تغییر موازانات موجود در منطقه در نتیجه عملیات شاخه زیتون و تاثیرات دومینوگونه آن

تغییر موازانات موجود در منطقه در نتیجه عملیات شاخه زیتون و تاثیرات دومینوگونه آن

تغییر موازانات موجود در منطقه در نتیجه عملیات شاخه زیتون و تاثیرات دومینوگونه آن

پاکسازی مرکز شهر عفرین از عناصر ترور از ابعاد انسانی، نظامی و سیاسی بسیار مهم است و بسیاری از موازنات موجود در منطقه تغییر خواهد داد. در واقع موفقیت حاصله در عفرین تاثیر دومینو خواهد داشت

تغییر موازانات موجود در منطقه در نتیجه عملیات شاخه زیتون و تاثیرات دومینوگونه آن

در چارچوب عملیات شاخه زیتون که با هدف پاک سازی منطقه عفرین از عناصر تروریستی و تحویل منطقه به مردم محلی آن آغاز شد، مرکز شهر عفرین و روستاهای اطراف آن طی 58 روز توسط نیروهای مسلح ترکیه و نیروهای ارتش ملی سوریه، آزاد شد. پاکسازی مرکز شهر عفرین از عناصر ترور از ابعاد انسانی، نظامی و سیاسی بسیار مهم است و بسیاری از موازنات موجود در منطقه تغییر خواهد داد. در واقع موفقیت حاصله در عفرین تاثیر دومینو خواهد داشت.

در حالی که از آغاز جنگ داخلی در سوریه 7 سال سپری شده است، پاکسازی عفرین از عناصر تروریستی پ ک ک / ی پ گ برای همه بازیگران درگیر در جنگ سوریه از نطر انسانی درسی بسیار مهم به شمار می رود. بمباران مردم غیرنظامی و بی دفاع سوریه از سوی رژیم اسد و شبه نظامیان طرفدار وی  و نیز محاصره، شکنجه و گرسنه نگه داشتن آنها در مقابل چشم جامعه جهانی صورت گرفت. رژیم اسد مردم غیرنظامی را با بمب های بشکه ای بمباران کرده و علیه آنها از سلاح های شیمیایی ممنوعه استفاده نموده است، در کنار همه اینها روسیه نیز با استفاده از بمب های ناپالم و خوشه ای اقدام به بمباران این مناطق کرده است. ایران نیز با اعزام جنگجویان خارجی به سوریه، مرتکب جنایات جنگی در این کشور شده است.

از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا و YPG در شمال و شرق سوریه با تبعید انسانها، یک امپراطوری مبتنی بر ایجاد رعب و وحشت در منطقه ایجاد کرده اند. YPG برای مجازات غیرنظامیانی که با وی مخالفت می کردند، با آمریکا همدستی نموده و با افشا و دستگیری آنها، اقدام به اعمال شکنجه علیه آنها در زندان ها کرده و یا زمینه بمباران خانه های آنها را فراهم نموده است. همچنین کردهایی را که با حکومت تک حزبی مخالفت می کردند، کشته، زندانی و یا تبعید کرده است. ایالات متحده آمریکا نیز در سوریه از بمب های فسفر استفاده کرده و رقه را با خاک یکسان کرده است. شهر رقه تبدیل به شهر ارواح شده و مردم عادی هنوز به منطقه و خانه هایشان بازنگشته اند. علیرغم این که ایالات متحده راسا مسئول تخریب و ویرانی رقه است، اما را برای بازسازی منطقه سرمایه گذاریهای لازم را انجام نمی دهد.

سوریه در طول هفت سال جنگ داخلی شاهد جنایات بسیاری بوده است. اگر چه اعمال وحشیانه داعش بسیار وحشتناک و دردآور بود، اما بزرگترین تلفات غیرنظامیان در نتیجه بمباران هوایی رژیم اسد، روسیه و ایالات متحده آمریکا به بار آمده است. نیروهای مسلح ترکیه و نیروهای ارتش ملی سوریه  متشکل از نیروهای ارتش آزاد سوریه با انجام عملیات شاخه زیتون و قبل از آن نیز با عملیات سپر فرات، درس بسیار مهمی از بعد انسانی، نظامی و سیاسی برای همه بازیگران صحنه سیاست در سوریه و در سراسر جهان است. رقه و موصل توسط نیروهای آمریکایی، حلب و غوطه توسط نیروهای روسیه و حمص و زبدانی نیز توسط نیروهای رژیم اسد با خاک یکسان شدند، این در حالی است که نیروهای مسلح ترکیه و ارتش ملی سوریه تقریبا بدون ایجاد هیچگونه تخریب توانستند عفرین را از لوث وجود عناصر تروریستی پاکسازی کنند.

سوریه طی جنگ 7 ساله خود، شاهد هیچگونه عملیات نظامی دیگری همانند عملیات شاخه زیتون و عملیات سپر فرات که طی آن غیرنظامیان متحمل کمترین خسارت شده باشند، نبود. نیروهای مسلح ترکیه و نیروهای ارتش ملی سوریه برخلاف سایر گروههای متخاصم در سوریه، در صدد انتقام از شهروندان غیر نظامی برنیامده، بلکه برعکس از آنها محافظت کرده اند. حساسیت بعمل آمده در طول عملیات، در نوع خود می تواند الگو و نمونه ای برای سایرین باشد. به عنوان مثال، اگر ایالات متحده در جریان عملیات رقه، حساسیتی مشابه حساسیت نشان داده شده در عملیاتهای شاخه زیتون و سپر فرات را نشان می داد، صدها هزار غیرنظامی و پناهنده اکنون به رقه بازگشته بودند.

عملیات شاخه زیتون در حالی که از ابعاد انسانی، نظامی و سیاسی می تواند درس بزرگی برای سایرین به شمار رود، در عین حال می تواند بسیاری از موازنات را نیز در سوریه تغییر دهد. با انجام این عملیات بین مناطقی که در نتیجه عملیات سپر فرات از وجود تروریست ها پاکسازی شده بودند با مناطق تحت کنترل مخالفان سوری در ادلب ارتباط مستقیم برقرار شد. بدین ترتیب مخالفان سوری در روندهای آستانه، سوچی و ژنو از موقعیت مستحکم تری برخوردار شدند. علاوه بر این، وابسته بودن ارتش ملی سوریه که هماهنگ و همگام با ترکیه عمل می کند به دولت ملی انتقالی سوریه، سبب تقویت جناحهای نظامی و سیاسی مخالفین سوریه می شود.

موفقیت عملیات شاخه زیتون در عین حال به معنی ترکیدن بادکنک YPG است که در روزهای اخیر توسط رسانه ها باد شده بود. این موفقیت قبل از هر چیز ثابت کرد، این ادعا که YPG “موثر ترین قدرت نظامی محلی” است، صحت ندارد و حتی YPG بدون حمایت مستقیم ایالات متحده آمریکا بسیار ضعیف عمل می کند. همچنین مشخص شد که YPG نماینده کردهای منطقه نیست و از سوی مردم محلی پشتیبانی نمی شود. چنانچه ممانعت نیروهای YPG از خروج غیر نظامیان از منطقه تحت کنترل این تروریستها توسط سازمان ملل متحد و نیز پهبادهای در حال پرواز بر فراز منطقه نیز به ثبت رسید.

واضح است که عملیات موفقیت آمیز عفرین اثر دومینو بر جای خواهد گذاشت و بر سایر مناطق تحت کنترل پ.ک.ک نیز تاثیر خواهد داشت. قبل از هر چیز این موضوع به اثبات خواهد رسید که PKK یک نیروی نظامی جدی نیست و تنها با پشتیبانی ایالات متحده آمریکا توانسته است، سرپا بایستد. از سوی دیگر، قبایل عرب موجود در شرق فرات و در راس منبج نیز که تحت حاکمیت پ ک ک هستند،  دیگر تاب تحمل پ ک ک را ندارند و عصیان علیه این سازمان تروریستی را آغاز کرده اند.