خروج آمریکا از برجام قطعی به نظر میرسد

خروج آمریکا از برجام قطعی به نظر  میرسد

به گزارش ام تی رز

عضو شورای روابط خارجی آمریکا تاکید کرد: اتفاق‌های زیادی ممکن است رخ دهد که هنوز از آن اطمینان نداریم. اما اینکه ترامپ سعی می‌کند به وعده انتخاباتی خود عمل کند و از توافق هسته‌ای خارج شود، قطعی به نظر می‌رسد البته پاسخ ایران هم غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.

«مکس آبراهامز» استاد علوم سیاسی دانشگاه نورث وسترن آمریکا و عضو شورای روابط خارجی آمریکا (سی اف آر) در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا در خصوص تصمیم احتمالی دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا درباره برجام گفت: ترامپ فرد آگاهی در امور روابط بین الملل نیست.

«آبراهامز» با اشاره به تاثیر اطرافیان رییس‌جمهور آمریکا در سیاست خارجی و تاکید بر اینکه ترامپ از روابط بین‌الملل سر در نمی‌آورد، گفت: قرار نیست ترامپ با موضع پومپئو مخالفت کند.‌‌ همان طور که می‌دانید او روز به روز خود را بیش از پیش با افرادی که دشمن ایران هستند، محاصره کرده است. از جمله این افراد نیکی هیلی است که نفوذ زیادی روی ترامپ دارد.

وی در خصوص تصمیم ترامپ در قبال برجام که بر اساس توییت شب گذشته رییس‌جمهور آمریکا بناست امروز اعلام شود، خاطرنشان کرد: به عقیده من امروز قرار نیست بدون اینکه هیچ اتفاقی بیافتد، بگذرد. من فکر می‌کنم ترامپ قرار است به نوعی یا توافق هسته‌ای را به طور دفعی رد کند یا تردیدی ایجادکند که به نوعی تخلف و نقض تعهدات آمریکا در برجام به نظر خواهد رسید.

آبراهامز در پاسخ به سوالی درباره جزییات اقدامات بعدی ترامپ در صورت خروج از برجام گفت: من از جزییات خبر ندارم اما می‌دانم که اغلب در رسانه‌ها موضع آمریکا در قابل توافق هسته‌ای در دو سر یک طیف دیده می‌شود؛ یا از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند یا آن را رد می‌کنند. اما فکر می‌کنم در بین این دو سر طیف ایده‌های متفاوتی وجود دارد.

وی در توصیف طیف ایده‌ها در قبال توافق هسته‌ای گفت: برای مثال من معتقدم که آمریکا در موارد متعدد نمی‌توانست تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را تمدید نکند، اما این به معنای اضافه نکردن تحریم‌ها علیه ایران نبود. آن‌ها به تحریم‌های دیگری روی آورند. برای مثال دارایی افراد و کمپانی‌های مرتبط با سپاه پاسداران را تحریم کردند.

این استاد دانشگاه نورث وسترن با بیان اینکه نمی‌داند این بار پاسخ آمریکا چه خواهد بود در گمانه‌زنی‌ گفت: فکر می‌کنم این بار ترامپ در جهت خروج از توافق هسته‌ای گام خواهد برداشت.

وی اضافه کرد: در صورت خروج آمریکا از برجام به احتمال زیاد مسئولان ایران هم این اقدام را نقض برجام از سوی آمریکا و آغاز یک پایان برای این توافق خواهند دید. اینکه ایران چه خواهد کرد روشن نیست. اینکه آیا ایران به این نتیجه خواهد رسید که این توافق کاملا از بین رفته است یا ناظران آژانس را از کشورش بیرون خواهد کرد و مانع ورود آن‌ها خواهد شد یا نه یا اینکه آیا در جواب آمریکا، حضورش را در سوریه تقویت خواهد کرد یا خیر همه سوال‌هایی است که هنوز پاسخ آن را نمی‌دانیم و غیرقابل پیش‌بینی است.

عضو شورای روابط خارجی آمریکا افزود: شاید ایران تصمیمی بگیرد که نشان دهد تحت کنترل (تصمیم‌های) آمریکا نیست. اتفاق‌های زیادی ممکن است رخ دهد که هنوز از آن اطمینان نداریم. اما اینکه ترامپ سعی می‌کند به وعده انتخاباتی خود عمل کند و از توافق هسته‌ای خارج شود، قطعی به نظر می‌رسد.