کتاب ترجمه اسرار الصلوه

6 سال قبل در
کد آگهی : 10333

ترجمه اسرار الصلوه
با اسلوب جدید

نمونه متن کتاب ترجمه اسرار الصلوه

پاداش ادای حق
در خبر آمده است که خداوند به چیزی برتر از ادای حق مومن عبادت نشده است و موارد ذیل از همین قبیل است : خرجی زن و خدمتکار و سایر حقوق آنها ، خرجی خویشان در صورت فقر آنان و غنای شخص خرجی حیواناتی که در حبس و اختیار اوست ، طراحی خرج معاش بدون اسراف و بخل ، طلب روزی حلال ، دفع کردن ضرر از نفس و مال ، ختنه کردن مردان ، ازدواج در صورت بیم از فرو افتادن در حرام ، صدق در گفتار که در رفتار نیز وارد شده است ، ادای امانت نسبت به افراد خوب و بد ، وفای به عهد و وعده ، مصرف کردن نعمت های الهی در جایی که برای آن خلق شده اند ، سجده کردن هنگام قرائت یا نوشتن آیات سجده و بلکه شنیدن آنها .
تمام اینها که ذکر شد از واجبات عینی بود ؛ اما واجبات کفایی مانند جهاد ، امر به معروف و نهی از منکر ، فتوا دادن و قضاوت در صورت اضطرار مردم ، نجات دادن مشرف به مرگ و در صورت توانایی کمک به استمداد کننده ، اطعام گرسنگان به وسیله گشاده دستان در صورت کمبود صدقات واجب ، شهادت دادن در صورت متعین نبودن آن بر او ؛ و گرنه واجب عینی می شود ، غسل و کفن و دفن مردگان و سایر امور ولایی و ابقای ضرورتهای لازم بقای نوع او … ( صفحه 60 )

وقت نماز های نافله
اقوای آرا آن است که خواندن نوافل ظهر و عصر از اول ظهر تا آخر است . وقت فضیلت نافله ظهر از اول ظهر است تا هنگامی که سایه یک ذراع بالا بیاید ، و برای نماز عصر تا هنگامی است که سایه دو ذراع بلندتر شود . باید نافله ظهر و عصر پیش از نماز واجب به جا آورده شود .
وقت فضیلت نافله مغرب ، بعد از نماز مغرب تا آخر وقت فضیلت نماز مغرب است و نافله عشا بعد از نماز عشا تا نصف شب است . اول وقت نماز شب ، نیمه شب است و آخر آن برای کسی که عذری نداشته باشد ، فجر دوم است . اگر ضرورتی پیش آمد ، شخص می تواند نماز شب را پیش از نیمه شب هم به جای آورده ؛ اما در این صورت بهتر است قضای آن را نیز به جای آورد … ( صفحه 134 )

عظمت قدر مومن نزد خدا
اگر خواستی ، عظمت قدر مومن را نزد خدا بدانی ، توجه کن به آنچه در حدیث بادیه نشین از پیامبر (ص) رسیده است . ایشان می فرمایند : خداوند ، به کعبه شرف بخشید و آن را اندازه کسی نیست که یکی از اولیای الهی را خوار شمارد .
اعرابی پرسید : اولیای خدا چه کسانی هستند ؟ فرمود : همه مومنان اولیای خدایند در همین حدیث است که بادیه نشین پرسید : چه کسی حسابرسی را به عهده خواهد داشت ؟ فرمود : خدا گفت : او خود این کار را به عهده دارد ؟ فرمود : آری در اینجا بادیه نشین خندید . پیامبر (ص) فرمود : چرا خندیدی ؟ گفت : شخص کریم و بزرگوار ، اگر که چیره شود ، در می گذرد و آن گاه که به محاسبه بپردازد ، مسامحه کرده ، آسان می گیرد . رسول خدا (ص) فرمود : این مرد راست می گوید. آگاه باشید که کریم و بزرگواری بخشنده تر و بزرگوارتر از خدا نیست او کریم ترین کریمان ، و بزرگوارترین بزرگواران است . سپس فرمود : این بادیه نشین به بصیرت سخن گفت . ( صفحه 216 )

اثر اعمال اختیاری
انسان باید توجه داشته باشد هر حرکتی که از روی اختیار از او سر بزند در روح و حقیقت و قلبش اثری به جای خواهد گذاشت . حال آن اثر سبب تقرب او به خدا و به روحانیات می شود و یا اینکه باعث بعد و دوری او از جوار حق تعالی می شود . این امر حتی در مباحات هم هست ، و هر اثری که در روح و قلب آدمی پدید می آید به منزله قدمی است که انسان به سوی بهشت و یا دوزخ بر می دارد .
پس اگر این حرکت در همین هنگام از هر حرکت دیگری که بتوان تصور کرد در حصول قرب به خداوند و رسیدن به روحانیات موثرتر و کارسازتر و سریع تر باشد ، آن قدم در راهی برداشته شده که نزدیک ترین راه و صراط مستقیم است ، و اگر چنین نباشد ، هر اندازه که این حرکت در امر حصول تقرب به خدا ناقص و کند انجام گیرد ، راه دورتر و فاصله اش از صراط مستقیم بیشتر خواهد بود .
حکمت الهی بر این قرار گرفته است که برای هر عملی که از انسان سر می زند و در قرب به خدا و بعد از او در دل اثری می گذارد . تاثیری در توفیق و خذلان قرار داده است ؛ زیرا عمل خیر ، قلب را برای اعمال خیر دیگر ، آماده و مستعد می کند . به این حالت توفیق می گویند .عمل شر ، قلب را برای رویش کارهای شرارت آمیز مستعد و آماده می سازد و به این حالت خذلان می گویند و هر گاه توفیق یار انسان شد ملائکه ای بر انسان گمارده شده اند تا نیکی ها را به او الهام کنند بر شیاطین غلبه می کنند و اگر بر اثر کارهای ناپسند انسان دچار خذلان شد شیاطین بر ملائکه چیره می شوند . ( صفحه 343 )

نمونه فهرست کتاب ترجمه اسرار الصلوه :

بخش نخست : طهارت
فصل اول : برخی از اسرار طهارت
تفکر بایسته در حقیقت طهارت
حقیقت طهارت
دلیل تعریف فوق از حقیقت طهارت
آداب تخلی ( دستشویی رفتن )

فصل دوم : آموزش ها و پندهای فصل گذشته
تفکر در عنایات خدای متعال
تفصیل نحوه فکر
اشتغالات قلبی
نتیجه مراقبت
آموزشی دیگر
مراحل انتظار خبر
تفصیل سخن پیامبر
سخنی از امام صادق
اندیشه در راز آفرینش انسان
آثار گناه
شوق توبه
عبرت از دوزخ نشینان

فصل سوم : وضو
آداب ظاهری
دعا هنگام انجام مقدمات وضو و شرح آن
فضیلت ، فواید و اوقات مسواک زدن
چگونگی مسواک زدن
اوقات مسواک زدن
زنگارزدایی از قلب
فضیلتی دیگر برای مسواک
راست گزینی در کارها
آموزش دعاهای وضو
دعا هنگام رویت آب و استفاده از آن
پندگیری از رفتار آب

فصل چهارم : پاک سازی درون
اصالت توبه در نماز
مراحل استغفار
انواع توبه
توبه عام
نظری از یک عارف
توبه افراد متوسط
تفکر درباره مرگ
پاداش ادای حق
انواع محرمات
راه های پاک شدن از گناه
داستان جوان تائب

فصل پنجم : غسل
حکمت غسل
غسل های مستحب

فصل ششم : درباره حمام
داستان شاگرد ملاحسنقلی همدانی
حمام و یادآوری آتش دوزخ

فصل هفتم : نظافت کردن
چیدن ناخن ها

فصل هشتم : چیدن سبیل و بلند کردن ریش برای بنده مراقب
فصل نهم : استفاده از عطر
فصل دهم : تیمم
فصل یازدهم : نکاتی درباره لباس پوشیدن
فصل دوازدهم : آداب لباس پوشیدن
و …
فصل بیست و سوم : وظایف رفتن به بستر
لزوم تطابق قول و فعل
رعایت حال ، هنگام مناجات
اثر رغبت در تهجد
گریه بر خویشتن
خون گریستن بر اعضای بدن
حکمت تشریح نماز جماعت
و …

امکان ارسال به تمام شهر ها ، شهرستان ها و حتی روستاهای کشور وجود دارد

179 بازدید کل ، 1 امروز

این سایت هیچ‌گونه منفعت و مسئولیتی در قبال معامله شما ندارد.
با مطالعه‌ی راهنمای خرید امن، آسوده‌تر معامله کنید.

گزارش مشکل آگهی

درخواست شما در حال پردازش است ، لطفا چند لحظه صبر کنید ....