مرکز تجارت ترکیه در ایران تاسیس خواهد شد

مرکز تجارت ترکیه در ایران تاسیس خواهد شد

نهاد زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه صبح امروز پس از دیدار با محمود واعظی وزیر ارتباطات و فن آوری ایران که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را با هم برعهده دارند در جمع خبرنگاران گفت: دلیل حضور ما همراه با هیئتی بلندپایه در ایران، تاسیس مرکز تجارت ترکیه در تهران است.

محمود واعظی نیز در تهران درباره زمان دستیابی به هدف 30 میلیارد دلار تبادل تجاری بین دو کشور اظهار داشت:

“ما زمینه سازی های مختلفی برای رسیدن به این هدف انجام داده ایم. به عنوان موانع صادرات گاز برطرف شده و صادرات نفت ما نیز افزایش پیدا کرده است. به شرکت‌های مختلف ایرانی نیز توصیه کرده ایم ترکیه را در اولویت خود قرار دهند”.

ادامه سخنان وزیر اقتصاد ترکیه در جمع خبرنگاران به شرح زیر است:

“نظر ما این است که مانعی در تجارت دو کشور نباشد. هیچ مانعی در گمرک و حمل و نقل وجود نداشته و تجارت آزاد باشد. قرارداد تجارت ترجیحی از ژانویه 2015 بین دو کشور و توسط وزرای اقتصاد ترکیه، ارتباطات و فن آوری و صنعت، معدن و تجارت ایران امضا شده است.

ممکن است طوری برداشت شود که داریم خیانت می کنیم، اما از آنجا که می دانیم نتیجه خیلی بهتر از آن است صبر می کنیم. به هدف 50 میلیارد دلار خواهیم رسید و این را به صورت اولین گام می بینیم و هدف ما 50 میلیارد دلار تجارت در سال و بیشتر از این است.

-ما تنها به فکر تجارت دوجانبه نیستیم، بلکه برای کار مشترک در کشور سوم نیز برنامه داریم. ذهنی که خداوند به ما داده می گوید موانعی که در مقابل تجارت هست را بردارید. سرمایه گذاری کنیم با هم. امیدواریم به تعرفه تجارت آزاد برسیم.

-دو کشور به تجارت با پول ملی را اهمیت می دهند. دلیل اینکه در اینجا با هیئتی بلندپایه حضور داریم تاسیس مرکز تجارت ترکیه در تهران است. این مرکز تجارت ترکیه پلت‌فرم فروش نیست، بلکه برای روابط دو کشور است”.

در ادامه وزیر ارتباطات و فن آوری ایران نیز خطاب به خبرنگاران تصریح کرد:

“جلسه بسیار خوبی داشتیم و فرصتی پیش آمد روی روابط تجاری و صنعتی دو کشور مرور کاملی داشته باشیم. همین موافقت نامه تجارت ترجیحی بستری برای رشد قابل توجه ایجاد می کند.

توافق کردیم روسای بانک مرکزی دو کشور در تهران دیدار و موانع بانکی را برطرف کنند. اگر از من بپرسید دوست دارم این کار تا پایان 2017 انجام شود.

بیست و ششمین کمیسیون اقتصادی دو کشور مهرماه در تهران برگزار خواهد شد. خوشبختانه دو طرف با رویکردی سازنده و مثبت به مساله نگاه کردند.

در این جلسه تاکید کردیم تلاش های بیشتری برای رسیدن به هدف و تصمیم دو کشور مبنی بر رسیدن روابط اقتصادی به 30 میلیارد دلار صورت بگیرد.

قصد داریم پیش از کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیته مشترک حمل و نقل دو کشور تشکیل شود. در آینده نزدیک میان مدیران بهداشت و سلامت دو کشور در تهران نیز دیداری انجام خواهد شد”.

گفتنی است نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه بعد از این دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز نشستی خواهد داشت.