اطلاعیه سازمان مالیاتی و واقعیتهای بازار ارز

اطلاعیه سازمان مالیاتی و واقعیتهای بازار ارز

به گزارش ام تی رز سازمان امور مالیاتی روز گذشته در یک اطلاعیه، آلارم مالیاتی را برای معامله‌گران ارزی روشن کرد.

✅ در اطلاعیه این سازمان آمده است که اطلاعات همه اشخاصی که اقدام به خرید و فروش انواع ارز می‌کنند، در اختیار این سازمان قرار گرفته و براساس قانون نسبت به مطالبه مالیات بر درآمد آنها اقدام خواهد کرد.

⬅  اما این اطلاعیه در واقع بیان‌کننده چیست و چه اثراتی را برای معامله‌گران ارزی در پی خواهد داشت؟

✅ تمامی دادوستدهای ارزی صرافی‌ها و بانک‌ها در سامانه «سنا» ثبت می‌شود و تمامی این اطلاعات از طرف بانک مرکزی می‌تواند به سازمان مالیاتی ارائه شود. در واقع اگر خرید و فروش ارز با هدف خاص، مانند مسافرت، خرید دارو، ارز دانشجو، واردات یا صادرات و… باشد، مشمول مالیات ارزی نخواهد بود. اما اگر این معاملات صرفا برای نوسان‌گیری باشد، در اینجا رصد مالیاتی منجر به اخذ مالیات از این افراد خواهد بود.

✅ یعنی اگر به نام شخصی در سامانه سنا خرید ۲ هزار دلار در یک هفته، ثبت شود و در هفته بعد، فروش ۱۵۰۰ دلار به نام او ثبت شود، در اینجا سازمان مالیاتی وارد عمل می‌شود و براساس درآمد مالیاتی شخص، از او مالیات می‌ستاند. هیچ کف و سقفی نیز در معاملات مشمول مالیات وجود ندارد و از این رو، هزینه دپوی ارزی بالا خواهد رفت. مثلا اگر صرافی که از بانک مرکزی خرید کرده است، ارزهای خود را برای مدت طولانی نگه دارد و با قیمت گران بفروشد، در نتیجه باید مالیاتی متناسب با درآمد افزایشی خود پرداخت کند. از این رو سیبل اصلی این اطلاعیه، محتکران ارزی خواهند بود و در واقع هزینه احتکار برای صرافی‌ها از این پس افزایش خواهد یافت.

✅ به گفته فعالان بازار، برخی صرافی‌ها اطلاعات معاملات را در «سنا» به شکل غیرواقعی ثبت می‌کنند. ضریب این اتفاق در شرایط پرالتهاب و پرنوسان بازار نیز بیشتر می‌شود. برخی شنیده‌ها حاکی از این است که مثلا ‌صرافی که به مشتری خود هزار دلار فروخته است، در سامانه سنا، حجم معامله را ۱۰ هزار دلار ثبت می‌کند. صرافی متخلف برای این کار، یک شماره تلفن واهی را به سامانه می‌دهد تا مشتری از این کار مطلع نشود؛ چراکه از سامانه سنا برای مشتری، پیامک حاوی اطلاعات معامله باید ارسال شود. صرافی این کار را انجام می‌دهد تا ۹ هزار دلار دیگر را با قیمت بالاتر و در کف بازار بفروشد.

✅ در واقع ارز مداخله‌ای که برای تنظیم بازار از سوی بانک مرکزی تزریق شده بود، در نهایت با قیمت بالا سر از کف بازار درمی‌آورد. صرافی با این ادعا که تمامی دلارهای خود را فروخته است در روزهای پرنوسان فروش دلار را متوقف و آن را در کف بازار با قیمت بالا عرضه می‌کند. اما از این پس، اطلاعات غلط ثبتی برای یک مشتری، می‌تواند هزینه‌های اضافه‌ای را برای او در پی داشته باشد و مالیات از او اخذ شود.

✅ مشتری باید بداند که اگر از یک صرافی رسمی ارز می‌خرد، پیامکی نیز باید برای او ارسال شود. اگر این پیامک به شماره داده شده او نیامد، باید به سازوکار طی شده شک کند. چراکه اگر اطلاعات غلطی برای شخص ثبت شود، باید مالیات بیشتری نیز بپردازد. اطلاعیه سازمان مالیاتی در این شرایط می‌تواند اهرم فشاری برای صرافان باشد؛ بنابراین مشتریان مطمئنا از این به بعد با هوشیاری بیشتری فرآیند خرید و فروش خود را پیگیری می‌کنند، چراکه ثبت اطلاعات غلط برای آنها هزینه‌بردار خواهد بود.