سهم چشمگیر سنگ‌های طبیعی در صادرات ترکیه

سهم چشمگیر سنگ‌های طبیعی در صادرات ترکیه

سهم چشمگیر سنگ‌های طبیعی در صادرات ترکیه

سنگ های طبیعی ترکیه که در نماهای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شود، سهم چشمگیری در صادرات کشور دارد

سهم چشمگیر سنگ‌های طبیعی در صادرات ترکیه

سنگ های طبیعی ترکیه مانند سنگ آلبالویی الازیغ، سفید افیون، کله غازی دیاربکر که در نمای کاخ سفید و برخی ساختمان های معروف جهان نیز به کار برده شده اند، با ارزش بر افزوده بالایشان سهم چشمگیری در صادرات ترکیه دارند.

قیمت متر مربع این سنگ ها که ترکیه دارای 40 درصد کل ذخایر آن در جهان است، حدود 4 برابر بیشتر از سنگ های دیگر است. به طوری که هر متر مربع این سنگ ها از 120 تا 250 دلار به فروش می رسد.

ترکیه از فروش این سنگ ها در سال 2017 به میزان 2.1 میلیارد دلار ارز وارد کشور کرد و می خواهد در سال های آینده این میزان را افزایش دهد.

مولود کایا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات معدنی در این باره به خبرنگار آناتولی گفت: این سنگ ها که ارزش بر افزوده بالایی دارند، به کشورهای زیادی صادر می شوند. فعلا میزان استفاده از آنها در داخل کمتر از کاربرد آن در سایر کشورهاست.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین ویژگی های سنگ های ترکیه این است که هر رنگی که در جهان مد شود، در ترکیه یافت می شود. این خود یک سلاح خوب کشور در سطح جهان به حساب می آید. هتل های بزرگ جهان نیز از این سنگ ها به جای سنگ های معمولی استفاده می کنند.

راغب یاشلی، رئیس هیئت مدیره سنگ مرمر و معادن آلاجاکایا نیز با اشاره به این که سنگ های مذکور به 60 کشور در 4 قاره جهان صادر می شود، گفت: به خصوص سنگ آلبالویی که از الازیغ استخراج می شود، جنس بسیار ویژه و مرغوبی دارد و به همین دلیل در پروژه های ساخت و ساز استفاده می شود.

یاشلی افزود: از ین سنگ ها در نمای ساختمان کاخ سفید آمریکا، در مسیر بین بلندی های صفا و مروه استقاده شده است.