مقررات وقوانین کدرهگیری در معاملات مسکن املاک معینی

مشاور املاک معینی در شهرک خاوران تبریز با ۱۵ سال تجربه:

 

برای جلوگیری از کلاهبرداری و فروش چند باره یک ملک ، دولت ثبت معاملات در رایانه و ایجاد کد رهگیری و مهر دیجیتال را اجباری کرد، بر این اساس برای هر ملک یک کد رهگیری تعریف شده و در سراسر کشور این کد قابل پیگیری است.ومشاوران املاک باید رعایت کنند

ز نظر اتحادیه مشاوران املاک و شورای حل اختلاف، معاملاتی را معتبر می دانند که حتما در متن مبایعه نامه کدرهگیری صادر شده باشد.
از طرف دیگر بی‌توجهی نسبت به دریافت کدرهگیری توسط برخی از خریداران یا مستاجران و عدم تفاهم با مالک و در نتیجه درخواست برای فسخ قرارداد به دلیل عدم برخورداری سند از کدرهگیری، زمینه ساز مشکل دیگری خواهد شد
اعتبار حاصل از کدرهگیری برای معاملات خرید و فروش املاک و مستغلات بیش از ارزش کد رهگیری برای قراردادهای اجاره است.
گاهی دریافت کدرهگیری با تاخیر رو به رو می‌شود. اما به خریداران و حتی مستاجران توصیه می‌شود که آنها در اولین اقدام برای اجاره یا خرید واحد مورد نظرشان کدرهگیری دریافت کنند و اگر به مانع برخورد کردند به راحتی از کنار این مساله عبور نکنند بلکه دنبال پیگیری باشند تا هرچه سریع‌تر کدرهگیری را دریافت کنند.

املاک معینی

موارد مهم که یک مشاوراملاک باید بداند

املاک معینی

خریدار و فروشنده باید با امنیت خاطر اقدام به انجام معامله کنند و این امر از طریق ارتباط با سامانه ثبت محقق می شود به این صورت که با وارد کردن پلاک ثبتی می توان از شرایط سند مطلع شد. این امر از بروز تخلفات جلوگیری می کند و از طریق ارتباط با سازمان ثبت احوال هویت فرد را شناسایی و از جعل جلوگیری می شود.
همچنین افراد می توانند هنگام خرید، با استعلام از شهرداری  از واقع شدن ملک در طرح هایی مانند مترو، فضای سبز و… آگاهی پیدا کنند.
با استفاده از این طرح می توان از میزان بدهی  صاحب ملک به بانک مطلع شد، اظهارکرد: میزان بدهی مالیاتی صاحب ملک نیز از طریق سامانه ثبت معاملات ملکی قابل تشخیص است.
در کنار سامانه ثبت معاملات املاک، جعبه سیاهی وجود دارد،که در  زمانی که مشاوراملاک با رمز عبور و شناسه صنفی خود وارد سامانه می شود، هرگونه استعلامی که توسط وی انجام شود، در سامانه به ثبت می رسد.
اگر ملک هیچگونه مشکلی نداشته باشد سامانه آن را به عنوان یک معامله سالم ثبت کرده و برای آن کد رهگیری صادر می کند.
سند ملکی دو نوع است; سند عادی و سند ثبتی. در گذشته سند عادی را همه می توانستند بنویسند که این امر باعث بروز مشکلاتی شده بود بنابراین با طرح کدرهگیری املاک و مستغلات ساماندهی شد.
در صورتی که معاملات انجام شده دارای کد رهگیری نباشند، وزارت اقتصاد برای آنها مفاصاحساب مالیاتی صادر نمی کند.

املاک معینی

با استفاده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات رسیدگی به شکایات نیاز به نامه نگاری ندارد به صورتی که اگر بنگاهداری  شاکی داشته باشد توسط  اتحادیه مشاوران املاک حق انتفاع از او گرفته می شود  .

املاک معینی

بسیاری از معاملات مغشوش و مخدوش که منجر به ایجاد شرایط مساعد برای کلاهبرداری می شود، بیشتر در بنگاه های املاکی که پروانه کسب ندارند و کد رهگیری از اتحادیه نگرفته اند، انجام می شود.

آمار بدست آمده از میزان جرایم کلاهبرداری در زمینه معاملات ملکی، نشان می دهد این نوع معاملات در بنگاه هایی که کد رهگیری ندارند و آن را در برگه های معاملاتی قید نکرده اند، انجام شده است

املاک معینی

برای خرید ملک به مشاورین املاک که دارای کد رهگیری از اتحادیه صنف مشاوران املاک میباشند، مراجعه کنید این کار باعث خواهد شد در مدت زمانی که تا تنظیم سند قطعی، فرصت مانده است معاملات معارض (در تعارض) کاهش یابد؛
برای بررسی اطمینان از صحت کد رهگیری قرارداد خود میتوانید با وارد کردن کد ملی و کد رهگیری قرارداد در سایت ساماندهی معاملات املاک و مستغلات کشور مربوط به اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران استعلام خود را صورت دهید؛
حق ثبت و صدور کد رهگیری برای قراردادهای هبه، وقف و صلح عمری در سیستم اطلاعات مدیریت املاک و مستغلات طبق دستورالعمل اجرایی ثبت قراردادهای خاص فقط ۱۰ هزار تومان مشخص شده این در حالی است که برخی از مشاوران املاک با سوءاستفاده از عدم آگاهی مردم چند ده برابر این نرخ را از آنها می گیرند

املاک معینی

مشاورین املاک و خریداران باید دقت کنند کد رهگیری بر اساس کد پستی ملک صادر میشود و اگر فروشنده کد پستی ملک دیگری را به بنگاه اعلام کند کد ثبت شده مربو به ملک مورد معامله نخواهد بود وزمینه  کاهبرداری وجود می آید .

املاک معینی

فقط درصورت که کد پستی بصورت درست  ثبت نشده باشد امکان کلاهبرداری وفروش آپارتمان به دیگری میباشد.  میبایست هنگام تنظیم مبایعه نامه خریدار به دقت مفاد قرارداد  (آدرس.کدپستی. پلاک ثبتی و طبقه ) را که  ثبت شده ، رویت و سپس اقدام به امضا نماید.اموزش مشاوراملاک باید این موارد را رعایت کنند.

املاک معینی

املاک معینی

املاک معینی

املاک معینی

املاک معینی