سفیر ترکیه در تهران: برای غلبه بر وضعیت منطقه به تلاش مشترک نیاز داریم

سفیر ترکیه در تهران: برای غلبه بر وضعیت منطقه به تلاش مشترک نیاز داریم

رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در تهران  درباره تنش های منطقه ای و راه حل برون رفت از آن گفت: با توجه به این که ایران در دوره اول ریاست جمهوری آقای روحانی به برجام دست یافت، اما متاسفانه برخوردها و تنش ها در منطقه ما در چهار سال گذشته بیشتر شد. ما حتی شاهد تنش های اضافی هستیم.

سفیر ترکیه با اشاره به اینکه ما به یک تلاش مشترک برای غلبه بر این وضعیت نیاز داریم، ادامه داد: هر کشوری در منطقه باید در پایان دادن به این مساله نقش داشته باشد. بی اعتمادی و تناقضات قومی، فرقه ای و سیاسی در منطقه رو به رشد است، ما باید حوزه ایجاد ناآرامی و بی اعتمادی در منطقه را متوقف کنیم. این اولین گام برای پیدا کردن راه حل های پایدار برای مشکلات عمیقی است که با آن مواجه هستیم.

تکین ابراز امیدواری کرد در پایان دوره دوم ریاست جمهوری روحانی، پیشرفت مثبتی را در حل این مساله همچون پرونده هسته ای در دور اول دولت ایشان شاهد باشد.

بالا بردن سطح روابط دو کشور

تکین در بخشی دیگر از مصاحبه خود به روابط ترکیه و ایران که به طور سنتی در عرصه های مختلف نزدیک و فعال است، اشاره کرده و گفت: رابطه دو کشور در اولین دوره ریاست جمهوری روحانی وارد مرحله جدیدی از پویایی شد. ما امیدواریم در دوره دوم دولت ایشان، این پویایی را برای رسیدن به نتایج دقیق تر با رویکرد برد-برد تداوم دهیم.

وی ادامه داد: با وجود برخی اختلافات به ویژه در مورد مسائل منطقه ای، ما هرگز تعامل و گفتگو با ایران را با هدف به حداقل رساندن این اختلافات و گسترش مشترکات خود تا جایی که امکان دارد، متوقف نکردیم. چالش های مداوم و جدی که همه ما در منطقه با آن روبرو هستیم، باعث می شود که چنین تعاملی بیشتر مورد توجه و ضرورت قرار گیرد.

تلاش برای رابطه تجاری 30 میلیارد دلاری

سفیر ترکیه در ایران با اشاره به این که حجم معاملات دوجانبه طی دو سال گذشته حدود 10 میلیارد دلار تثبیت شده است، اظهار داشت: ما اعتقاد داریم که می توانیم رسیدن به این رقم (30 میلیارد دلار) را در یک زمان نسبتا کوتاه و در یک مسیر سودمند متقابل با تلاش های جدی و نگاهی باز محقق سازیم.

هاکان تکین تصریح کرد: ما شاهد مزیت های متقابل تجارت ترجیحی هستیم؛ تجارت دو جانبه در موضوع این موافقتنامه بیش از 30 درصد افزایش یافته است. این نشان می دهد که این توافقنامه جواب می دهد و با توافق وزارتخانه های مربوطه، مذاکرات برای اجرای گسترده تر و توسعه بیشتر تجارت ترجیحی در حال انجام است.

هاکان تکین اضافه کرد: رسیدن به نتایج موفقیت آمیز و به موقع این گفتگوها برای دستیابی به هدف 30 میلیارد دلاری که دو رئیس جمهوری تعیین کرده اند، ضروری است.

وی همچنین از سفر رئیس جمهور اردوغان در اواخر سال جاری به ایران خبر داد و افزود: ما در حال تلاش برای برگزاری بیست و ششمین جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی در تهران هستیم تا زمینه را برای این سفر فراهم کنیم.

او افزود: در واقع در هفته های آتی ما قصد داریم که سفرهای دوجانبه در سطح بین المللی را احیا کنیم که اخیرا به دلیل برنامه های سنگین داخلی (رفراندوم در ترکیه و انتخابات در ایران) از طرف هر دو کشور کم رنگ شده بود.

ترکیه یکی از پنج شریک تجاری ایران

به گفته هاکان تکین ایران در میان 10 شریک تجاری برتر ترکیه قرار دارد و ترکیه نیز جزو پنج شریک تجاری اول ایران است.

تکین با اشاره به وجود مشکلات خارجی، عمدتا ناشی از تحریم های اعمال شده علیه ایران گفت: ما در طول نخستین دوره ریاست جمهوری روحانی، توانستیم همکاری های انرژی خود را حفظ کنیم. در واقع خرید نفت خام ما از ایران اخیرا دو برابر شده است. ایران در حال حاضر تامین کننده گاز طبیعی ترکیه پس از روسیه و تامین کننده نفت خام بزرگ پس از عراق است.

سفیر ترکیه در ایران به موضوع گردشگری هم اشاره کرد و گفت: گردشگری بخش دیگری است که طی چهار سال گذشته گام های مهمی برداشته ایم. ترکیه یکی از مقصدهای گردشگری برتر برای ایرانیان با نزدیکی جغرافیایی، روابط فرهنگی، تاریخ غنی، جاذبه های طبیعی و همچنین زیرساخت های گردشگری عالی تبدیل شده است.

هاکان تکین افزود: سال گذشته یک میلیون و 650 هزار ایرانی از ترکیه بازدید کردند. علاقه گردشگران ترکیه به ایران نیز در حال افزایش است به گونه ای که بازدید گردشگران ترکیه از ایران به حدود 250 هزار نفر در سال گذشته رسید که نسبت به سال قبل آن 50 درصد رشد داشت.