مذاکرات میان ترکیه و ایالات متحده امریکا در خصوص موشک دفاع هوایی پاتریوت

مذاکرات میان ترکیه و ایالات متحده امریکا در خصوص موشک دفاع هوایی پاتریوت

مذاکرات میان ترکیه و ایالات متحده امریکا در خصوص موشک دفاع هوایی پاتریوت

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه: هدفمان برای توسعه سیستمی به همراه سازمان دفاعی ناتو، ادامه دارد

مذاکرات  میان ترکیه و ایالات متحده امریکا در خصوص موشک دفاع هوایی پاتریوت

مذاکرات در خصوص موشک دفاع هوایی پاتریوت میان ترکیه و ایالات متحده امریکا ادامه دارد.

حامی آکسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، طی جلسه مطبوعاتی که تشکیل داده بود، در خصوص اخبار مرتبط با دیدار تینا کایدانوف سفیر مسئول از بخش روابط دیپلماسی و نظامی وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا که در پایان ماه جاری از ترکیه دیدن خواهد کرد و طی دیدارش پیشنهاد فروش سیستمهای دفاع هوایی نوع پاتریوت که آلترناتیفی برای سیستم دفاع هوایی s-400 میباشد را خواهد داد، اطلاعاتی ارائه نمود.

آکسوی ضمن تاکید بر اینکه فعالیتهای مرتبط با از میان برداشتن نیازهای دفاع هوایی ترکیه دارای گذشته ای 10 ساله میباشد، گفت: “طی این روند، ابتدا با متفقانمان منجمله امریکا تماس گرفتیم ولی متاسفانه نتیجه مثبتی دریافت نکردیم. روسیه برای رفع نیازهای فوری ما، پیشنهاد جاذبی ارائه کرد و در نتیجه، تصمیم به تهیه سیستم S-400 از روسیه گرفته شد.”

وی با ابراز اینکه سیستم S-400، مستقل از سازمان دفاعی ناتو میباشد، گفت: “هدفمان برای توسعه سیستمی به همراه سازمان دفاعی ناتو، ادامه دارد. با میانجیگری شراکت یوروسام، همکاریهایمان با فرانسه و ایتالیا در این جهت میباشد. همچنین باید بگویم، دیدارهایمان با ایالات متحده امریکا در رابطه با سیستمهای پاتریوت را ادامه میدهیم.”

آکسوی طی سخنانش به روند مذاکرات برای حل مساله ناشی از جای دادن تروریستهای پ ی د – ی پ گ، شاخه سازمان تروریستی پ ک ک درمنطقه منبج سوریه از سوی ایالات متحده امریکا، نیز اشاره کرد.

حامی آکسوی سخنگوی ترکیه ضمن اشاره به عزل مک مستر مشاور امنیت ملی امریکا از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور، گفت: “امیدواریم که این تغییر سمت، در فعالیتهای موجود برای حل مسئله میان کشورهایمان، مفید باشد.”

آکسوی همچنین با اشاره به انجام یک عملیات احتمالی برای مبارزه با تروریستها در عراق، اظهار داشت: “اجازه نخواهیم داد تا در مرزهای کشورمان کوریدور ترور تشکیل شود. هیچ کسی خیال بیهوده نداشته باشد.”