ممنوعیت استفاده غیرمتعارف از تلفن همراه در شیفت فعال

به گزارش ام تی رز

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در بیمارستان، یک استاندارد بین المللی پذیرفته شده است، گفت: اصلاح این رفتار از آن حیث مهم است که تلفن همراه و استفاده از آن در حین شیفت کاری، دقت و تمرکز لازم را از فرد می گیرد و باید از عاملی که تمرکز را برهم میزند، پرهیز شود.

به گزارش ایلنا، دکتر علیرضا عسگری، درخصوص جزییات ممنوعیت استفاده غیر متعارف از تلفن همراه و ورود به شبکه های اجتماعی در شیفت فعال و موظف کاری در مراکز درمانی گفت: براساس گزارش های رسمی، در ایران سرانه مصرف از فضای مجازی و گوشی موبایل، سه برابر متوسط  دنیا است.

وی ادامه داد: استفاده بیش از حد از موبایل و فضای مجازی بیمارگونه است و تمامی صنوف و اقشار را شامل می شود.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: هر عاملی که در حین خدمت، فرد را از خدمت بازدارد یا بر کیفیت مطلوب خدمت تاثیر بگذارد، ناپسند است و باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه نظام سلامت در کشور، قله خدمت رسانی به مردم است، گفت: نظام سلامت ما در کشور بهترین کارکنان و پرسنل را دارد و برازنده این مجموعه است  که اگر اشکالی هرچند محدود در سطح ملی وجود دارد برای اصلاح آن کوشید و البته با درپیش گرفتن این مشی جدید، مجموعه سلامت می توانند پیش قراولان اصلاح رفتار در کشور باشند.

دکتر عسگری خاطرنشان کرد: وقتی که این موضوع از تریبون وزارت بهداشت بیان می شود، به این معنی نیست که دچار معضل بزرگی  شده ایم و برعکس  نشان دهنده این است که اهتمام جدی در جهت ارتقای سطح خدمات و جلوگیری از آسیب احتمالی هستیم.

وی با بیان اینکه  در قدم اول رویکرد ما ارشادی و اصلاحی است و امیدواریم با عطف به بخشنامه و دلایل و مستندات، این رفتار اصلاح شود، گفت: اصلاح این رفتار از آن حیث مهم است که تلفن همراه و استفاده از آن در حین شیفت کاری دقت لازم را از فرد می گیرد و باید از عاملی که تمرکز را برهم میزند، پرهیز شود. در اتاق های عمل و اورژانسها و بخشهای ویژه این موضوع ممکن است بیشتر به چشم آید.

دکتر عسگری تصریح کرد: از طرفی این استفاده بی رویه از تلفن همراه  می تواند به عفونت های بیمارستانی دامن زند.

وی گفت: برخی  از دستگاه های حساس بیمارستانی در اتاق عمل و بخش های ویژه ممکن است اختلال عملکرد پیدا کنند و همراه بیمار زمانیکه می بیند، پرسنل بیمارستان دائم گوشی به دست دارند، دچار بی اعتمادی به سیسیتم درمانی می شود، از همه مهم تر اینکه حریم خصوصی بیمار به خطر می افتد.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: ممنوعیت استفاده از تلفن همراه یک استاندارد بین المللی پذیرفته شده است و در بسیاری از کشورها جدا از متعارف و غیرمتعارف، پرسنل، حق بردن تلفن همراه به داخل بخش و شیفت کاری را ندارند و بنابراین می توان گفت، با در نظر گرفتن استانداردها، این یک تصمیم بزرگ ملی است تا یک رفتار غیرهنجار اصلاح شود.

وی تصریح کرد: با استقرار این بخشنامه در بیمارستان ها و مراکز درمانی، هم خدمت گیرنده و هم خدمت دهنده سود می برند، چراکه بیمار خدمت صحیح دریافت می کند، خدمت دهنده نیز عاری از هرگونه خظا به کار خود ادامه می دهد.

وی با بیان اینکه جای این بخشنامه در سیستم درمان خالی بود، گفت: یک نکته دیگر اینکه، فضای مجازی و فرستادن اطلاعات بیمار از طریق فضای مجازی برای پزشک، نمی تواند جای معاینه حضوری و بالین بیمار را بگیرد.