شش خوراکی که به سیستم گوارشی آسیب می‌زنند

معمولا پس از خوردن برخی غذاها دچار نفخ می‌شوید. ما راز این پدیده را برای شما فاش می‌کنیم.

به گزارش جام جم،برخی غذاها که شما گمان می‌برید خیلی مفید هستند، سیستم گوارشی شما را تحریک می‌کنند.

حبوبات

حبوبات دارای پروتئین ها و الیاف مفید هستند ولی همزمان دارای کربوهیدرات‌ها یا مواد قندی هستند که هضم آنها دشوار است. برای حل این مشکل، حبوبات خشک را حداقل 4 ساعت در آب بخیسانید.

مرکبات

مرکبات مملو از الیاف هستند و این موضوع باعث انسداد خروجی معده می‌شود. در صورتی که احساس می‌کنید شکمتان پس از خوردن پرتقال یا گریف فروت دچار مشکل می‌شود، مقدار کمتری از این مرکبات بخورید.

خوردنی‌های پر الیاف

خوردنی‌های پر از کربوهیدرات مانند دانه‌های کامل و سبزیجات سودمند بوده و برای سیستم گوارشی مفیدند اما اگر بیش از حد خورده شوند باعث ایجاد نفخ و باد معده می‌شود.

غذاهای سرخ‌کردنی

این غذاها دارای مقدار زیادی چربی هستند و می‌توانند منجر به اسهال شوند. سس‌های غنی شده و شیرینی‌های چرب نیز می‌توانند مشکل‌آفرین باشند. انتخاب غذاهای کباب شده و سس‌هایی که به جای خامه و کرم، سبزیجات دارند، می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

غذاهای تند

برخی افراد پس از خوردن غذاهای تند و فلفل‌دار دچار سوءهاضمه می‌شوند. مطالعات نشان داده عنصری به نام کپسایسین که در غذاهای تند وجود دارد، عامل این موضوع است و تنها راه حل موجود برای این مشکل کاستن از تندی غذاها و یا نخوردن غذاهای تند است.

قند مصنوعی

غذاها و نوشیدنی‌هایی که در آنها قند یا شکر مصنوعی به کار رفته، در صورتی که بیش از 50 گرم در روز مصرف شوند، می‌توانند موجب ایجاد تشنج یا اسهال شوند. مقادیر کمتر از 50 گرم در روز نیز در برخی افراد می‌تواند مشکل‌زا باشد.