عادت های غذایی که منجر به فعال شدن سرطان میشود

عادت های غذایی که منجر به فعال شدن سرطان میشود

به گزارش ام تی رز سلامت مصرف بیش از  اندازه انواع چربی‌ها، روغن‌ها و مواد غذایی چرب و سرخ شده، درصد ابتلا به سرطان‌ها به ویژه سرطان پروستات، سرطان کولون، سرطان ریه و سرطان پستان را افزایش می‌هد.

بعضی رژیم های غذایی و روش‌ها برای سلامتی بدن بسیار مضر است و در مواردی  متعددی منجر به سرطان و آسیب های جبران ناپذیر می شوند.

مصرف زیاد انواع  قند ،سوسیس، کالباس و هات داگ شانس ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد،همچنین مصرف زیاد انواع چربی‌ها،روغن‌ و مواد غذایی سرخ شده،شانس ابتلا به سرطانها به‌ویژه سرطان پروستات،کولون،ریه و سرطان پستان را افزایش می‌دهد.

سی تا چهل درصد سرطان ها با حفظ وزن مطلوب، تغذیه صحیح و بهبود شیوه زندگی قابل پیشگیری است، عوامل تغذیه ای که احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهند عبارتند از مصرف نامطلوب و زیاد چربی‌ها، نمک، قند و شکر، طبخ نامناسب غذا و استنشاق مکرر بخار روغن سوخته.

مصرف بیش از اندازه انواع چربی‌ها، روغن‌ها و مواد غذایی چرب و سرخ شده، شانس ابتلا به سرطان‌ها به ویژه سرطان پروستات، سرطان کولون، سرطان ریه و سرطان پستان را افزایش می‌هد. اسید های چرب ترانس و اشباع خطرناک‌ترین چربی‌ها هستند. بنابراین توصیه می‌شود بیشترین چربی مصرفی روزانه از منابع چند غیر اشباعی و تک غیر اشباعی از جمله روغنهای گیاهی مایع، روغن زیتون، مغزها و ماهی باشد.

مصرف موتدغذایی شور و پرنمک  احتمال بروز سرطان معده را افزایش می‌دهد. حداکثر میزان مجاز مصرف نمک در روز حدود پنج گرم در افراد زیر 50 سال و کمتر از 3 گرم در افراد بالای 50 سال، کودکان، مبتلایان به فشارخون بالا و بیماریهای قلبی عروقی است که شامل نمک موجود در مواد غذایی بطور طبیعی، نمک اضافه شده به غذا و نمک موجود در محصولات صنعتی است.
 

مدیردفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، عوامل تغذیه ای که سبب پیشگیری از سرطان می‌شوند را آنتی اکسیدان‌ها، میوه و سبزی، فیبرهای غذایی، اسید فولیک، ویتامین D و کلسیم نام برد و گفت: آنتی اکسیدان‌ها گروهی از ترکیبات در مواد غذایی هستند که می‌توانند رادیکالهای آزاد (عوامل ایجاد کننده سرطان) را در بدن از بین ببرند و یا مانع از شکل گیری آنها شوند. مهمترین آنتی اکسیدانهای بدن ویتامین های C ، E، کاروتنوئید ها و سلنیوم هستند.