واکس زدن میوه ها ، بهداشتی یا غیر بهداشتی

واکس زدن میوه ها ، بهداشتی یا  غیر بهداشتی

به گزارش ام تی رز ، پرتقالی را که خریده بود برای سومین بار شست اما گویا چربی روی پرتقال، خیال پاک شدن نداشت و به این فکر کرد که چربی روی میوه ، روغن است یا پارافین یا ماده دیگر و آیا برای سلامتی مضر است یا خیر.

امروز بسیاری از مردم متوجه ظاهر متفاوت برخی میوه ها می شوند که لایه ای نازک از چربی آن را پوشانده است و گاهی نگرانی هایی از بابت اینکه این لایه چربی چیست و آیا سرطان زا است یا نه ، دارند.

تا همین چند وقت پیش هم مردم از بابت میوه های نارسی که با شیوه های مصنوعی ، رسیده می شدند ، گلایه مند بودند و هرچند با فرارسیدن فصل پاییز ، میوه هایی که به این شیوه رسیده می شدند ، کنار رفتند و میوه های رسیده طبیعی جای آنها را گرفتند اما بازهم درباره واکس میوه ها کمی نگران هستند.
گفته می شود که واکس فقط برای میوه هایی مانند پرتقال و نارنگی استفاده می شود اما برخی زمان لایه های نازک چربی روی میوه های دیگر مانند سیب هم احساس می شود.

واکس زدن ، ظاهر میوه را بازارپسند می کند
سورتینگ های عمده میوه در استان های گیلان و مازندران قرار دارد.
سورتینگ (sorting ) به کارگاه بسته بندی میوه به ویژه مرکبات گفته می شود که برای جلوگیری از اتلاف محصول و کاهش خسارت و ضایعات، احداث و راه اندازی می شود.
سرپرست معاونت غذا و داروی مازندران درباره واکس میوه ها می گوید: میوه ها در سورتینگ میوه ، برس زده می شوند و شسته شده و برای حمل و نقل آماده می شوند و از واکس ها برای طولانی کردن زمان ماندگاری آنها نیز استفاده می شود.

محمدرضا شیران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می افزاید: واکس های دارای مجوز علاوه بر افزایش زمان ماندگاری میوه ها ، پوشش از دست رفته میوه را برگرداند و ظاهری بازارپسند به آن می دهد.
وی تاکید می کند: استفاده از واکس برای میوه ها ، غیرقانونی نیست.

**مشکل واکس های غیرمجاز در دست ساماندهی است
سرپرست معاونت غذا و داروی مازندران می گوید: واکس هایی که برای میوه به کار می روند باید منشاء طبیعی و مجوز، داشته باشند اما متاسفانه واکس های غیرمجاز یکی از مشکلات ما است که این مساله نیز در دست ساماندهی است.

شیران می افزاید: در نظر است که سورتینگ داران به صورت گروه های چند نفره، مسئول فنی داشته باشند تا بر مساله مجاز بودن واکس ها نظارت کنند .
وی تصریح می کند: برخی سودجویان از واکس های غیرمجاز استفاده می کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تولید داخلی واکس های مجاز برای میوه داریم ، می گوید: یکی از شرکت های دانش بنیان برای تولید واکس میوه ، مجوز گرفته است.
شیران ادامه می دهد: واکس های وارداتی نیز در این زمینه وجود دارد که کارگروه سلامت ، موارد بهداشتی آن را کنترل می کند.

**فصل مشکلات مربوط به گاز زدن به میوه ها تمام شد!
سرپرست معاونت غذا و داروی مازندران در مورد برخی اخبار منتشره در زمینه گاز زدن به میوه ها و رسیده کردن آنها پیش از موعد نیز به خبرنگار ایرنا می گوید: برخی از باغداران پیش از رسیده شدن میوه با استفاده از گاز اتیلن آن را رسیده می کردند که اکنون در این فصل، میوه ها دیگر خودشان رسیده شده اند و نیاز به استفاده از گاز اتیلن نیست.
شیران می افزاید: گاز اتلین ، سمی نبود و در برخی شرایط به صوررت استاندارد شده استفاده می کردند.

**برنامه های ویژه برای مقابله با مضرات واکس میوه
معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو نیز در این زمینه می گوید: از آنجا که یکی از قطب های اصلی تولید مرکبات استان مازندران می باشد با محوریت معاونت غذا و داروی دانشگاه مازندران برنامه های ویژه ای برای جلوگیری از مضرات جلوگیری از مخاطرات فرآیندهایی مانند سبززدایی، استفاده از سم های قارچ کش، واکس و رنگ افزایی در مرکبات تدارک دیده شده است.

منوچهر دادگر نژاد می افزاید: مقرر شده تا نیروی متخصص تحت عنوان مسئول فنی با مدرک مرتبط جهت نظارت بر رعایت ضوابط بهداشتی و مواد اولیه مورد مصرف در واحدهای سورتینگ و بسته بندی میوه ، اعمال شود.