اجازه کار در ترکیه

اجازه کار در ترکیه

اجازه کار در ترکیه

درخواست مجوز کار از طریق پورتال دولت الکترونیک ترکیه (www.turkiye.gov.tr) انجام می شود. سیستم درخواست مجوز متقاضیان تمامی مدارک لازم را در این سایت آپلود می کنند. وقتی درخواست آنلاین از طریق پورتال دولتی الكترونیك پر می شود می شود، كارفرما موظف است كه به صورت شخصی یا پستی درخواست را به  وزارت کار ارائه کند. نتیجه درخواست  مربوطه به توسط وزارتخانه  حداکثر در 30 روز نهایی شده و پس از اتخاذ تصمیم، وزارتخانه به متقاضی از طریق پست الکترونیکی اطلاع می دهد. متقاضیانی که در خارج از ترکیه زندگی می کنند می توانند درخواست های کار خود را از طریق دفاتر نمایندگی ترکیه در کشورهای خود انجام دهند (چنین دفاتری در حال حاضر در ایران وجود ندارند)‌. ساکنان ترکیه نیز می توانند در صورت داشتن اجازه اقامت معتبر حداقل 6 ماه، درخواست های خود را مستقیما به وزارت کار و امور اجتماعی بفرستند.

اجازه کار در ترکیه

اجازه کار در ترکیه

متقاضیان خارجی که در خارج ترکیه سکونت دارند

متقاضیانی که در خارج از ترکیه زندگی می کنند، مستلزم اعطای اجازه کار از دفاتر نمایندگی ترکیه در کشورهای خود هستند. برای پیگیری درخواست کار اجازه اقامت خارجی، کارفرما باید ظرف ۱۰ روز کاری درخواست آنلاین و مستقیم را به وزارت کار و امور اجتماعی در ترکیه ارسال کند. پس از تأییدیه وزارت، متقاضی تا ۹۰ روز فرصت دارد برای اخذ ویزای کاری در کشور مربوطه اقدام کند. در قوانین جدید در مورد مجوز اقامت، مجوز کار معتبر هم به عنوان اجازه اقامت استفاده می شود.

متقاضیان خارجی که در ترکیه سکونت دارند

متقاضیان با اجازه اقامت معتبر حداقل ۶ ماهه می توانند درخواست خود را به وزارت کار و امور اجتماعی درداخل ترکیه ارائه کنند. درخواست مستقیماً توسط کارفرما فرستاده می شود. هنگامی که درخواست آنلاین ارسال می شود، کارفرما موظف است ظرف مدت شش روز کاری درخواست مستقیم خود را به وزارتخانه ارسال کند.

تمدید ویزای کاری

درخواست تمدید مجوز کار نیز باید به  وزارت کار و امور اجتماعی ارسال شود.همانند درخواست های اولیه درخواست تمدید نیز باید  ظرف 6 روز کاری به وزارت ارسال شود. درخواست برای تمدید باید در فاصله بین ۲ ماه پیش  یا ۱۵ روز پس از تاریخ انقضاء مجوز کار ثبت شود. پس از گذشت ۱۵ روز، متقاضی دیگر نمی تواند درخواست تمدید بدهد و باید مجدداً برای دریافت اجازه کار اقدام کند.  

اجازه کار دانشجویی

طبق قانون جدید نیروی کار بین المللی، دانشجویان خارجی که در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل یعنی کارشناسی ارشد یا دکتری در دانشگاه‌های ترکیه در حال تحصیل هستند می توانند در حین تحصیل درخواست اجازه کار هم بدهند. اما دانشجویان خارجی که در دوره های کاردانی یا کارشناسی در حال تحصیل هستند نمی توانند برای اجازه کار درخواست دهند.

اجازه کار دانشجوی خارجی باعث حذف مجوز اقامت دانشجویی و حقوق اعطا شده توسط این اجازه اقامت نمی‌شود. روش ها و اصول مربوط به اشتغال دانشجویان خارجی توسط وزارتخانه با در نظر گرفتن ملاحظات وزارت کشور و با در نظر گرفتن اصول تعیین شده توسط کمیته سیاستگذاری مهاجرت تعیین می شود.

خارجیانی که تحصیلات عالی خود را در ترکیه تحصیل کرده اند قبل از گذشت یکسال از تاریخ فارغ التحصیلی درخواست مجوز کار کنند، درخواست باید مطابق با بخشنامه تعیین شده توسط هیئت مشورتی کار بین المللی ارزیابی شود.

مهم: دانشجویانی که در دوره لیسانس از بورس دولتی ترکیه استفاده کرده باشند پس از فارغ التحصیلی نمی‌توانند اجازه کاری دریافت کنند حتی اگر نوع اقامتشان را به کوتاه مدت تغییر داده باشند.

 

[carousel_post title=”اخبار مهاجرتی ترکیه” desc=”” ad_cat=”‹º›‹²›59‹²›‹¹›” number=”8″ uniqid=”nasim_5cc6b7fe40808″ __fw_editor_shortcodes_id=”e5dc545b5481b9eee5f1ac7a6d6a6969″ _array_keys=”{‹²›ad_cat‹²›:‹²›ad_cat‹²›}” _fw_coder=”aggressive”][/carousel_post]