همه چیز در مورد اقامت و زندگی در ترکیه

همه چیز در مورد اقامت و زندگی در ترکیه

کدام یک از راه های مهاجرت به ترکیه بهتر است؟

زندگی در ترکیه

زندگی در ترکیه

زندگی در ترکیه:ترکیه همسایه شمال غربی ما، دارای علاقمندان فراوانی است و میزان گردشگران ایرانی که سالانه می‌پذیرد، رتبه سوم مجموعه گردشگران این کشور را به خود اختصاص داده است. اما ترکیه تنها گردشگران ایرانی را نمی پذیرد، ‌بلکه افراد زیادی هستند که برای مهاجرت به کشوری دیگر، ترکیه را انتخاب می کنند، چرا که مدت‌هاست شرایط اقتصادی و رفاهی این کشور،‌ از وضعیت کشور ما بهتر است. از طرفی این کشور فاصله چندانی با ما ندارد و افرادی که مهاجرت می‌کنند،‌ به راحتی می‌توانند به زادگاه خود برگردند. اما اگر قصد مهاجرت داشته باشیم،‌ و ترکیه به عنوان یکی از گزینه‌های انتخابی باشد، شرایط مهاجرتی‌اش چگونه است؟ آیا همه افرادی که مایل به مهاجرت دارند، ‌می‌توانند به این کشور مهاجرت کنند و یا خیر؟ در این مقاله ( مهاجرت به ترکیه ) به سراغ راه‌های مهاجرتی ترکیه رفته‌ایم و انواع آنها و شاید بهترین آنها را بررسی کرده‌ایم. با ام تی رز  همراه باشید.

اقامت دائم بگیریم و یا اقامت موقت؟

زندگی در ترکیه

زندگی در ترکیه

اگر قصد اقامت دائم ترکیه را دارید، ‌باید بدانید اینکار جز با اقامت چند ساله موقت امکان پذیر نیست؛‌ به عبارتی شما به هر روشی که به این کشور وارد می‌شوید (به جز ازدواج با شهروند ترکیه‌ای)، باید بتوانید شرایط اقامت با تمدید قانونی را برای ۵ سال مداوم فراهم کنید.

بعد از ۵ سال اقامت موقت، اگر ویژگی‌های لازم را کسب کرده باشید، می‌توانید به عنوان یک شهروند دائمی و قانونی ترکیه انتخاب شوید و در نتیجه پاسپورت دائمی بگیرید.

راه‌های دریافت اقامت موقت چیست؟

اقامت موقت

اقامت موقت

روش اول که کمترین هزینه را برای شما دارد، مسافرت سه ماهه به این کشور است. ایرانی‌ها برای سفر به ترکیه نیاز به تهیه ویزا ندارند. البته در نظر داشته باشید در این روش، ‌شما قادر نخواهید بود در کشور ترکیه تحصیل و یا کار کنید. پس باید بتوانید هزینه‌های زندگی را در این مدت،‌ به خوبی مدیریت کنید. اما این روش،‌ یک نتیجه خوب دارد و آن اینکه می‌توانید این کشور را به طور کامل بررسی کنید و متوجه شوید که آیا این کشور، نیازهای مهاجرتی شما را برآورده می‌کند و یا خیر؟ آیا می توانید کارهایی که می‌خواهید را، در این کشور راه اندازی کنید؟‌ و یا انجام چه کارهایی در این کشور دارای سود و منفعت است؟

کدام یک از راه های مهاجرت به ترکیه بهتر است؟

در ترکیه دانشجو شوید

مهاجرت به ترکیه

مهاجرت به ترکیه

اگر به زبان ترکیه‌ای آشنای دارید، ‌پس شما یک مرحله جلو هستید. چرا که در این روش، باید به طور حتم در آزمونی به نام آزمون تومر (بسندگی زبان ترکی استانبولی TÖMER) شرکت کنید.

این آزمون از سطح A1 شروع می‌شود و تا سطح C2 ادامه دارد. اگر بتوانید نمره خوبی از این آزمون بگیرید، شانس پذیرش از دانشگاه‌های بهتر ترکیه را خواهید داشت.

۵ مورد از بهترین دانشگاه‌های ترکیه که در رتبه بندی‌های QR، رتبه زیر ۱۰۰۰ را در بین دانشگاه‌های دنیا دارند به ترتیب زیر است (رتبه بندی بر اساس معیارهای موجود در سال ۲۰۱۷ انجام گرفته است)

دانشگاه بیلکنت ترکیه: رتبه ۴۲۱-۴۳۰

دانشگاه کوچ: رتبه ۴۳۱-۴۴۰

دانشگاه بغازچی: رتبه ۴۹۱-۵۰۰

دانشگاه سابانچی: رتبه ۴۶۱-۴۷۰

دانشگاه فنی خاورمیانه: جزو ۱۰ دانشگاه برتر در ترکیه است

بعد از آنکه مدرک زبان خود را گرفتید، ‌باید به دنبال گرفتن پذیرش از استاد و دانشگاه مربوطه باشید. اگر این پذیرش اتفاق بیفتد، ‌شما می‌توانید به سراغ دریافت ویزای تحصیلی ترکیه بروید.

کدام یک از راه های مهاجرت به ترکیه بهتر است؟

به دنبال یافتن کار و استخدام در ترکیه باشید

کار و استخدام در ترکیه

کار و استخدام در ترکیه

باید بدانید یافتن کار برای یک فرد غیر ترکیه‌ای چندان آسان نیست. چرا که طبق قانونی که در ترکیه وجود دارد،‌ تا زمانی که فرد بیکار ترکیه‌ای در آن موقعیت شغلی که شما به دنبال آن هستید،‌ وجود دارد،‌ اجازه پذیرش شما وجود ندارد.

اما برای دریافت این ویزا ترکیه ، باید یک شرکت ترکیه‌ای از شما برای همکاری دعوت کند. اگر این اتفاق بیفتد،‌ شما یک اقامت یک ساله را دریافت می‌کنید و برای سال های بعد نیز باید بتوانید این شرایط را تمدید کنید.

کدام یک از راه های مهاجرت به ترکیه بهتر است؟

اگر بودجه مالی مناسبی دارید، ‌به سرمایه گذاری و ثبت شرکت فکر کنید

سرمایه گذاری

سرمایه گذاری

تقریبا در بسیاری از کشورها،‌ از افرادی که توانایی سرمایه گذاری در اقتصاد آن کشور را داشته باشند، استقبال می‌شود. برای اینکار باید بتوانید شرکتی را در حوزه‌ای که مایل هستید، ‌در ترکیه ثبت کنید و کارهای لازم برای شروع کسب و کار را انجام دهید تا با احراز هر دو این موارد، اجازه اقامت یک ساله برای شما صادر می‌شود. در چنین وضعیتی اقامت یکساله‌ای را دریافت می‌کنید. در طول این یک سالی که در ترکیه هستید باید بتوانید کار و شرکت خود را رونق دهید تا برای سال‌های بعد هم اجازه تمدید داشته باشید. تمدیدهای بعدی سرمایه گذاری به صورت دو تمدید دو ساله خواهد بود. بعد از ۵ سال اگر کارکرد شرکت و سرمایه‌گذاری شما قابل قبول بود،‌ برای درخواست اقامت دائم می‌توانید اقدام کنید.

مهاجرت به ترکیه | راه های مهاجرت به ترکیه | مهاجرت به استانبول | مهاجرت ایرانیان به ترکیه | مهاجرت به ترکیه ۲۰۱۸ | مهاجرت به ترکیه از طریق تخصص | مهاجرت به ترکیه از طریق کار | مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک | مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری | ترکیه | استانبول

ویزای گردشگری ۶ ماهه بگیرید.

ویزای گردشگری ۶ ماهه

ویزای گردشگری ۶ ماهه

این نوع ویزا برای افرادی مناسب است که تلاش می کنند در ترکیه ملکی را خریداری کنند. در این صورت قادر نخواهید بود بدون داشتن مدرک اقامت، در ترکیه ملک بخرید. برای دریافت چنین اقامتی، باید ویزای شش ماهه توریستی بگیرید که روند کاری و دریافت آن ۱۵ روز طول خواهد کشید.

اگر به دنبال اجاره منزل باشید،‌ بعد از اجاره خانه و تایید اجاره نامه در یکی از دفاتر ثبت اسناد ترکیه، امکان دریافت اقامت توریستی یکساله را خواهید داشت.

 

با یک شهروند ترکیه ای ازدواج کنید

ازدواج

ازدواج

همواره داستان‌های ازدواج برون مرزی را شنیده‌ایم و مشکلاتی که زوجین برای بودن در کنار همدیگر تحمل می کنند. در حقیقت برای اینکه زوج‌ها کنار همدیگر زندگی کنند،‌ باید شرایطی را تحمل کنند و مهمترین آنها، ‌شرایط دوری چندساله است تا شرایط ویزا و اقامت طرف مقابل ایجاد شود. چنین وضعیتی در ترکیه حدود سه سال طول می‌کشد. چرا که افراد باید تلاش کنند ازدواج واقعی و نه صوری خود را اثبات کنند.

البته توجه داشته باشید در صورت ازدواج با فردی پناهنده در ترکیه، به شما ویزای اقامت از طریق ازدواج صادر نخواهد شد.

 

نکاتی برای دریافت ویزای ترکیه

دریافت ویزای ترکیه

دریافت ویزای ترکیه

  1. زمانی که اقامت موقت ترکیه را دریافت می کنید، ‌به شما ویزای مربوطه صادر می‌شود. شما باید توجه داشته باشید که باید ویزای چند بار ورود درخواست کنید.
  2. اگر برای تهیه فیلم و یا مستندی و به صورت رسمی و از سمت سازمانی قصد سفر به ترکیه را دارید، ‌تهیه ویزای مربوطه الزامی است.
  3. اگر به قصد تحقیقات علمی و باستان شناسی می روید، ‌باید درخواست قانونی شما به سفارت ترکیه ارسال شود و بعد از گذراندن مراحل اداری، ویزای مربوط را بگیرید.

 

کدام یک از راه های مهاجرت به ترکیه بهتر است؟

در حقیقت، این پاسخ بسته به شرایط مختلف افراد، می‌تواند متفاوت باشد. اگر فردی هستید که علاقمند به ادامه تحصیل هستید، می‌توانید در یکی از مقاطع کارشناسی تا دکترا در این کشور ادامه تحصیل دهید.

اگر فردی هستید که علاقمند به خویش‌فرمایی و تاسیس شرکت معتبر خود هستید، راه سرمایه‌گذاری بهترین راه حل است.

در نهایت باید با توجه به شرایط موجود و مشورت با وکلایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، بهترین انتخاب را انجام دهید.

حقوق شهروندی یا سیتیزن شیپ «Citizenship» یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در هر جامعه‌ای که خواهان پیشرفت است به طور کامل اجرا شود. همان‌طور که هر دولت یا حکومتی حقوقی دارد که مردمش موظف به احترام به آن هستند، هر انسانی نیز که به او اسم «شهروند» تعلق می‌گیرد نیز حقوق بسیاری دارد. حقوق شهروندی رابطه ی مستقیمی با رفاه و آزادی مردم چه در زمینه‌ی اجتماعی و چه در زمینه‌های مختلف مانند اقتصاد ، سیاست و…. دارد. حقوق شهروندی در واقع به روابط و باید ها نباید های بین هر فرد با فرد دیگر و همچنین دولت با شهروندانش گفته می‌شود.
بسیاری از مهاجرت ها به دلیل عدم وجود همین حقوق شهروندی است و افراد برای آنکه بتوانند از آزادی در کار، عقاید، نوع زندگی و… بیشتری برخوردار باشند دست به مهاجرت می‌زنند.

کشور ترکیه یکی از بهترین مقصدها برای زندگی ایرانیان است، شباهت سنن و رسوم، آب و هوای تقریباً یکسان، داشتن دین واحد و… باعث شده است که ترکیه یکی از مهم‌ترین و بهترین کشورها برای مهاجرت باشد. البته باید توجه داشته باشید که داشتن اقامت ترکیه با گرفتن تابعیت این کشور دو موضوع کاملا جدا از یکدیگر است. هر فردی می‌تواند با خرید ملک در ترکیه و گذراندن پروسه‌ای، اقامت دائم کشور ترکیه را به دست آورد. توجه داشته باشید که گرفتن اقامت هیچ سنخیتی با گرفتن تابعیت ترکیه ندارد. شما می‌توانید در ترکیه زندگی کنید کار کنید، اما هیچ‌گاه نمی‌توانید برای مثال رای بدهید و یا پاسپورت رسمی این کشور را دریافت کنید. گرفتن تابعیت ترکیه اما باعث می‌شود که شما از حقوق کاملا مساوی با دیگر شهروندان ترک برخوردار شوید. بهترین و مهم‌ترین راه برای گرفتن تابعیت ترکیه ازدواج با فردیست که تابعیت این کشور را دارد. البته به اینگونه نیست که شما بعد از ازدواج سریعا موفق به کسب تابعیت شوید . این کار روالی چند ساله دارد که پروسه آن باید طی شود.
حال فرض می‌کنیم که شما توانسته‌اید اقامت ترکیه را به دست‌آورید. حالا شما به عنوان یک شهروند ترک محسوب می‌شوید و می‌توانید با پاسپورت رسمی این کشور به ۱۰۷ کشور دنیا بدون داشتن ویزا سفر کنید، می‌توانید در انتخابات کشور ترکیه شرکت کنید. شما و فرزندان‌تان می‌توانید از امکانات آموزشی و بهداشتی رایگانی که در ترکیه وجود دارد بهرمند شوید و…..

حقوق شهروندی در ترکیه

حقوق شهروندی در ترکیه

مزایای حقوق شهروندی در ترکیه

  • امکان افتتاح حساب بانکی در بانک های بین المللی در سراسر جهان
  • تجارت آزادو به دور ازتحریم در سراسرجهان
  • امکان استفاده از امکانات شهری و شهروندی همانند همه ی شهروندان ترک
  • دریافت تسهیلات بانکی جهت خریدمستغلات وسایل نقلیه و … با بهره بسیار پایین(۱ تا ۴ درصد)
  • امکان دریافت کارت های اعتباری
  • زندگی در یک کشور امن دنیا
  • دریافت گواهینامه ترکیه
  • خرید خودرو و اجناس با قیمت واقعی جهانی
  • امکان سفر به ۱۰۷ کشور جهان بدون نیاز به ویزا
  • امکان تحصیل ارزان در دانشگاههای کشور ترکیه ( درمقایسه با فردی که با اقامت ایران برای دانشگاه کشور ترکیه اقدام می نمایدهزینه پرداختی شما بسیار ناچیز خواهد بود )
  • تسهیلات و سهولات در خصوص اخذ ویزا از کشورهای اروپا و آمریکا ( برای فردی با پاسپورت ایران اخذ ویزای آمریکا بسیار مشکل است،اما در صورتی که شما دارای کارت اقامت ترکیه باشید با داشتن موجودی حساب بانکی در حدود ۲۰ هزار دلار به راحتی می توانید برای ویزای آمریکا اقدام نمایید و احتمال رد شدن درخواست ویزای شما بسیار پایین است)
  • امکان مدیریت شرکت بر بستر اینترنت از ایران و یا سراسر جهان
  • امکان دریافت شماره های بین المللی تلفن در ترکیه برای تجارت شما

مزایای سرمایه‌گذاری و خرید ملک در ترکیه

سرمایه‌گذاری و خرید ملک در ترکیه

سرمایه‌گذاری و خرید ملک در ترکیه

۱. اقتصاد
مطابق داده‎های موسسه‌ی آمار ترکیه، در ۱۲ سال اخیر، تولید ناخالص داخلی از ۲۳۱ میلیارد دلار آمریکا به ۸۰۰ میلیارد دلار رسیده است. مجددا در همین سال‎ها، در ترکیه که رشد پایدار خود را ادامه می‎داده متوسط تولید ناخالص داخلی واقعی سالانه به طور میانگین ۴/۷ درصد افزایش یافته است.

۲. جمعیت
مطابق داده‎های دفتر آماری اروپا ترکیه در مقایسه با اتحادیه اروپا دارای بیشترین جمعیت جوان است. جمعیت آن طبق داده‌های موسسه‌ی آماری ۷۷/۷ میلیون نفر است. نصف جمعیت زیر مرز ۳۰/۷ سالگی قرار دارند. ترکیه هنوز هم دارای جمعیتی جوان، پویا و چند فرهنگی است. ( موسسه آمار ترکیه، ۲۰۱۴ )

۳. نیروی کار ماهر
طبق داده‎های موسسه‌ی آمار ترکیه، با افزایش بازده کاری دارای جمعیت بیش از ۲۹/۲ میلیون جوان و تحصیل کرده می‎باشد. ترکیه سالانه ۶۱۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی ( ۲۰۱۲، مرکز گزینش و انتصاب دانشجویی ) و بالای ۷۰۰ هزار فارغ التحصیل دبیرستان ( ۲۰۱۲، موسسه‌ی آمار ترکیه) دارد.

۴. فضای سرمایه‌گذاری آزاد
ترکیه به سرمایه‌گذاران با صنعت قوی‎، فرهنگ خدماتی، قدرت بین‌المللی، ضمانت انتقال و شرایط سرمایه‌گذاری رقابتی را ارائه می‎دهد.

۵. موقعیت مرکزی
ترکیه به دلیل قرار گرفتن در مرکز اروپا‎، آسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی دارای موقعیت مرکزی و با این موقعیت ترکیه، دسترسی به ۱/۵ میلیارد مشتری ممکن است. همچنین، به لحاظ موقعیت دارای عملکرد ارتباطی به مانند پلی بین مناطق شرق و غرب و شمال و جنوب می‎باشد.

۶. زیر ساخت
هنگام بررسی بخش‎های حمل‌ونقل، ارتباطات از راه دور و انرژی در ترکیه می‎بینیم که زیرساخت‎های فنی پیشرفته‎ای در آن قرار دارند. ضمن وجود مزیت دسترسی به اروپای مرکزی و شرقی از طریق شبکه‌ی ریلی، جایگزین‎های حمل‌و‌نقل دریایی ارزان قیمت نیز روش دیگری در آن است.

۷. تشویق‎های دولت
با امکانات تشویقی و مقادیر مالیاتی کاهش یافته برای سرمایه‌گذاری‎های استراتژیک، سرمایه‌گذاری‎های بزرگ و سرمایه‌گذاری‎های منطقه‎ای، سرمایه‌گذاری در ترکیه مزیت‎های زیادی را برای اشخاص به ارمغان می‎آورد.

۸. تجارت آزاد
از سال ۱۹۹۶، به بعد ترکیه دارای توافق نامه اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا و تجارت آزاد با بیست کشور می‎باشد.

۹. نقطه کلیدی در انتقال انرژی
بیش از ۷۰ درصد ذخایر انرژی اولیه ثابت شده در جهان در مناطق نزدیک به ترکیه واقع شده‎اند. اروپا که بیشترین مصرف انرژی را دارد، با قرار گرفتن در غرب ترکیه، آن را تبدیل به نقطه مرکزی در انتقال انرژی و پایانه انرژی در منطقه کرده است.

۱۰. بازار بزرگ داخلی
طبق داده‎های موسسه‌ی آمار ترکیه، با داشتن ۳۵/۹ میلیون نفر گردشگر، بیش از ۱۶۶ میلیون مسافر هوایی، ۵۷ میلیون کاربر کارت اعتباری، ۷۱/۹ میلیون مشترک تلفن همراه و ۳۹/۹ میلیون مشترک اینترنت باند پهن دارای بازار داخلی بزرگی است.

روش های مختلف سرمایه گذاری در ترکیه

سرمایه گذاری در ترکیه

سرمایه گذاری در ترکیه

کشور ترکیه جزو بهترین کشورها برای سرمایه‌گذاری است. درگذشته، قوانین به این صورت بود که هر فرد با سرمایه‌گذاری مبلغی از ۱ تا ۳ میلیون دلار می‌توانست اقامت کشور ترکیه را دریافت کند، اما این قوانین مدتی است تغییر کرده و به نفع سرمایه‌گذاران شده است. به این معنی که مبلغ سرمایه‌گذاری به ۲۵۰ هزار دلار تا ۵۰۰ دلار کاهش پیدا کرده است. سرمایه‌گذاری در ترکیه مزایای بسیار زیادی دارد. شما با سرمایه‌گذاری در این کشور در کمتر از ۳ ماه اقامت ترکیه را دریافت خواهید کرد. نکته‌ی جالب این است که مانند کشورهایی مانند آمریکا یا کانادا نیازی نیست که شما حتما در این کشور حضور فیزیکی داشته باشید. پاسپورت کشور ترکیه نیز جزو ۳۰ پاسپورت برتر جهان است و با دریافت آن می‌توانید به ۱۴۸ کشور جهان بدون دریافت ویزا سفر کنید. سرمایه‌گذاری در ترکیه به چند روش انجام می‌گیرد که عبارت‌اند از:

زندگی در ترکیه

۱.« از طریق خرید ملک»
یکی از راه های سرمایه‌گذاری در ترکیه برای اخذ تابعیت ترکیه، خرید ملک در ترکیه می‌باشد و حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در خرید ملک ۲۵۰ هزار دلار آمریکاست. این مبلغ سابقا یک میلیون دلار آمریکا بود که بر اساس قوانین جدید به ۲۵۰ هزار دلار آمریکا کاهش یافته است. یکی از شرایط سرمایه‌گذاری در این روش این است که به مدت سه سال ملک خریداری شده را نباید فروخت.

۲.«سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق سپرده‎‌ی بانکی»
شما می توانید تنها با سپرده گذاری در بانک های ترکیه تابعیت این کشور را اخذ کنید و نیاز به سرمایه گذاری در هیچ زمینه ای نمی باشد. در این روش باید حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار دلار آمریکا در یکی از بانک های ترکیه سپرده گذاری کنید. این مبلغ سابقا ۳ میلیون دلار آمریکا بود که اخیرا به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار آمریکا کاهش یافته است. پول شما باید حداقل به مدت سه سال در بانک باقی بماند.
سال در بانک باقی بماند.

۳.«سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید سهام»
می توانید از طریق سرمایه‌گذاری در ترکیه در بخش سهام نیز به تابعیت ترکیه دست یابید. در این روش باید حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار دلار آمریکا سهام خریداری کنید. این مبلغ سابقا دو میلیون دلار آمریکا بوده که بر اساس طرح جدید ترکیه کاهش یافته است. از جمله شرایط این نوع سرمایه‌گذاری در ترکیه این است که سرمایه‌گذاری شما باید توسط وزارت صنایع و فناوری ترکیه تائید شود.

۴.«سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید اوراق قرضه‌ی دولتی»
تابعیت ترکیه را می توان از طریق خرید اوراق قرضه دولتی نیز به دست آورد. از جمله شرایط این روش سرمایه‌گذاری در ترکیه این است که اوراق قرضه را نباید حداقل به مدت سه سال فروخت. همچنین، سرمایه‌گذاری شما باید توسط وزارت خزانه‌داری و دارایی ترکیه تایید شود.

۵.«سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه‌گذار در املاک»
یکی دیگر از روش های سرمایه‌گذاری در ترکیه و اخذ تابعیت این کشور، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فعال در زمینه‌ی املاک و مستغلات است. در این روش شما باید حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار دلار آمریکا در یکی از این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

۶.«سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق کارآفرینی»
پیش از این کارفرمای خارجی برای اخذ تابعیت ترکیه ملزم بود ۱۰۰ شهروند ترکیه‌ای را استخدام نماید، اما طبق تغییرات جدید در قوانین ترکیه، در سال ۲۰۱۹ کارفرمایان با استخدام ۵۰ شهروند ترکیه‌ای می‌توانند تابعیت ترکیه را اخذ نمایند.

هزینه های زندگی در ترکیه

هزینه های زندگی در ترکیه

هزینه های زندگی در ترکیه

در این قسمت می‌خواهیم به صورت تقریبی کمی در مورد هزینه های زندگی در ترکیه صحبت کنیم. خب قاعدتاً زندگی در کشوری که هم اروپایی حساب شود و هم تلفیقی از مدرنیته و سنت باشد نباید آنچنان ارزان از آب دربیاید اما ترکیه یک استثناست.
لیر واحد رسمی پول این کشور که ارزشش بیشتر از ریال ایران است.
اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که در همان مقیاس درآمد شما هم در این کشور بیشتر است. شما برای داشتن یک زندگی معمولی باید چیزی حدود ۶۰۰ دلار در ماه درآمد داشته باشید، خوشبختانه چرخه ی بازار ترکیه با تورم و افزایش قیمت بسیار پایینی همراه است و همین موضوع باعث می‌شود که شما بتوانید هم از پس مخارج اولیه خود برآیید و هم پول کافی برای پس‌انداز و یا تفریحات شخصی خود داشته باشید.
برای مثال صرف غذا در یک رستوران نرمال برای هر فرد چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰ لیر آب می‌خورد. اقلام ضروری هم عموما با قیمت های بسیار مناسبی همراه است، به طوری که یک پاکت شیر برای شما ۳ لیر خرج خواهد برداشت و گوشت قرمز کیلویی ۴۶ لیر محاسبه خواهد شد.
ترکیه یکی از قطب های صنعت سرگرمی در خاورمیانه است و به همین دلیل مراسم‌ها ، کنسرت‌ها و فیلم‌های قابل توجه زیادی در سینماهای ترکیه به نمایش در می‌آید، برای مثال تماشای فیلم در سینما ۱۵ لیر هزینه برخواهد داشت. قیمت مسکن در ترکیه نیز بستگی به محل زندگی مورد نظر شما دارد.
حقوق دریافت در ترکیه برای هر فرد حداقل ۲ هزار لیر است که البته درصدی از آن به عنوان مالیات کثر خواهد شد.

مراکز خرید استانبول

یکی از مهم ترین فستیوال های ترکیه ، فستیوال خرید استانبول است که طرفدارن زیادی دارد . از سال 2011 ، جشنواره خرید استانبول به سنتی سالانه در این شهر مبدل شده است .

این جشنواره خرید در استانبول تا کنون 7 بار در تاریخ 7 تا 29 ژوئن (17 خرداد تا 8 تیر) برگزار شده است که برای سال 2019 از 8 تا 24 ژوئن (18 خرداد تا 3 تیر) در دو هفته برگزار می شود .

در این جشنواره ، برای غذا و ترانسفر گردشگران همه دست به کار می شوند و استانبول سعی می کند در این فستیوال ، بهترین فرصت ها را برای خرید و سرگرمی را برای توریست ها ایجاد کند . به عبارتی خرید شامل برنامه های فرهنگی و تفریحی نیز می باشد که البته بزرگترین جاذبه آن برای شرکت کنندگان تخفیف های بی نظیری است که مراکز خرید استانبول در این ایام ارائه می دهند .

مراسم افتتاحیه جشنواره خرید استانبول 2019 بسیار باشکوه و با سرگرمی های کم نظیر در منطقه اورتاکوی استانبول برپا می شود .  فستیوال خرید استانبول از سال 2014 به خیابانها نیز کشیده شد و چهره شهر را به کلی تغییر داد. شاید بتوان گفت هدف از برگزاری این فستیوال تبدیل استانبول به اولین مقصد گردشگری دنیا است . در ایام فستیوال استانبول ، فروشگاه ها اغلب تا دیروقت و برخی 24 ساعته باز هستند . این فستیوال پشتیبان هایی همچون : وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه ، هواپیمایی ترکیش ، شهرداری استانبول ، اتاق بازرگانی استانبول  و … دارد .

جشنواره برنامه ریزی دقیقی دارد و تاریخ فستیوال خرید استانبول از قبل مشخص می شود و در روزهای خاص، حراج های ویژه ای دارد که خرید از آنها واقعا به صرفه است .  در این برنامه در یک روز خاص شلوار جین ، روز دیگر دکوراسیون منزل ، روز های بعد فناوری های روز دنیا ، کیف و کفش و لوازم آرایشی بهداشتی و … ارائه می شود . همچنین در 14 و 15 ژوئن سال 2014 یک نمایش بزرگ مد در خیابان عثمان بی برپا شد که در کنار آن اجرای برنامه زنده موسیقی و مسابقات جذاب و جشن های متنوع ، همه را هیجان زده کرد. در جشنواره خرید استانبول 2019، گردشگران فرصت تفریح و سرگرمی و خرید را همزمان خواهند داشت و از مزایای خرید در یک فصل حراج بهره مند می شوند . شرکت در قرعه کشی های غافلگیرکننده با هدایای شگفت انگیز ، کنسرت ها ، مسابقات و نمایشگاه های اختصاصی مد و لباس مسلما  خرید را برایتان جذاب تر می کند .

 بهترین مراکز خرید استانبول در مناطق تکسیم ، فاتح ، باکرکوی ، بهاریه قرار دارند . مراکز خرید بزرگ و مناطق تجاری شهر مثل بازار بزرگ ، بازار ادویه و … در این ایام جشنواره رنگ و بوی بسیار متفاوتی و جذابی به خود می گیرند . هایپر مارکت هایی چون میگروس ، تانساس و کارفور و … نیز در این ایام تخفیف های بسیار مناسبی ارائه می دهند . فروشگاه هایی نظیر طلا فروشی ، ساعت فروشی ، عطر فروشی ، عتیقه فروشی ، صنایع دستی ، الکترونیکی و … نیز بین 30 تا 50 درصد تخفیف در این ایام ارائه می کنند . مراکز خرید در ایام جشنواره خرید استانبول 2019 جوایزی به قید قرعه به خریداران هدیه می دهند . بعضی فروشگاهها نیز تخفیف های بیشتری را در ساعات پایانی روز (8 شب به بعد) ارائه می دهند . در نهایت 120 مرکز خرید استانبول با تخفیف عالی در انتظار خریداران می باشند .

زندگی در ترکیه

فستیوال خرید استانبول در مراکز خرید زیر برگزار می شود

  • پاساژ آکاسیا (Akasya Shopping Center)
  • مرکز خرید کپیتال (Capitol Shopping Center Uskudar)
  • مجتمع فروشگاهی عمار (Emaar Square Mall)
  • مرکز خرید فروم استانبول (Forum İstanbul)
  • بازار بزرگ استانبول (Grand Bazaar)
  • مجموعه تفریحی و پاساژ ایستینه پارک (İstinye Park)
  • مرکز فروشگاهی کانیون (Kanyon Shopping Center)
  • مرکز خرید پالادیوم استانبول (Palladium Mall)
  • مجتمع فروشگاهی ونیز استانبول (Venezia)
  • زورلو سنتر (Zorlu Center Istanbul)

بهترین شهر برای زندگی در ترکیه

ترکیه 81 استان دارد و جزو 37امین کشور پهناور در دنیاست. از بزرگ‌ترین شهرهای ترکیه می‌توان به استانبول، ازمیر، آنتالیا، بورسا، آدانا اشاره کرد.

استانبول به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص( مسیر تجاری آبی و خشکی) قلب اقتصاد ترکیه نام گرفته است. علاوه‌براین، آنتالیا و ازمیر جزو شهرهای توریستی و تفریحی به‌حساب می‌آیند که این شهرها مکان‌های منابی برای اقامت هستند و شرایط و امکان ایجاد یک زندگی مناسب را برای فرد مهیا می‌کنند.

 

اگر شما نیز به جستجوی شرایط مهاجرت به ترکیه هستبد و یا توانسته‌اید اقامت موقت و دائم به ترکیه را دریافت کنید،‌ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید تا خوانندگان از تجربیات شما بهره بیشتری ببرند.

لینک مستقیم مشاوره با شرکت ام تی رویال

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

با کدام کشور واردات را شروع کنیم؟ |

واردات و صادرات از ترکیه

راه حل طلایی برای کاهش تاثیر تحریم ها در واردات و صادرات