بازار مسکن در رکود

عبداله مکاری‌فرجی با بیان اینکه در حال حاضر افزایش قیمت مسکن ناشی از گرانی مصالح ساختمانی است، گفت: از جمله مواردی که بر رکود بازار مسکن تاثیرگذار هستند می‌توان به لزوم کنترل عوارض مصالح ساختمانی و نیز صادر نشدن جواز ساخت از سوی شهرداری اشاره کرد.

وی ادامه داد: بیشتر مشارکت‌ها متوقف شده است و برای قراردادهای نوشته شده نیز پروانه صادر نمی‌شود و مشخص نیست شهرداری چه تصمیمی دارد. مقامات شهرداری تهران گفته اند « اداره شهر با فروش تراکم دیگر امکان‌پذیر نیست » و ممکن است نرخ تراکم را مجددا افزایش دهند. اگر شهردار فعلی نرخ تراکم، صدور پروانه و عوارض ساختمان را افزایش دهد حتما بر بازار ساخت‌وساز نیز تاثیرگذار خواهد بود.

مکاری‌فرجی با اشاره به کنترل قیمت مصالح ادامه داد: با کنترل قیمت مصالح، عرضه و تقاضا در بازار همخوانی خواهد داشت و اگر تعاونی‌ها ساختمان‌ها را به موقع تحویل دهند افزایش قیمت زیادی را نخواهیم داشت و بازار خرید و نیز فروش رونق خواهد گرفت.

به گزارش جام جم آنلاین، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، معاملات مسکن در ماه‌های مهر و آبان امسال را نسبت به سال گذشته در همین زمان همراه با رکود دانست و گفت: طبق آمار سامانه املاک، معاملات با کاهش همراه بوده است و همچنان در رکود به سر می‌بریم.

وی بیشترین حجم معاملات در بخش خرید و فروش را مربوط به مناطق جنوبی شهر عنوان کرد و ادامه داد: منطقه 4 و نیز مناطق جنوبی شهر، بیشترین حجم خرید و فروش را دارند و املاک در دامنه قیمتی 200 تا 500 میلیون توسط خریداران معامله می‌شود؛ املاک و معاملات بیشتر از این نرخ، در رکود به سر می‌برند.

مکاری‌فرجی گفت: حجم معاملات در املاک اجاره‌ای نیز بستگی به وسع و توان مشتریان دارد و شامل منطقه خاصی نمی شود، اجاره‌بهای املاک با 20درصد رشد همراه بوده است.