شلوغی بازار ارز و دلالی اتوبوسی دلار

به گزارش ام تی رز

با سیاست عجیب بانک مرکزی در عرضه محدود دلار ارزان‌ قیمت به چند صرافی منتخب، روزهای متوالی است که صف‌های طولانی جلوی صرافی‌ها ایجاد شده است.

مردمی که هر روز صبح جلوی این صرافی‌ها صف می‌کشند و چند ساعت می‌مانند تا دلار دولتی به نرخ زیر 4500 تومان دریافت کنند، با فروش دلارهای دریافتی به سایر صرافی‌ها، دلالان یا متقاضیان واقعی ارز در هر روز حدود 300 تا 400 هزار تومان سود می‌کنند.

از آنجا که در آمار دولت، هر کس در هفته یک ساعت کار کند، شاغل محسوب می‌شود، این اقشار مردم که هر روز چند ساعت را در صف دلار می‌مانند، شاغل محسوب می‌شوند و می‌توان آنها را شاغلان دلار نامید.

مدتی است که مقابل برخی صرافی‌ها صف‌های طولانی مشاهده می‌شود و این در حالی است که اکثر صرافی‌های دیگر خرید و فروش ارز ندارند.

یکی از خریداران ارز مقابل یک صرافی حوالی میدان فردوسی که صف طولانی مقابل آن قرار داشت به جام جم گفت: سه ساعت است که در صف ایستادم تا شماره‌ای را که به من دادند، بخوانند.

وی که خود را یک فرد موفق در اقتصاد دلالی تلقی می‌کرد، گفت: زمانی که همه خریدار دلار بودند من ارزهایی را که در گذشته تهیه کرده بودم، می‌فروختم و سود زیادی نصیبم شد. اکنون نیز همین کار را خواهم کرد.

این خریدار بازار ارز تصریح کرد: یک بلیت پرواز خارجی به صورت صوری تهیه کردم و با آن ارز می‌خرم و بعد از اتمام کار، بلیت را مسترد می‌کنم.

یکی از خریداران ارز هم وارد مغازه صرافی شد. از پشت شیشه صرافی مشخص بود قصد دارد کار غیراصولی انجام دهد. در همین حال بود که پنج کارت ملی از کیف دستی خود خارج کرد و به صورت نامحسوس زیر میز فروشنده ارز صرافی گذاشت و پس از دریافت دلار از صرافی خارج شد و سوار یک خودروی سانتافه شد و رفت.

یک پسر نیز به همراه مادر خود برای خرید ارز به صرافی آمده بود اما مسئول صرافی فقط به یکی از آنها اجازه خرید ارز را داد و همین موضوع باعث نارضایتی آنها شده بود.

یکی از متصدیان صرافی در میدان فردوسی به خبرنگار ما گفت: آشفته‌بازاری که اکنون مشاهده می‌شود، نتیجه مدیریت بانک مرکزی است که باعث شده دلار با چند نرخ در بازار عرضه شود.

وی افزود: برخی صرافی‌ها روزانه حدود 200 هزار دلار از بانک مرکزی دریافت می‌کنند اما فقط 10 درصد آن را عرضه می‌کنند و بقیه را نگه می‌دارند.

این فعال صرافی ادامه داد: این صرافی‌ها باید گزارش خرید و فروش خود را به بانک مرکزی بدهند، اما 10 درصد آن را به مردم عادی پرداخت کرده و بقیه را با کارت ملی آشنایان و اقوام تکمیل می‌کنند. این صرافی‌ها به جای این‌که تنظیم‌کننده بازار باشند خودشان یک پای دلالی شده‌اند و معلوم نیست دلارهایی که به دست مردم نمی‌رسد در کجا هزینه می‌شود.

وی به دلیل ایجاد صف مقابل صرافی‌ها هم اشاره و تصریح کرد: صرافی‌هایی که ارز عرضه می‌کنند از صبح تا پایان ساعت کاری مدام می‌گویند ارز نداریم و بسیار کم است و به منظور تشویق بازار، افرادی را در صف قرار می‌دهند تا شلوغ کنند و برای این کار هم پولی کنار می‌گذارند.

این فعال صرافی تصریح کرد: صرافی‌هایی که دارای مجوز از بانک مرکزی هستند هر روز از این بانک ارز دریافت می‌کنند و با ایجاد صف قصد دارند سود خوبی را عاید خود کنند و محاسبه‌ها نشان می‌دهد روزانه بین صد تا 200 میلیون تومان برای صرافی سود خواهد داشت.

وی به قیمت دلار در بازار اشاره کرد و گفت: اکنون دلار در بازار معامله نمی‌شود اما اگر این کار صورت بگیرد با نرخ 4850 به دست مردم خواهد رسید. این در حالی است که نرخ دلار و یورو در صرافی‌ها نرخ دستوری بانک مرکزی است اما در بازار وضعیت تفاوت دارد.

در یک صرافی که صف‌های طویلی جلوی آن تشکیل شده بود به همه افراد متقاضی ارز شماره ورود داده شده بود که این شماره‌ها تا ساعت 13 داده شد و بعد از آن نیز اعلام کردند دیگر دلاری در اختیار ندارند و فقط تهیه یورو امکان‌پذیر خواهد بود.

یک خریدار ارز به خبرنگار ما گفت: به هر نفر 1500 یورو با مشاهده کارت ملی، ویزا، پاسپورت و بلیت سفر به خارج داده می‌شود.

یکی از کارمندان صرافی در مورد عرضه نشدن دلار به مردم گفت: صرافی ما فقط 20 هزار دلار در اختیار داشت و به 20 نفر هزار دلار داده است و دیگر دلاری در اختیار نداریم.

در همین حال یکی از خریدارانی که در صف ایستاده بود، گفت همه چیز دست خود صرافی‌هاست و نظارتی روی عرضه ارز صورت نمی‌گیرد. این چه ساز و کاری است که به 20 نفر باید هزار دلار برسد و به دیگران هیچ. ضمن این‌که شاید یک نفر
2000 دلار نیاز داشته باشد.

شواهد نشان می‌دهد برخلاف سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی و دولت مانند دستگیری دلالان و اخذ مالیات از حساب بانکی خریداران ارز، باز هم این بازار روی دست دلالان می‌چرخد.

قیمت دلار کاهشی است!

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان این‌که قیمت دلار سیر کاهشی دارد، گفت: هیچ یک از روسای بانک مرکزی‌ نرخ دلار را اعلام نکرده و نمی‌کنند و اصولا سوال درباره نرخ دلار هم رسمی غیرمعمول است که فقط در کشور ما مطرح می‌شود.

ولی‌ا… سیف رئیس‌کل بانک مرکزی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: قیمت دلار باید با واقعیات اقتصاد کشور تطبیق کند.

سیف درباره عوامل بنیادین و غیر بنیادین تاثیرگذار بر نرخ دلار هم گفت: از عوامل غیر بنیادین که تاثیر بر نرخ ارز دارد، دشمنی و تبلیغات روانی آمریکا علیه کشور ماست. آمریکا مترصد است تا در اقتصاد ما التهاب‌آفرینی کند و فضای اقتصاد کشور را مبهم و غیرقابل ‌پیش‌بینی جلوه دهد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به همزمانی افزایش نرخ ارز با تبلیغات آمریکا راجع به برجام و تحریم‌ها تاکید کرد: با وجود فصل تقاضای بالا برای ارز، اقدامات بانک مرکزی بازار ارز را ثبات بخشید و روند نرخ ارز کاهشی شده است.

سیف تصمیم‌گیری برای کاهش نرخ سود سپرده بانکی و رفتن نقدینگی به سمت بازار ارز را درست ندانست و گفت: ما با آن اقدام خواستیم سپرده‌های کوتاه‌مدت را به سمت سپرده‌های بلندمدت هدایت کنیم که بانک می‌تواند روی آنها حساب کند و تلاش کردیم به‌این وسیله نقدینگی را کنترل کنیم.

اتوبوس، اتوبوس در صف دلار

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که عده‌ای می‌گویند دولت به انتقادات مردم سربالا جواب می‌دهد، گفت: سر به‌زیرتر از این دولت می‌شود که هر یک هفته سخنگویش پاسخ همه سوالات را می‌دهد؟ دولت خود را خدمتگزار و پاسخگو می‌داند همان‌طور که درباره بازار ارز هم تلاش کرد روند حبابی قیمت ارز را کنترل کند. ما می‌دانیم اتوبوس اتوبوس آدم می‌آورند که ارز بخرند و مردم بخوبی تشخیص می‌دهند اما اگر کسی خواهان مردم باشد، بهتر است وقت دولت را به خاطر برخی مسائل نگیرد. هر چند می‌شود دولت را با سیاه‌نمایی نشان داد، اما آیا این به نفع نظام است؟ ما اگر خواهان دولت هستیم نباید چوب لای چرخش بگذاریم.