قیمت دلار به مرز 5000 تومان رسید / سکوت مسئولین

قیمت دلار به مرز 5000 تومان رسید / سکوت مسئولین

به گزارش ام تی رز نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره گذشته گفت:  کم شدن  نرخ سود بانکی یکی از   مهمترین دلائل افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر بوده است وی گفت: افزایش قیمت ارز و نوسانات آن منجر به افزایش قیمت کالاهای وارداتی خواهد شد و یک سود شبه رانتی برای دارندگان ارز ایجاد می‌کند.

ابوذر ندیمی همچنین درباره افزایش قیمت دلار طی این هفته که به مرز 5000 تومان هم رسید گفت: نوسانات قیمت دلار می‌تواند ناشی از علل اقتصادی یا علل غیر اقتصادی مانند کاهش عرضه دلار از سوی دولت یا ایجاد محدودیت برای صرافان باشد. از سوی دیگر نکته مهم اینجاست که تقاضای دلار یا برای مقاصدی مثل مسافرت و تفریح است یا برای خرید کالا از خارج از کشور و واردات کالااست،  اگر تقاضا صرفا برای مقاصد تفریحی باشد ظرفیت بازار محدود است اما اگر برای خرید کالا از خارج از کشور باشد در زمان نوسانات محدودیت در این حوزه بیشتر می شود و این موضوع اثرات نامطلوبی برای اقتصاد دارد.

وی   همچنین در این باره افزود،  مدیریت ارز و عرضه آن توسط صرافان و دولت علائمی را به متقاضیان ارز ارسال کرد که منجر به افزایش تقاضا در این حوزه شد. در کنار این موضوع کاهش نرخ سود بانکی یکی از مهمترین عواملی بود که سرمایه‌های سرگردان را به این بازار سوق داد.

به هر حال به نظر می رسد  موضوع مشکلات و نوسانات دلار  برای طولانی مدت نمی‌تواند همیشگی باشد مگر آنکه دلایل جامع تری در نوع تزریق دولت و یا سامانه های وارداتی رخ داده باشد.
به گفته مشاور سازمان برنامه و بودجه، افزایش قیمت ارز و نوسانات آن منجر به افزایش قیمت کالاهای وارداتی شده و همچنین صادرات را در کوتاه مدت  با وقفه مواجه می‌کند.

وی افزود، نوسانات منجر به توقف مقطعی برخی کسب وکارها شده که مشخصا یک روند نامطلوب برای اقتصاد کشور به حساب می‌آید.

ندیمی تاکید کرد، در چهل سال گذشته ارز همواره یک فرصت برای خریداران و گیرندگان آن بوده و هر دو دسته از افزایش ناگهانی قیمت دلار منتفع شده اند. به هر حال خرید و فروش  دلار همواره یک سوداگری با نفع زیاد بوده و فقط در یک برهه  محدودی با کاهش قیمت مواجه شده و در عمده موارد منجر به انتفاع سوداگرانه برای دارندگان آن شده است.