تحلیل بلومبرگ از احتمال افت شدید ارزش پول کشورهای آسیایی

سایت ام تی رز

در حالی که شاخص ارزش پول کشورهای آسیایی در سال 2017 میلادی بهترین عملکرد خود در دو دهه اخیر را ثبت کرده ولی نگرانی های زیادی نسبت به کاهش شدید ارزش پول این کشورها وجود دارد.

به گزارش بلومبرگ، تحلیلگران اقتصادی از این مساله نگران هستند که ارزش پول کشورهای آسیایی در آستانه یک سقوط کم سابقه قرار داشته باشد و نشانه آن نیز افت چشمگیر ارزش روپیه اندونزی در هفته گذشته و رسیدن به پایین ترین سطح در دو سال اخیر است.

بر اساس این گزارش، ارزش روپیه اندونزی طی ماه گذشته 1.5 درصد کاهش داشته و بدترین عملکرد را در بین ارزهای آسیایی داشته است. روپیه اندونزی سومین عملکرد بد را در بین 24 اقتصاد در حال توسعه و نوظهور داشته است.

شاخص دلار آسیا که از سوی جی پی مورگان بلومبرگ منتشر می شود و ارزش 10 پول کشورهای آسیایی در برابر دلار آمریکا را نشان می دهد، طی سال گذشته 6.7 درصد رشد داشته که این بهترین عملکرد از سال 1994 میلادی بوده است.

اگر دلار آمریکا نیز به روند صعودی اش ادامه دهد این مساله یک دردسر بزرگ برای ارزهای آسیایی خواهد بود. از زمانی که جرومی پاول زمام امور فدرال رزرو آمریکا را در دست گرفته و پس از نخستین اظهاراتش در سنا و کنگره، ارزش دلار روندی صعودی داشته است.

صندوق های سرمایه گذاری جهان طی هفته گذشته بیش از 1.02 میلیارد دلار خود را از اوراق قرضه اندونزی بیرون کشیده اند که این رقم از نوامبر 2016 بی سابقه است. ارزش پزو فیلیپین نیز با کاهش روبرو شده و به پایین ترین سطح از جولای 2006 رسیده است.