تاثیر سیگار بر باروری مردان

تاثیر سیگار بر باروری مردان

به گزارش ام تی رز

امروزه ۱۰تا ۱۵ درصد زوجین به علت مشکل ناباروری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، 40 درصد از علل ناباروری مربوط به مردان ، ۵۰% مربوط به زنان و در ۱۰% موارد علل ناباروری نامشخص است، اما بررسی علل ناباروری در مردان آسان‌تر است و نوع تغذیه و سبک زندگی نیز بر باروری مردان موثر است.

 جالب است بدانید که بر اساس تحقیقات انجام شده مواردی مانند  تغذیه و مصرف دخانیات روی کیفیت اسپرم و در نتیجه باروری تاثیر گذار است.

بر اساس این گزارش، سیگار کشیدن و انواع دود باعث کاهش حرکت و تعداد اسپرم می‌شود. سیگار کشیدن ابتدا تولید هورمون‌های جنسی را مختل کرده و متعاقب آن تولید اسپرم را دچار مشکل می‌سازد و بالاخره مواد سمی دخانیات در مایع منی هم وارد می‌شوند.

مساله دیگری که باعث افت کیفیت اسپرم می‌شود، گرم نگه داشتن بیضه‌ها و استفاده زیاد از جکوزی، دوش آب گرم و گذاشتن لب‌تاب روی پاها و اثر حرارتی آن روی بیضه‌ها و نشستن‌های طولانی است.

ابتلا به بیماری واریکوسل نیز امروزه شایع‌ترین علت بروز مشکل در اسپرم‌ها از نظر تعداد، شکل و حرکت، است و لذا حتماً باید این بیماری با تشخیص به موقع درمان شود، همچنین ستفاده از داروهای مکمل بدنسازی که در باشگاه‌ها استفاده می‌شود و تزریق هورمون‌های ناندرولوژ و تستوسترون باعث خرابی اسپرم و کم کاری بیضه می‌شود.

هر گونه تورم درمان نشده بیضه نیز باعث ناباروری می‌شود به عبارت دیگر علت تورم می‌تواند عفونت باشد که این عفونت  باعث آسیب به سلول‌های نطفه‌ساز و یا باعث انسداد در قسمت خروجی منی شده و تعداد و حرکت اسپرم‌ها را کاهش می‌دهد، سابقه پرتودرمانی و شیمی‌درمانی نیز باعث از بین رفتن سلول‌های نطفه‌ساز در مردان می‌شود.

البته موادی وجود دارند که مصرف آنها باعث بهبود کیفیت اسپرم‌ در مردان می‌شود، مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها از قبیل سلنیوم و ویتامین E و C و B جزو این دسته از مواد غذایی است.