه جهانی کاکائو در کنفرانس بین‌المللی کاکائو سازمان ملل متحد در ژنو، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. اعضای این سازمان جهانی را ۸۵ درصد کشورهای تولیدکننده و ۶۰ درصد کشورهای مصرف‌کننده تشکیل می‌دهند. فراهم کردن شرایطی پایدار برای اقتصاد جهانی کاکائو و تاسیس یک هیات مشورتی درباره اقتصاد جهانی کاکائو را می‌توان از دستاوردهای مهم توافقنامه بین‌المللی کاکائو برشمرد. نظارت بر تعیین میزان تعرفه گمرکی واردات دانه‌های کاکائو، تولیدات نیمه کاکائویی و شکلات، به طور غیرمستقیم نظارت بر اعمال مالیات‌های مربوط به مصرف و فرآوری این محصول، هزینه‌های تولید در کشورها و مناطق مختلف، گذاشتن اطلاعات بازار در اختیار کشاورزان و مزرعه داران دانه‌های کاکائو، کنترل قیمت این دانه‌ها در بازارهای جهانی از طریق همکارهای دو جانبه میان کشاورزان و فعالان صنعت کاکائو همگی از وظایف سازمان بین‌المللی کاکائو به‌شمار می‌روند. قیمت‌های مطلوب و درآمدهای بالا برای مزرعه‌داران دانه‌های کاکائو از عناصر اصلی ثبات در بازارهای جهانی کاکائو به شمار می‌آید و بدون وجود چنین شرایطی ثبات معنایی ندارد. ایجاد شفافیت در بازارهای جهانی کاکائو برای بیش از ۳۰ سال یکی از دغدغه‌های عمده سازمان بین‌المللی کاکائو بوده است.
برای تثبیت بازارهای جهانی کاکائو، جلوگیری از نوسانات قیمت این محصول، فراهم کردن زمینه مساعد برای تصمیم‌گیری تمامی فعالان بازارهای جهانی کاکائو و توسعه درآمد مزرعه داران کوچک، ایجاد شفافیت در بازارهای جهانی لازم و ضروری به نظر می‌رسد. در این راستا، سازمان بین‌المللی کاکائو، جمع آوری، بررسی و انتشار آمارهای مربوط به تولید، قیمت‌ها، تحولات بازار سهام و مصرف کاکائو را در دستور کار خود قرار داد. بولتن‌های سازمان بین‌المللی کاکائو که هر سه ماه یک بار منتشر می‌شود، به عنوان یکی از منابع معتبر برای دسترسی به آمارهای بازار جهانی کاکائو به شمار می‌آیند.

کاکائو latamarko
تاج تولید کاکائو برساحل عاج
کشور ساحل عاج به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای غرب آفریقا که از نظر اقتصادی دارای موقعیت استراتژیک ویژه است با تولید حدود یک میلیون و ۳۰۰هزار تن کاکائو در سال ۴۰ درصد از تولید جهانی کاکائو را به خود اختصاص داده است.این کشور در مقام نخستین تولیدکننده جهانی این محصول قرار می‌گیرد. کشت کاکائو در مناطق مرکزی و شمالی ساحل عاج سبب شده است که کاکائو به بالاترین قیمت خود در بازارهای جهانی به فروش برسد. این محصول در بازار لندن و نیویورک از محبوبیت خاصی برخوردار است و تقاضای جهانی برای خرید آن همیشه وجود دارد. انتقال سازمان جهانی کاکائو در سال ۲۰۰۳ به کشور ساحل عاج نیز خبر از اهمیت این کشور در حوزه تولید و تجارت کاکائو می‌دهد.

کاکائو latamarko
صادرات کاکائو؛ هدف ملی
در میان کشورهای تولیدکننده کاکائو، کشور نیجریه در مقام چهارم قرار دارد. کاکائو در این کشور که از کشورهای مهم اقتصادی در قاره افریقا محسوب می‌شود، دومین منبع درآمدهای ارزی بعد از نفت خام است و به طور مستقیم و غیرمستقیم نزدیک به دومیلیون شغل در این کشور ایجاد کرده است. بر اساس آمار، حجم صادرات کاکائو در این کشور در سال ۲۰۱۲.م، ۹۰۰ میلیون دلار بوده است که این رقم درسال ۲۰۱۱.م، به ۸۲۲/۹میلیون دلار رسیده است. صادرات کاکائو در نیجریه سالانه به‌طور متوسط از رشد ۴۰ درصدی برخوردار است و از ۲۱۵ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶.م به ۸۲۲/۸میلیون‌دلار در سال ۲۰۱۱.م رشد صادرات داشته است. تنها ۳ درصد از کل تولیدات کاکائو این کشور به مصرف داخلی می‌رسد و باقی آن به سایر کشورها صادر می‌شود. دراین راستا، نیجریه هدف خود را بر این گذاشته تا با احترام به قوانین بین‌المللی میزان تولید و صادرات کاکائو به سایر کشورها را افزایش دهد.

کاکائو latamarko
بازار کاکائو در ایران
ایران همانند تمامی کشورهای مصرف‌کننده پودر کاکائو، تمام نیاز خود به میوه و پودر کاکائو را از کشورهای تولیدکننده وارد می‌کند. سالانه چیزی در حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تن پودر کاکائو به کشور وارد می‌کند که به طور معمول از کشور ساحل عاج، از طریق کشورهای واسطه به ایران صادر و به دست مصرف‌کنندگان ایرانی می‌رسد. کشورهایی که نقش واسطه را در مراودات تجاری ایران در حوزه کاکائو ایفا می‌کنند، کشورهای آلمان، بلژیک، ترکیه، سنگاپور، کویت، مالزی و امارات متحده عربی هستند.
بر اساس آمار گمرک کشور، در دی‌ماه سال گذشته بیش از هزار و ۷۳۷ تن کاکائو و فرآورده‌های آن به ارزش ۶ میلیون و ۱۶۹ هزارو ۸۵۹ دلار به کشور وارد شده است. این میزان واردات از نظر وزنی و ارزشی ۳/۸۳درصد و ۶/۲۱درصد افزایش را نشان می‌دهد.
همچنین این آمار نشان می‌دهد که در ۱۰ماه سال گذشته، ۱۹ هزار و ۱۸۶تن کاکائو و فرآورده‌های آن به ارزش ۷۲میلیون و ۳۴۸ هزارو ۳۴۵ دلار به کشوروارد شده است که ۴۵/۳۶درصد افزایش از نظر وزن و ۳۲/۲۵ درصد افزایش از نظر ارزش داشته است.
در آخرین آمار گمرک کشور مربوط به دو ماه اول امسال، ۴ هزار و ۳۵۹ تن کاکائو و فرآورده‌های آن به ارزش ۱۴ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۹۶۵ دلار به کشور وارد شد. این میزان واردات از نظر وزنی ۹۵/۵۰ درصد و از نظر ارزشی ۵۸/۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
براساس این گزارش در اردیبهشت ماه امسال، دو هزار و ۸۶۷ تن کاکائو و فراورده‌های آن به ارزش ۹ میلیون و ۵۱۰ هزارو ۳۴۵ دلار به کشور وارد شد که این میزان واردات از نظر وزنی ۱۴۹/۳۰ درصد و از نظر ارزشی ۱۰۰/۲۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

کاکائو latamarko

www.mtroyal.com.tr

خریدی اسان و مطمین با کیفیتی بی نظیر

00902122582323

307 بازدید کل ، 2 امروز

این سایت هیچ‌گونه منفعت و مسئولیتی در قبال معامله شما ندارد.
با مطالعه‌ی راهنمای خرید امن، آسوده‌تر معامله کنید.

گزارش مشکل آگهی

درخواست شما در حال پردازش است ، لطفا چند لحظه صبر کنید ....