بازگشت داوطلبانه مردم عفرین به خانه های خود در سایه سیاستهای ترکیه

بازگشت داوطلبانه مردم عفرین به خانه های خود در سایه سیاستهای ترکیه

بازگشت داوطلبانه مردم عفرین به خانه های خود در سایه سیاستهای ترکیه

بطور کلی ترکیه ثابت کرده است که در تمامی عملیاتهای نظامی یک نیروی سازنده است نه یک نیروی مخرب

بازگشت داوطلبانه مردم عفرین به خانه های خود در سایه سیاستهای ترکیه

در پی پاکسازی مرکز و حومه عفرین از لوث وجود تروریستها، بازگشت مردم عادی به منطقه آغاز شد. حتی کردهای سوریه که با فرار از ظلم و ستم تروریستهای پ ک ک / ی پ گ به ترکیه پناه آورده بودند، شروع به بازگشت به خانه های خود کردند. در حالیکه موضوع پناهندگان سوریه یکی از موضوعات داغ افکار عمومی جهان می باشد و در نتیجه این حوادث، نژادپرستی در آمریکا و کشورهای اروپایی روز بروز در حال افزایش است، در سایه سیاست های ترکیه در سوریه، مردم این کشور شروع به بازگشت داوطلبانه به شهرهای خود کرده اند.

در سایه انجام کمک های انسانی، فعالیت های زیرساختی و ایجاد فضای آزاد و امن در مناطقی که توسط ترکیه از لوث وجود تروریست ها پاکسازی شده اند، پناهجویان سوریه شروع به بازگشت به خانه های خود کرده اند. ترکیه در حالی که از سویی به مبارزه با ترور ادامه می دهد، از سوی دیگر نیز سعی در ایجاد مناطق امن برای مردم عادی دارد. بیش از 22 هزار پناهجوی سوری ساکن خارج از سوریه به این کشور بازگشتند و در مناطقی که در نتیجه عملیات سپر فرات آزاد شده اند، اسکان یافته اند. همچنین هزاران تن از مردم آواره در مناطق داخلی سوریه نیز به حلب شمالی آمده و در مناطقی که در نتیجه عملیات سپر فرات آزاد شده اند، سکنی گزیده اند.

مردم ساکن دمشق و حومه آن نیز که در محاصره رژیم اسد هستند با تخلیه از این مناطق راه منطقه حلب شمالی را که با تلاشهای ترکیه از ترور پاکسازی شده، در پیش گرفته اند. همچنین نباید فراموش کرد که مردم عادی ساکن مناطق مختلف سوریه نیز با فرار از ظلم و ستم موجود به مناطقی که در نتیجه عملیات سپر فرات آزاد شده اند، پناه می آورند. ترکیه با انجام عملیاتهای نظامی در داخل خاک سوریه نه تنها امنیت ملی خود را تامین می کند، بلکه در عین حال نور امیدی است در جهت تامین زندگی مطمئن و امن برای مردم سوریه. بعنوان مثال انسانهایی که در نتیجه عملیات های طبقه، رقه و دیرالزور که با همکاری مشترک ایالات متحده آمریکا و نیروهای پ ک ک / ی پ گ اجرا شد مجبور به مهاجرت از منطقه شدند و یا توسط نیروهای پ ک ک / ی پ گ وادار به ترک منطقه شدند، اکنون در مناطقی که در نتیجه عملیات سپر فرات آزاد شده اند، اسکان یافته اند.

این در حالیست که بازگشت پناهجویان سوریه به مناطقی که توسط ایالات متحده آمریکا و به بهانه مبارزه با ترور داعش به سازمان پ ک ک / ی پ گ اختصاص داده شده، موضوع بحث نیست. حتی در حالی که این مناطق اختصاص یافته به پ ک ک / ی پ گ به مراتب بزرگتر هستند، مردم عادی به جای بازگشت به این مناطق ترجیح می دهند به خارج از کشور و یا حلب شمالی فرار کنند.

همچنین مناطقی چون زبدانی، حمص، درعا و حلب نیز که پس از انجام قتل عام های بزرگ توسط رژیم اسد و روسیه تحت کنترل آنها درآمده اند، هنوز همانند شهر ارواح هستند.

در داخل خاک سوریه تنها منطقه ای که مردم عادی حتی با بازگشت از کشورهای دیگر شروع به اسکان در آنجا نموده اند، مناطقی است که در نتیجه عملیات سپر فرات آزاد شده اند. به همین شکل منطقه عفرین و حومه آن نیز تبدیل به منطقه ای خواهد شد که مردم عادی با خیال راحت به انجا بازگشته و اسکان خواهند گزید.

در مناطقی که در نتیجه عملیات سپر فرات آزاد شده اند، بیش از صد هزار تن که توسط تروریست های پ ک ک / ی پ گ از منطقه تل رفعت و اطراف آن وادار به مهاجرت شده بودند، اسکان یافته اند. اهالی تل رفعت که خواهان بازگشت به خانه های خود هستند، با برگزاری تظاهرات و تجمعات از ارتش ترکیه و ارتش آزاد سوریه می خواهند تا تل رفعت و اطراف آن را از تروریست های پ ک ک / ی پ گ پاکسازی کند تا آنها بتوانند با خیال راحت به خانه هایشان بازگردند. ترکیه نیز برای اینکه مردم تل رفعت به این خواسته برحق خود دست یابند، اقدامات لازم را آغاز کرده است.

به عنوان مثال موضوع پناهجویان سوری یکی از موضوعات جنجال برانگیز در آلمان است. بویژه حزب راست افراطی AFD خواهان خروج پناهجویان سوری از آلمان است. حتی این حزب با ارسال هیاتی به سوریه مذاکراتی را با رژیم اسد به انجام رسانده و خواستار بازگشت اجباری این پناهجویان به مناطق تحت کنترل رژیم شده بود. اما افکار عمومی آلمان این پیشنهاد را نپذیرفت و اعلام کرد که در صورت بازگشت پناهجویان به این مناطق، خطرات متعددی در انتظار آنها خواهد بود. از سوی دیگر ارزیابی پناهجویان بعنوان خائن وطن از سوی رژیم اسد، به این معنی است که در صورت بازگشت آنها به این مناطق فشار، سرکوب و شکنجه در انتظار آنها خواهد بود و این امر نیز نشان می دهد که فکر بازگشت اجباری پناهجویان به مناطق تحت کنترل رژیم اسد یک فکر غیرانسانی است.

به دلیل تاسیس منطقه امن و آزاد برای پناهندگان سوریه توسط ترکیه، این افراد خواهان بازگشت داوطلبانه به خانه های خود هستند. به همین ترتیب، آغاز عملیات نظامی احتمالی توسط ترکیه در سنجار عراق برای از بین بردن تهدید پ.ک.ک فضای لازم برای بازگشت مردم عادی به خانه هایشان را فراهم خواهد کرد. در نتیجه حمله داعش به منطقه سنجار عراق بسیاری از ایزدی ها مجبور به ترک خانه های خود شدند و با وجود پاکسازی این منطقه از تروریست های داعش، هنوز 80 درصد از ایزدی ها در اردوگاه های خارج از سنجار زندگی می کنند. در واقع، حضور پ.ک.ک در منطقه مانع از بازگشت ایزدی ها به خانه هایشان شده است. در صورتی که ترکیه با کمک دولت مرکزی عراق منطقه سنجار را از لوث وجود پ ک ک پاکسازی نماید،  اکثریت ایزدی ها به خانه های خود باز خواهند گشت.

بطور کلی ترکیه ثابت کرده است که در تمامی عملیاتهای نظامی یک نیروی سازنده است نه یک نیروی مخرب.