رشد بازار سرمایه، حباب است؟

رشد بازار سرمایه، حباب است؟

به گزارش ام تی رز

خدابخش مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس در برنامه تیتر امشب در خصوص وضعیت بازار بورس تصریح کرد: از ابتدای امسال رشد شاخص بورس ، 52 درصد رشدبوده است و بازار از حجم و ارزش خوبی برخوردار بود.

خدابخش درباره علت افزایش معاملات بورس گفت: ابزارهای تدارک دیده شده برای سرمایه گذاران در بورس باعث جذب سرمایه شده است.

وی ادامه داد: در بازارهای دیگر نقد شوندگی به اندازه بورس نیست و این نقدشوندگی کمک به جذب شرکت های بیشتری خواهد کرد و تامین مالی شرکت ها افزایش خواهد یافت .

خدابخش تصریح کرد:با توجه به صادرات محوری شرکت های پتروشیمی و معادن افزایش قیمت  بهتری داشته اند.

این مقام مسئول گفت:بازار سرمایه بر اساس نوع تحلیل ها ی صورت مالی و پیش بینی وضعیت اقتصادی متغیر خواهد بود و باید با دید بلند مدت  در آن سرمایه گذاری صورت بگیرد.

وی افزود:در کنار این نقد شوندگی و شفافیت، باید سرمایه گذاران با آگاهی وارد  این بازار شوند و باید فرهنگ سازی صورت گیرد که چه سرمایه گذاری موجب رونق اقتصاد خواهد شد.

شفافیت بورس سبب سلامت مالی می شود

بر اساس این گزارش سعیدی کارشناس بورس در ادامه برنامه تصریح کرد: عمده شرکت هایی که محصولات آنها با قیمت های بین المللی تعیین می شود افزایش قیمت داشته اند.

وی ادامه داد:در سال 89 ارزش بورس 330 میلیارد دلار بود و امروز 60 میلیارد دلار است و این امر به  کاهش قدرت خرید پول باز می گردد؛ در بازار سرمایه از کاهش ارزش پول به عنوان فرصت استفاده می کنند و شرکت های بورسی صادر کننده از این فرصت استفاده می کنند و افزایش قیمت ها در بورس، کاهش ارزش پول را جبران می کند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت:عمده پول از صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار بورس می شود که 11 هزار میلیارد سرمایه از طریق این صندوق ها وارد بورس شده است.

وی افزود:صندوق های سرمایه گذاری در همه دنیا سرمایه گذاری جمعی را می پذیرند در کنار این صندوق ها قراردادهای آتی نیز به ثبات بازار کمک می کنند.

سعیدی گفت:اگر در بازار ارز  قیمت ها کاهش پیدا کند بازار سرمایه نیز کاهش خواهد داشت و با توجه به تمام متغییر های اقتصادی که در کشور داریم می توان گفت رشد بازار بورس ، حباب نیست.

وی افزود:ما 52 درصد بازدهی بازار داشتیم  خوشبختانه با این مقدار معامله جای نگرانی نیست و 1600 میلیارد تومان رشد خوبی است  اگر 52 درصد بازدهی را با تورم 9 درصد مقایسه کنیم بازدهی واقعی بورس در حدود 42 درصد بوده است.

سعیدی تصریح کرد:قطعا شفافیت، سلامت مالی را افزایش می دهد و در کشور ما هیچ بازاری به اندازه بورس شفاف نیست زیرا شرکت ها گزارش هایی به طور مرتب می دهند و صندوق های سرمایه گذاری ماه به ماه گزارش می دهند .

وی افزود:در مجموعه شرکت های بورسی، فرهنگ گزارش دهی در حال رشد است و بورس با شفافیت سبب نظارت عمومی می شود. به طور مثال پس از بازارهای مالی مختلف، وقف نیز به بازار سرمایه وارد خواهد شد که سبب شفافیت خواهد شد.

تازه کاران بورس به صورت غیر مستقیم سرمایه گذاری کنند

بر اساس این گزارش در ادامه تقی خان تجریشی کارشناس بازار بورس اظهار داشت: علی رغم جذابیت های بازار سرمایه این بازار حرفه ای است و پیشنهاد می کنیم  تازه کاران ، به صورت غیر مستقیم در این بازار سرمایه گذاری کنند به طور مثال از طریق صندوق های سرمایه گذاری متنوع که اوراق با درآمد ثابت هستند و یا صندوق هایی که در اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند.

تقی خان تجریشی گفت: بر اساس قیمت های فعلی در سایر بازارها اگر رشد بازارهای دیگر را با بورس مقایسه کنیم، حباب  در این بازار نداریم و اگر در بازارهای موازی تغییر داشته باشیم بورس نیز تغییر خواهد کرد. آنچه در بازار سرمایه داریم نوسانات است که علاوه بر قیمت دلار بخش نامه ها نیز در ایجاد این نوسانات تاثیر گذار است.