صادرات به ترکیه

صادرات به ترکیه

صادرات به ترکیه در حوزه خشکبار ایرانی

00902122582323 دفتر مرکزی استانبول

00905377983495 موبایل

صادرات به ترکیه یکی از مهم ترین بخش های صادراتی ایران است تا جایی که ترکیه ششمین بازار صادراتی کشور ایران را به خود اختصاص داده است. بازرگانان ایرانی می توانند اقلام مختلفی را برای صادرات به ترکیه انتخاب کنند. در بین محصولات متنوع ایرانی خشکبار ایرانی طرفدار خاصی در بین مردم ترکیه دارد.

خشکبار ایرانی می تواند شامل انواع آجیل ایرانی تا سایر محصولات در این حوزه مانند آلو، گردو و… یا حتی میوه های خشک شده باشد. کشور ایران در زمینه تولید خشکبار نسبت به ترکیه در جایگاه بهتری قرار دارد که بیشترین علت این مزیت را می توان مدیون آب و هوای ایران بود. کشور ترکیه کشوری سردسیر است و همین امر سبب شده است بسیاری از محصولات حوزه ی خشکبار نتوانند در این  آب و هوا رشد کنند اما، کشور ایران با آب و هوایی گرمسیرتر نسبت به کشور ترکیه مزیت بهتری در تولید خشکبار دارد. همین دلیل سبب شده است که صادرات به ترکیه در حوزه خشکبار رونق خوبی پیدا کند.

 

روش های حمل و نقل متداول در صادرات به ترکیه

برای صادرات به ترکیه می توان از روش های مختلفی خشکبار ایران را به ترکیه وارد کرد. استفاده از حمل و نقل هوایی و زمینی دو روش متداول در صادرات به ترکیه هستند. با این وجود در زمینه صادرات خشکبار به این کشور استفاده از حمل و نقل زمینی متداول تر است. البته این امر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما، مهمترین علت آن برای بازرگان ایرانی این است که این روش کم هزینه تر است و با توجه به این که ترکیه کشور همسایه ایران است زمان زیادی نیز در این شیوه از حمل و نقل از دست نخواهد رفت.

از طریق مرز های زمینی مختلفی در ایران می توان صادرات به ترکیه را در حوزه خشکبار انجام داد. پرترد ترین مرز ایرانی، مرز بازرگان است که تسهیلات گمرکی خوبی نیز ارائه می دهد. این مرز سالیان سال است که در ایران فعال است و یکی از شاه راه های مهم گمرکی بین ایران و ترکیه است.

 

روش های مختلف بسته بندی در صادرات به ترکیه

بسیاری از بازرگان و تجار ایرانی برای صادرات خشکبار خود به ترکیه از دو روش استفاده می کنند. اولین روش؛ ارسال خشکبار به صورت فله است و روش دوم؛ استفاده از بسته بندی با برندی مشخص می باشد. امروزه هر دو روش در بین بازرگانان ایرانی متداول است هرچند روش بسته بندی تحت برندی معتبر و ایرانی می تواند موفقیت بیشتری در بازار های صادراتی ایران برای تجار گرامی داشته باشد.

ترخیص کالا یا ترخیص یک فرایند در گمرکات است که توسط صاحب کالا یا نمایندهٔ قانونی صاحب کالا (بند ب ماده ۱ قانون امور گمرکی مصوب سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی) نزد گمرک جهت صادرات یا واردات کالا صورت می‌گیرد و در طی آن کالا با انجام تشریفات گمرکی مربوط از اماکن گمرکی خارج می‌گردد. فرایند ترخیص کالا شامل تهیه آماده‌سازی و ثبت اسناد و مدارک به صورت فیزیکی یا الکترونیک و محاسبه هزینه‌ها شامل مالیات، سود بازرگانی و حقوق گمرکی و دیگر تسهیلات ارائه شده به واردکنندگان و صادرکنندگان می‌باشد.

8-1-e1567767514869

ترخیص از گمرک

پس از رسیدن محمولات توسط وسیله حمل‌کننده کالا به گمرک، کالا در انبارهای گمرکی قرار می‌گیرد. با ارسال اسناد توسط فروشنده و دریافت اسناد توسط خریدار امکان دریافت قبض انبار و ترخیصیه کالا از شرکت حمل‌کننده توسط ترخیص کار به عنوان نماینده صاحب کالا ایجاد می‌شود. قبل از حضور در گمرک باید تشریفات قبل از اظهار صورت بگیرد و پس از ورود اطلاعات به سامانه گمرک از طریق درگاه اینترنتی ترخیص کار به همراه اسناد کامل و وکالت نامه قانونی در گمرک حاضر می‌شود و از این پس تشریفات گمرکی شکل می‌گیرد. نوع تشریفات گمرکی با توجه به اهداف وارداتکالا و صادرات کالا و نوع رویه گمرکی متفاوت است.

رویه‌های گمرکی ترخیص کالا

با توجه به نوع هدف از واردات و صادرات هر کالایی رویه‌های متعدد گمرکی در جهت تسهیل امور و ترخیص کالا توسط هیئت وزیران تدوین شده و به وزارت امور اقتصاد و دارایی کشور و به طبع آن گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردیده‌است.

feat

ورود قطعی

واردات کالایی که به صورت دائمی و به قصد مصرف وارد کشور شود.

ورود موقت

برای کالاهای نمایشگاهی یا کالاهای پروژه‌ای که به مبدأ بازگردانده می‌شوند از این کنوانسیون استفاده می‌گردد. کنوانسیون آ ت آ برای ورود موقت نمایشگاهی در ایران نیز به تصویب مجلس رسیده‌است. ورود موقت رویه گمرکی است که براساس آن کالاهای معینی می‌تواند تحت شرایطی به طور موقت به قلمرو گمرکی وارد شود. این کالاها باید ظرف مهلت معینی که گمرک ایران تعیین می‌نماید بدون اینکه تغییری در آن ایجاد شود، خارج گردد. البته تغییرات ناشی از استهلاک، از این حکم مستثنی است.

کالای مرجوعی

کالایی که پس از ورود به گمرک نتوانسته ترخیص شود بنابراین مرجوع می‌شود.

ترانزیت خارجی

کالایی که از مبدأیی در خارج از کشور به مقصدی در خارج از کشور می‌رود و صرفاً از خاک کشور ثالث عبور می‌کند.

ترانزیت داخلی

کالا از گمرکی به گمرک دیگر در داخل کشور به قصد انجام تشریفات ورود قطعی ترخیص غیر قطعی می‌شود.

صدور قطعی

صادرات کشور به منظور مصرف در مقصد

صدور موقت

صادرات موقت و برگشت کالا پس از دوره‌ای

استرداد حقوق ورودی

استرداد مآخذ زمان ورود کالا در خصوص کالای وارداتی که باید صادر شود.

ترخیص کالا در ایران

ترخیص کالا در ایران به مفهوم آماده‌سازی و ارائه اسناد و مدارکی از جمله مجوزات لازم جهت ترخیص کالا می‌باشد. مجوزات استاندارد، بهداشت، وزارت ارشاد و کانون پرورش فکری کودکان، سازمان انرژی اتمی، وزارت ارتباطات و مخابرات، مبارزه با مواد مخدر، قرنطینه مرزی و قرنطینه نباتی و هر مجوز الزامی دیگری و البته مجوز وزارت راه که به کلیه کالاهایی که با ناوگان غیر ایرانی به حمل و نقل بین‌المللی خود مبادرت کرده‌اند تعلق می‌گیرد که خود شامل پرداخت هزینه ۱۰٪ کرایه حمل کالا می‌باشد.

ترخیص کالا همچنین شامل حمل و ارسال کالا به مقصد نهایی درون مرزی می‌باشد. بسیاری از ترخیص کار ان در حوزه‌هایی چون صنایع فلزی، شیمیایی و ماشین آلات و مواد اولیه به تخصص رسیده‌اند. ترخیص کاران معمولاً در گمرکات بنادر و فرودگاه‌ها یا مناطق آزاد متمرکز و مستقر می‌شوند.

ارزش کالای ورودی وارداتی

ارزش گمرکی کالای ورودی در همه موارد عبارت است از ارزش بهای خرید کالا در مبدأ به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل سیف به اضافه سایر هزینه‌هایی که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرکی تعلق می‌گیرد؛ که از روی سیاهه خرید یا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا تعیین می‌شود؛ و براساس برابری نرخ ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی در روز اظهار است.

واردات از ترکیه

واردات از ترکیه

پرسود ترین کالای صادراتی و وارداتی

عمده خریداران کالاهای ایرانی

طبق آمار منتشر شده عمده خریداران کالاهای ایرانی، کشورهای چین، امارات متحده عربی، عراق و کره هستند.

جالب است بدانید در سال 95 عمده صادرات ایران به این کشورها از9 درصد تا 230 درصد، افزایش داشته است.

لیست کالاهای پرسود صادراتی و وارداتی :

در سال 98 پرسود ترین کالاهای صادراتی ایران شامل خشکبار,عسل,خرما,مواد معدنی,سنگ های تزیینی و ذرت و جو دامی و صنایع دستی میباشد.

در صورتی که قصد صادرات یا واردات  کالا را دارید

00902122582323

00905377983495

بازرگانی چیست؟ و انواع بازرگانی

به داد و ستد کالا یا خدمات دارای ارزش میان شخص حقیقی یا شخص حقوقی بازرگانی گفته می شود.به طور کلی هرگونه عملی (قابل سنجش و اندازه گیری مادی) را که اشخاص در مقابل کالا یا خدمتی، کالا یا خدمتی را واگذار نموده و هر دو طرف به هنگام این عمل راضی باشند بازرگانی گفته می شود. بازرگانی به دو قسمت بازرگانی داخلی و بازرگانی خارجی تقسیم می شود.
بازرگانی ساز و کاری است که هسته سرمایه داری را تشکیل می دهد. هر کس به عملیات بازرگانی بپردازد، بازرگان نامیده می شود.

انواع بازرگانی
1- بازرگانی داخلی: شامل داد و ستد کالا و خدمات بین ساکنان یک کشور است.
2- بازرگانی خارجی: شامل داد و ستد کالا و خدمات و نیز نقل و انتقال مالی بین یک کشور با کشورهای دیگر است.

3- بازرگانی منطقه‌ای: نوع خاصی از بازرگانی خارجی است که در آن دو یا چند کشور در یک منطقه جغرافیایی معین به منظور دستیابی به هدف‌های مشخصی در زمینه بازرگانی همکاری می‌کنند و برای همدیگر امتیازها و تسهیلاتی در نظر می‌گیرند.