سؤالاتی که باید به سرمایه‌ گذار پاسخ دهید

سؤالاتی که باید به سرمایه‌ گذار پاسخ دهید

به گزارش ام تی رز؟

 

ارائه به سرمایه گذار ارائه ای در مورد محصول شما، ویژگی های آن و شگفت انگیز بودن آن نیست. بله، سرمایه گذاران به کاری که انجام می دهید، ایده بزرگتان، و اینکه محصول شما چگونه مشکلی بزرگ از مشتریان را حل می کند، اهمیت می دهند. ولی آن ها به پول در آوردن خیلی بیشتر اهمیت می دهند.

ارائه به سرمایه گذار ارائه ای در مورد محصول شما، ویژگی های آن و شگفت انگیز بودن آن نیست. بله، سرمایه گذاران به کاری که انجام می دهید، ایده بزرگتان، و اینکه محصول شما چگونه مشکلی بزرگ از مشتریان را حل می کند، اهمیت می دهند. ولی آن ها به پول در آوردن خیلی بیشتر اهمیت می دهند.
تمام سرمایه گذاران سؤالاتی در ذهن خود دارند که مطرح نمی کنند، و بسیار مهم است که خودتان فعالانه در هنگام ارائه به سرمایه گذار به این پرسش ها پاسخ دهید.
به جای اینکه وقت سرمایه گذار را با 20 اسلاید در مورد ویژگی های محصول یا سرویس تان، چگونگی عملکرد آن و دلیل جذاب بودنش تلف کنید، زمان بیشتری را صرف پاسخ دادن به این پنج سؤال کلیدی کنید:
ایده بزرگ شما چیست؟
ایده های بزرگ با مشکلات بزرگ مشتریان که حل کردن آن ها دشوار است، شروع می شود. ایده های بزرگ فرصت بالقوه بزرگی در بازار با امکان رشد انفجاری دارند. ایده های بزرگ شرکت ها را قادر می سازد که پول زیادی در بیاورند، و در این فرایند، پول زیادی نیز برای سرمایه گذارانشان در بیاورند.
چطور پول در می آورید؟
پول درآوردن، هدف کسب و کار است. سرمایه گذاران می خواهند مدل کسب و کاری ببینند که شما در دوره زمانی پایداری به رشد درآمد سریعی می رسید، حاشیه سود خالص مناسبی دارید، و مدلی مالی دارید که در نهایت منجر به سوددهی مستمری می شود، مگر اینکه قصد داشته باشید شرکتی عام المنفعه را اداره کنید. اگر شما کارآفرین هستید و این اصطلاحات بیزنسی برایتان آشنا نیستند، پس لازم است که آن ها را یاد بگیرید یا اینکه شریکی با تخصص کسب و کار پیدا کنید تا به شما در این زمینه کمک کند.
در ابتدا، رشد درآمد مهم ترین موضوع است، ولی باید نشان دهید که بالاخره به سوددهی خواهید رسید. بسیار عالی است که هدفی بزرگتر دارید و قصد دارید دنیا را به شکلی مثبت تغییر دهید، ولی باید به سرمایه گذاران نشان دهید که چطور پول در می آورید تا بتوانید آن ها را علاقمند کنید.
چرا شما؟
شایستگی های شما برای رهبری یک تیم و رشد یک کسب و کار فوق العاده چیست؟ منتورهای شما چه کسانی هستند؟ باید سابقه ای از موفقیت، تخصص در حوزه فعالیت در بازارهای عمودی هدف خود، تخصص فنی در حوزه محصول خود، شور و اشتیاق راجع به کاری که انجام می دهید، و توانایی رهبری به منظور ساخت و مدیریت تیم برای انجام کاری ظاهراً غیر ممکن را داشته باشید.
سرمایه گذاران از خود می پرسند، «آیا می توانم به این فرد اعتماد کنم و پولم را به او بدهم؟ آیا حرفی که می زند را باور می کنم؟ این کسی است که می خواهم با او کار کنم و رویش ریسک کنم؟ آیا او یک فرد برنده است؟ آیا این فرد می تواند تیمی قدرتمند را بسازد و رهبری کند؟»
چرا حالا؟
بیل گراس (Bill Gross) از شرکت آیدیالبز (IdeaLabs) چند سال پیش سخنرانی تد (TED Talk) بسیار معروفی داشت که در آن معتقد بود «زمان بندی» بزرگترین دلیل برای موفقیت استارتاپ است. بسیاری از کارآفرینان از این حرف چنین برداشتی دارند که موفقیت و شکست تا حد زیادی بستگی به شانس دارد. ولی واقعاً اینطور نیست.
زمانبندی بازار در مورد این موضوع است که اکوسیستم وسیع تری را درک کنید که یا به شرکت شما اجازه رشد می دهد، یا جلوی رشد آن را می گیرد. باید فرصت بازار نوظهوری داشته باشید که برای هر فرد معمولی آشکار نیست، ولی می توان آن را به طور خلاصه، سریع و واضح به یک فرد زیرک و دانا توضیح داد.
چرا این تیم؟
برای دستیابی به مأموریتی بزرگ، همچون رشد دادن یک شرکت از صفر به سازمانی پایدار، پولساز و سود ده، نیاز به افراد دیگری در کنار خود دارید. استارتاپ ورزشی تیمی است. به عنوان رهبر، باید شایستگی های محوری مورد نیاز برای برنده شدن در بازار را بفهمید، و بعد افراد مناسب را جذب کنید. باید بتوانید آن ها را نیز هیجان زده و متمرکز برای برنده شدن کنید.
به یاد داشته باشید که سرمایه گذاران به ایده شما اهمیت می دهند، ولی همچنین می خواهند در مورد شما، تیم شما، کمپانی شما، اینکه چرا الان وقت مناسب است، و اینکه چطور می خواهید برایشان پول زیادی در بیاورید هم بدانند. در غیر این صورت، سرمایه ای جذب نخواهید کرد!