تحریم دامنه دات کام در ایران

به گزارش پایگاه خبری ام تی رز ، صاحبان دامنه آگاهند که سایت رسلو (Resello یا همان Hostcontrol) جای بسیار مناسبی برای ثبت دامنه است. این سایت حدود پنج سال از دامین‌های ایرانیان نگهداری می‌کرد و مشتریان ایرانی این سایت به هفتاد درصد می‌رسیدند اما به یکباره شوکی بزرگ به کاربران وارد شد، سایت رسلو اعلام کرد که کاربران ایرانی امکان ثبت و انتقال دامنه را ندارند.

 

رسلو با فرستادن پیامهایی به مخاطبان ایرانی خود، از محدودیت‌هایی خبر داد و در آخرین ایمیل تمامی درها را بر روی ایرانیان بست. متن ایمیل از این قرار است:

از تاریخ بیست و هفتم تیر سال 1396 ایرانیان امکان ساخت مشتری جدید، امکان ثبت دامنه و امکان انتقال دامنه را ندارند. از تاریخ 27 مرداد هزینه تمدید سرویس‌ها و دامنه‌های قبلی در رسلو افزایش خواهد یافت و از تاریخ 27 شهریور، کاربران ایرانی امکان تمدید سرویس‌های قبل را ندارند و این یعنی یک زنگ خطر برای همه کسب و کارهای آنلاین و هاستینگ‌هایی که دامنه‌های خود را در این شرکت نگهداری می‌کنند.

پیدایش  رسلو

رجیسترار  دایرکت آی یا همان Resellerclub یک شرکت دو ملیتی هندی آمریکایی بود و از اواخر تابستان سال 1392 بصورت کامل تابعیت آمریکایی پیدا کرد و طبق قوانین آمریکا امکان عرضه سرویس به ایرانیان را نداشت. در همان زمان صحبت‌هایی از تحریم ایرانیان توسط این شرکت به گوش می‌رسید و در مهر ماه همان سال به طور رسمی اعلام شد که امکان ارائه سرویس به ایرانیان وجود ندارد و در اقدامی خودجوش و بدون هماهنگی همه دامنه‌ها به شرکت رسلو منتقل شد.

رسلو که به‌صورت ناگهانی با حجم زیادی از دامین‌های ایرانی مواجه شده بود خیلی سریع تصمیم به تغییر زیرساخت‌ها و آماده‌سازی نگهداری دامنه‌های ایرانیان گرفت. در این مدت هاستینگ‌های ایرانی به ناچار سرویسی را که خودشان انتخاب نکرده بودند و انتخاب یک شرکت آمریکایی بود، پذیرفتند اما پشتیبانی ضعیف رسلو، مسدود کردن دامنه‌ها بدون اطلاع قبلی و قطع شدن‌های مداوم این رجیسترار از جمله مشکلاتی بود که هاستینگ‌های ایرانی در این مدت با آن مواجه بودند.