واژگان پرکاربرد گمرک و تجارت بین المللی

واژگان پرکاربرد گمرک و تجارت بین المللی

اصطلاحات تجاری

اگر شما یک بازرگان یا تاجر باشید، دانستن اصطلاحات گمرکی برای شما یک ضرورت است. زیرا شما برای این که بتوانید بهتر معامله کنید و ارتباط بهتری با سایر بازرگانان داشته باشید باید تا حدوی با این اصطلاحات آشنا باشید. زنجیره کارهای اجرائی در بازرگانی خارجی در برگیرنده امور مختلف و متفاوت و در عین حال به هم پیوسته ای است که مدیران بازرگانی خارجی و تجار و کلیه اشخاص و شرکت هایی که به نحوی با واردات و صادرات کالا سروکار دارند لزوما از وقوف و کاربرد آن بی نیاز نمی باشند و بالطبع آگاهی از اطلاعات مورد نیاز در بازرگانی خارجی برای نامبردگان از ضروریات امر می باشد.

واژگان پرکاربرد گمرک و تجارت بین المللی

واژگان پرکاربرد گمرک و تجارت بین المللی

این مطلب با هدف ارائه مهمترین اطلاعات و مقررات و مسائل مختلف در بازرگانی خارجی تهیه شده و حاوی اطلاعات، مفاهیم و واژه های بنیادی در مسائل اجرائی بازرگانی خارجی می باشد.

کلمه لغت معادل انگلیسی تعریف
اتاق بازرگانی و صنایع و معادن Chamber of Commerce& Industries and Mines اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به منظور ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن فعالیت می‌کند. در جلسات این اتاق نمایندگان دولت و بخش خصوصی شرکت می‌کنند.
همکاری با دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت یا تحت نظارت آن و شهرداری‌ها از جمله ارائه مشاوره در زمان تهیه لوایح و مقرراتی که با امور بازرگانی و صنایع و معادن ارتباط دارد، از وظایف این نهاد به شمار می‌رود این اتاق ۶۰ نماینده دارد که ۴۰ نماینده آن از بخش خصوصی و ۲۰ نماینده آن از طرف دولت انتخاب می‌شوند
ارسال Dispatch فرستادن با روانه کردن کالا به وسیله وسایل حمل و نقل
اظهارگمرکی Custom Declaration هرگونه اظهار یا عملی به هر شکل که مورد قبول یا تجویز گمرک باشد و اطلاعات یا جزییات مورد نیاز گمرک را ارائه دهد.
فرم اظهارنامه Declaration form فرم پیش نویس اظهارنامه است که توسط گمرک تهیه و در اختیار تاجر یا نماینده او قرار داده می شود. تاجر یا نماینده  او مشخصات کالایی را که برای ترخیص در گمرک موجود است را در این فرم نوشته و اظهار می کند.
انجمن‌های سراسری حمل‌ونقل International Transport Companies Association of Iran تجمع صنفي با نام “سنديكا” فعاليت خود را شروع كرد و در تاريخ ۲۹/۶/۱۳۵۲ به عضويت سازمان جهاني فياتا پذيرفته شد و به موجب اساسنامه، وظيفه هماهنگي و ارتقاء وضعيت و كيفيت كار اعضاء و در عين حال، وظيفه توزيع كارنه تير را بر عهده داشت.
بعد از انقلاب اسلامي ايران به دنبال سياست دولت جمهوري اسلامي داير بر بسط فعاليت و حمايت از شركت هاي حمل و نقل بين المللي ايراني، تعداد اين شركتها افزايش يافت و به تبع آن تعداد اعضاء سنديكا نيز فزوني گرفت.
با تصويب قانون جديد تشكل هاي صنفي، نام سنديكا در سال ۱۳۷۴ به انجمن سراسري شركتهاي حمل و نقل بين المللي ايران تغيير يافت. در حال حاضر شمار اعضاء انجمن از حدود ۳۱۷ شركت نيز فراتر رفته است. فعالیتهای انجمن عبارت است از: صدور و کنترل مجوز تردد – صدور و کنترل مجوز ترانزیت تحویل FBL و بیمه مسئولیت بارنامه تحویل CMR و بیمه مسئولیت بارنامه تحویل AWB و کنترل بارنامه تامین بیمه مازاد درمان (تکمیلی) ارائه برنامه آموزش حمل و نقل شورای حل اختلاف صنفی اخذ روادید برای اعضا و رانندگان
بارگیری Loading قراردادن بار (کالا) برروی وسیله حمل و نقل برای حمل و نقل کاالا
بارنامه Bill of Lading بارنامه به عنوان سند حمل و مالکیت کالاست و ممکن است. به عنوان قرارداد حمل و رسید کالا نیز تلقی گردیده و قابل معامله (negotiable) و ظهرنویسی باشد.
در بارنامه نامه فرستنده (Shipper)، گیرنده کالا(Consignee )، و اگر به حواله کرد صادر شده باشد(Consigned to order of) و محل بارگیری، مقصد کالا، تعداد بسته ها، شماره و علامت – وزن با ظرف، نوع کالا طبق آنچه فرستنده اظهار کرده، نام کشتی و هواپیما یا شماره سفر و پرواز شماره وسیله حمل و نقل، تاریخ صدور بارنامه و خصوصاً تصریح به اینکه کرایه پرداخت شده و یا در مقصد قابل پرداخت است درج شود.
فیاتا FIATA(International Federation of Freight Forwarders Associations) فیاتا، یک سازمان غیر دولتی است و نماینده صنعتی قلمداد می‌شود که حدودا از ۴۰۰۰۰ شرکت لجستیکی و بارفرابری (فورواردری) که به عنوان معماران حمل و نقل می‌باشند و حدود هشت تا ده میلیون نفر در استخدام آنها در ۱۵۰ کشور مختلف ایجاد شده‌است. فیاتا بزرگترین سازمان غیر دولتی (NGO) در زمینه حمل ونقل می‌باشد. این سازمان در تمام دنیا نفوذ دارد.
فیاتا اسناد و فرم های گوناگونی برای ایجاد استاندارد واحدی در بین بارفرابان تمامی دنیا ایجاد کرده‌است. این اسناد به سادگی از یکدیگر قابل تشخیص می‌باشند و هرکدام رنگ خاص خود را دارند و آرم فیاتا در بالای تمامی این اسناد قابل رویت است.
FCR گواهی رسید بارفرابران. FCT گواهی حمل بارفرابران. FWR گواهی تحویل انبار فیاتا. FBL بارنامه فیاتا که قابل معامله و چند وجهی می‌باشد. FWB راهنامه فیاتا که غیر قابل معامله و چند وجهی می‌باشد. SDT اظهارنامه فرستنده مبنی بر حمل کالای خطرناک. SIC گواهی وزن در حالت (intermodal) که شامل حمل کانتینری می‌باشد و توسط فرستنده تنظیم می‌شود. FFI دستورات فیاتا درباره بارفرابری اسناد فیاتا بسیار خوشنام می‌باشند و به عنوان اسناد معتبر و قابل قبول شناخته می‌شوند. این اسناد نقش بسزایی در گذشته برای تسهیل در مروادات بین‌المللی داشته‌اند و در آینده نیز به عنوان ابزاری ارزشمند در خدمت سرویس تجارت جهانی می‌باشند.
بسته‌بندی Packaging عبارت است از تمامی اقلام و مواد به همان صورتی که وارد می شوند، برای بسته بندی ، چیدن و جدا کردن کالاها استفاده شده می شوند، به جز موادی مانند پوشال، کاغذ، پشم شیشه، تراشه و غیره که به صورت فله برای بسته بندی وارد می شوند. محفظه ها و بارچین ها نیز مستثنی هستند.
بیجک Exit Permission سندی است که توسط انباردار برای صاحب کالا و یا نماینده قانونی وی، پس از ترخیص کالا و رؤیت پروانه سبز گمرکی، صادر می گردد.
بیمه‌ نامه Insurance Policy سندی است که توسط شرکت بیمه به درخواست بیمه گذار برای پوشش خطراتی که مورد نظر است، در مقابل پرداخن حق بیمه ، صادر می شود.
بیمه باربری از لحاظ مختصات کالای بیمه شده، متضمن شرح کالا، ارزش کالا طبق اسناد، پوشش بیمه ای مطابق با آنچه در اعتبار پیش بینی شده، تاریخ بیمه نامه های همزمان یا قبل از تاریخ حمل می باشد، یعنی تصریح به اینکه از تاریخ حمل قابل اجراست.
پروانه تردد Permit Traffic پروانه تردد، برگه‌اي است كه توسط سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي برابر قانون تردد وسايط نقليه خارجي از قلمرو جمهوري اسلامي ايران صادر مي‌شود و مشخصات عمليات حمل‌ونقل و وسايل نقليه خارجي، اعم از نام مرز ورودي و خروجي، طول و مسير تردد، زمان سفر و مدت زمان مجاز رانندگي براي هر راننده و … وسيله نقليه خارجي را تعيين مي‌كند.
اين پروانه توسط نمايندگي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در پايانه‌هاي مرزي صادر و در بدو ورود ، به رانندگان وسايل نقليه خارجي داده مي‌شود و تردد وسايط نقليه خارجي بدون همراه داشتن اين پروانه تردد، در جاده هاي كشور ممنوع مي باشد .
پروانه صادراتی Export Permission سندی است که توسط گمرک صادر می شود. صدور این سند به معنای آن است که عملیات ارزیابی به اتمام رسیده و صاحب کالا با گمرک تسویه حساب نموده و می تواند مقدمات خروج کالای خود را از گمرک فراهم نماید.
پیش فاکتور
( پروفرما )
Performa Invoice سیاهه خریدی است که متضمن اعلام شرایط از طرف فروشنده، درخصوص کالای مورد سفارش، شماره قرارداد، تاریخ قرارداد، شماره سفارش خریدار، مشخصات حمل، مشخصات و جزئیات کالا، بسته بندی، شرایط پرداخت، مشخصات بانک فروشنده و خریدار، تاریخ حمل، تعیین و معرفی مرسسه بازرسی جهت اطلاع خریدار، راجع به تعرفه گمرکی ،مدت اعتبار از تاریخ ثبت سفارش و نظایر آن می باشد.
ترخیص گمرکی Custom Clearance انجام تشریفات گمرکی لازم که اجازه می دهد کالا برای مصرف داخلی وارد، صادر یا تحت رویه های گمرکی دیگر قرار گیرد.
حمل و نقل بین المللی کالا The international transport of goods عبارت است از جابه جایی و حمل کالا از نقطه ای در داخل کشور به نقطه ای در کشور دیگر با رعایت قوانین و مقررات حاکم برآن
خریدار Buyer شخص حقیقی یا حقوقی که طی توافقات صورت گرفته درازای پرداخت مبلغ مورد توافق، کالا یا خدمات معینی را دریافت می کند.
درب خروج گمرک Custom Exit door وظيفه درب خروج گمرك كنترل نهايي اسناد ، پروانه گمركي و در صورت نياز بازرسي مجدد كالا همچنين  صدور مجوز بارگيري
مي باشد.
بازرسی به عنوان نماینده رئیس گمرک بر کالای در حال خروج نظارت می کند و این نمایندگی این امکان و وظیفه را به او می دهد که همه عملیات انجام شده در بررسی و دریافت حقوق و عوارض از کالا و عملیات ارزش گذاری را مورد شک قرار دهد و خود راساً هر یک از عملیات را که ضروری تشخیص داد دوباره انجام دهد.
راهنامه زمینی Convention on the Contract for  the International Carriage of good by Road (CMR) سندی است غیرقابل انتقال که حمل کننده با صدور آن متعهد می گردد در قبال کرایه ، محموله یک وسیله نقلیه را از مبداء تا مقصد ، حمل و تحویل گیرنده نماید. راهنامه کامیون سندى است که فقط جهت حمل کالا با کاميون مورد استفاده قرار گرفته و مخصوص متصديان حمل مى‌باشد. اين سند تحت مقررات کنوانسيون CMR يا مقررات بين‌المللى حمل کالا از طريق جاده صادر مى‌گردد و حدود مسئوليت‌هاى متصديان حمل و نقل جاده‌اى را مشخص مى‌نمايد.
راهنامه هوایی Airway Bill این بارنامه در ۱۲ نسخه صادر می شود که ۳ نسخه آن اصلی و مابقی برای قسمتهای داخلی شرکت هواپیمایی مورد استفاده قرارمی گیرد.
۱) نسخه اصلی اول برای شرکت حمل کننده یا صادر کننده For Carrier
۲) نسخه اصلی دوم برای گیرنده کالا For Consignee
۳) نسخه اصلی سوم برای فرستنده کالا For Shipper
بارنامه هوایی یک رسید می باشد و سند قابل معامله و یا سند مالکیت کالا به تنهایی به حساب نمی آید و صاحب کالا پس از دریافت چنین بارنامه ای و رسیدن کالا به مقصد به شرکت هواپیمایی مربوطه مراجعه و حواله تحویل کالا Delivery Order را دریافت می نماید. در بارنامه هوایی باید تاریخ پرواز و شماره پرواز همراه با مهر شرکت هواپیمایی وجود داشته باشد تا صاحب کالا از تاریخ رسیدن کالا آگاهی پیدا نماید.
رسید بانکی Bank Receipt سندی است که بانک در ازای واریز پول به حساب صادر می کند.
سیستم آسیکودا ASYCODA  (Automated System for Customs Data) سيستم پردازش خودكار اطلاعات گمركي است كه در ايران با نام طرح نگار (نظام گمركي اطلاعات رايانه اي) شناخته مي شود. اين سيستم از جمله سيستم هاي مدرن نظارتي و كنترلي گمرك هاي جهان در بهينه سازي عمليات ترخيص كالا به حساب مي آيد .
صادرات قطعی Outright Export رویه گمرکی، شامل کالاهای مجاز است که از قلمرو گمرکی خارج شوند و در نظر است به طور دائم خارج از آن قلمرو بمانند. به استثناء کالاهایی که تحت روش استرداد یا تحت روش پردازش یا بازپرداخت حقوق و عوارض ورودی،صادر شده اند.
صادرکننده Exporter به هر شخص حقیقی یا حقوقی که دارای کارت بازرگانی و یا مجوز وزارت بازرگانی(حسب مورد) بوده و اقدام به صدور کالا نماید، صادرکننده اطلاق می شود.
صدور Issue نوشتن و تکمیل ورقه ای به منظور ترتیب آثار مخصوص بر آن مانند صدور پروانه گمرکی.
فاکتور Invoice با عنوان سیاهه خرید نیز شناخته می شود. صورت حسابی است که به موجب آن هزینه کالا به حساب خریدار منظور می‌شود. سیاهه باید دارای موارد زیر باشد: تاریخ، نام و نشانی خریدار و فروشنده، شماره سفارش یا قرارداد، مقدار و شرح کالا، قیمت واحد، شرح هر گونه هزینه اضافی توافق شده که در قیمت واحد منظور نشده است، ارزش کل کالا، وزن کالا، تعداد بسته‌ها، علايم و شماره‌های حمل، شرایط تحویل و پرداخت، جزيیات حمل
فرش Carpet نوعی گستردنی بافته شده از الیاف پنبه، پشم و در بعضی موارد ابریشم است که معمولاً برای پوشش زمین به کار می‌رود. از آنجا که قالی و فرش همیشه نقش‌های زیبا بر خود داشته‌اند، امروزه به جنبه‌ٔ تزئینی آن نیز توجه می‌شود.
فروشنده Seller شخص حقیقی یا حقوقی که طی توافقات صورت گرفته درازای  ارائه کالا و یا خدمات معین، مبلغ مورد توافق را دریافت می کند.
فورواردر (مسئول حمل و نقل) Forwarder شخص حقوقی (شرکت)  است که قرارداد حمل سراسری با مشتری منعقد می نماید. شرکتهایی که طرف قرارداد مستقیم با مشتری قرار می گیرند فورواردر محسوب می شوند.
قبض انبار Warehouse Bill قبض رسید کالا می باشد که توسط انباردار و در مقابل دریافت کالا صادر می شود. این سند نشان می دهد که کالا به چه تعداد و یا چه وزنی در کدام انبار نگهداری شود.
قبض باسکول Scale Bill سندی است که مؤید وزن کالاست و توسط مسئولین باسکول های مستقر در گمرک صادر می شود.
کارنه‌تیر Carnet TIR دفترچه ای است که بر اساس توافق انجام شده بین کشورهای عضو کنوانسیون بین المللی گمرکی مربوط به حمل و نقل کالا در جاده ها تنظیم شده است.
این دفترچه در کشور مبدأ حمل صادر می شود و یک سند ترانزیتی بین المللی کالا از راه زمینی و به موجب آن کالا از کشورهای بین راه تا مقصد تحت شرایط و ضوابط بدون انجام تشریفات و صدور سند گمرکی به طور ترانزیت عبور می کند.
کالاهایی که به صحابت کارنه تیر حمل و نقل می شوند نیازی به انجام تشریفات ترانزیت و بازدید وکنترل کالا در مرز ورودی و خروجی در هر کشور نخواهند داشت.
کریر (حمل کننده) Carrier شخص حقوقی( شرکت ) است که با انعقاد قرارداد حمل با شرکت فورواردر یا صاحب کالا و با قبول انجام عملیات حمل با استفاده از وسایل و تجهیزات در اختیار خود متعهد می گردد.
گمرک Custom سازمانی است دولتی که مسئول اجرای قانون گمرک و وصول حقوق و عوارض و همچنین مسئول اجرای سایر قوانین و مقررات مربوط به ورود، صدور، جابه جایی یا انبار کردن کالا است.
گواهی مبدأ Certificate of Origin سند ویژه ای می باشد که نمایانگر کالا است. در این سند مقام یا سازمانی که اختیار صدور آن را دارد، به طور صریح ارتباط کالا موضوع این گواهی را به کشور خاصی که مبدأ کالا است، تصدیق می کند.
این گواهی همچینین شامل یک اظهارنامه از طرف سازنده، تولیدکننده عرضه کننده، یا شخص ذی صلاح دیگری باشد.
لیست عدل‌بندی Packing List فهرستی است که محتویات هر بسته را با ظرف و خالص نشان دهد.
مرز گمرکی Customs Frontier مرز یک قلمرو گمرکی
موسسات بیمه Insurance Institution شركت بيمه اي كه نام آن در قرارداد قيد گرديده است و جبران خسارات احتمالي را به عهده دارد.
واردکننده Importer شخص حقیقی یا حقوقی که آوردن کالا یا فراهم سازی موجبات ورود کالا به قلمرو گمرکی را انجام می دهد
کوتاژ Cottage عملیات ثبت اظهارنامه‌ها در دفاتر گمرکی
حمل یکسره Through Transport حمل يكسره عبارت است از انتقال كالاي گمرك نشده از گمرك مرز ورودي به گمرك مقصد بارنامه حمل، در داخل كشور بدون تخليه از وسيله حمل، تشريفات حمل يكسره غير قطعي است .
تولیدکننده Manufacturer این شخص می تواند یک شخصیت حقوقی یا یک شخصیت حقیقی باشد. شخصیت حقیقی یعنی یک فرد، یک انسان و شخصیت حقوقی یعنی یک شرکت، یک سازمان، یک کارخانه و از این قبیل … ،تولیدکننده می تواند صادرکننده نباشد.
مثل پسته کاران رفسنجان و زعفران کاران قائنات.
تأمین کننده کالا یا خدمات Supplier زمانی که یک شخص خریدار به طور مکرر از یک شخص دیگری خدمات و کالا خریداری می کند، شخص تأمین کننده سرویس و خدمات به یک Supplier برای مشتری خود تبدیل شده است و نقش مؤثری در موفقیت خریدار خود می تواند ایفاء نماید.
ارزش گمرکی Customs value به معنی ارزش کالای وارد شده در گمرک هر کشور است. ارزش گمرکی شامل مواردی مثل بهای سیف ( CIF) همراه با تمامی هزینه های مربوط به واریز و افتتاح اعتبار، حق استفاده از علامت بازرگانی، حق استفاده از نقشه و تمام هزینه های در ارتباط با کالا تا زمان ورود به اولین دفتر گمرگی است.
صورتحساب Invoice بعد از فروش کالا به خریدار، باید صورتحساب روی سربرگ فروشنده صادر گردد و دارای مشخصات دقیق کالا باشد از قبیل: نام کالا، مشخصات فنی، وزن کالا، قیمت واحد، قیمت کل، ترم خرید طبق اینکوترمز ۲۰۱۰، شماره اعتبار اسنادی اگر باشد، نام خریدار،HS CODE کالا و موارد دیگر که طبق درخواست خریدار و شرایط قرارداد صادر می گردد.
کد کالا HS CODE (HORMONIZED SYSTEM CODE) یک سیستم کدگذاری استاندارد شده بین المللی برای کالا است. دارای ۸ رقم می باشد و دارای اهمیت زیادی برای ترخیص صادراتی و ترخیص وارداتی است.
به هر کالا یک کد داده شده است و توصیفی اجمالی از آن کالا را در بر دارد، تا کشورها بتوانند کالاهای وارده و صادره را به خوبی کنترل نمایند و حقوق ورودی گمرکی نیز به درستی اخذ شود و همچنین آمار و اطلاعات استخراجی صحیح تر به دست آید.
گواهی تولید Certificate of manufacture این سند زمانی درخواست می شود که کشور و شرکت تولیدکننده از اهمیت زیادی برای خریدار برخوردار باشد. لذا این گواهی را نیز از تولیدکننده یا فروشنده می خواهد که باید توسط مرجع ذیصلاح آن کشور صادر شود و تأیید کند که کالای موضوع قرارداد توسط شرکت طرف قرارداد تولید شده است.
گواهی آنالیز Certificate of analysis این سند زمانی درخواست می شود که آنالیز کالای تولید شده از اهمیت زیادی برخوردار باشد و باید کالا طبق آنالیز درخواستی خریدار تولید شود. این سند هم باید توسط یک سازمان ذیصلاح و مسئول صادر گردد.
شرکت های بازرسی Inspection Company این شرکت ها کارشان این است که به دستور خریدار، کالا را از لحاظ کیفیت، وزن، تعداد، آنالیز و هر چیز دیگر بازرسی نمایند و نتیجه بازرسی را به خریدار اطلاع دهند.
چون صاحبین کالا در مبدأ حضور ندارند و مطمئن نیستند که فروشنده به تعهداتش عمل کند. لذا از شرکت های بازرسی می خواهند که معمولاً در مبدأ بارگیری کالا را طبق قرارداد کنترل نمایند، تا خریدار مطمئن شود کالا طبق قرارداد تولید، بارگیری و حمل می گردد.
یکی از اسنادی که در حمل های بین المللی اهمیت فوق العاده ای دارد و از اینکه سر خریدار ایرانی کلاه برود جلوگیری می کند، استفاده از خدمات یک شرکت بازرسی مطمئن است.
حمل شده روی عرشه Shipped On Board صِرف صدور بارنامه دلالت بر حمل ندارد، مگر اینکه اصطلاح Shipped On Board با نام و شماره سفر کشتی، روی بارنامه درج گردد و به امضاء مدیر شرکت حمل و نقل برسد. شما خریدار ایرانی می توانید برای اطمینان بیشتر از صحت بارنامه، رونوشت رنگی بارنامه را از فروشنده خود درخواست نمائید.
سپس اطلاعات بارنامه و حمل را با نماینده شرکت کشتیرانی یا شرکت حمل و نقل بین المللی در مقصد، کنترل نمایید. اگر اطلاعات بارنامه و حمل را تأیید کردند، می توانید مطمئن باشید که کالای شما حمل شده است.
بارنامه تمیز Clean Bill of Lading این اصطلاح وقتی روی بارنامه بیاید دلالت می کند بر اینکه محموله صحیح و سالم بارگیری شده و هیچ مشکلی نداشته است. البته شرکتهای حمل و نقل و خصوصاً خطوط کانتینری کشتیرانی از صدور اینچنین بارنامه هایی امتناع می کنند، چون می تواند مسئولیت زیادی برای آنها به همراه داشته باشد.
اما در خصوص حملهای کامیونی حتما بخواهید این اصطلاح روی بارنامه درج گردد.
محموله یا کالا Cargo or Shipment برای جابجایی کلیه محمولاتی که در سیستم حمل و نقل بین المللی حمل می گردند، بیشتر این دو اصطلاح استفاده می گردد.
کالای خشک یا کالای معمولی Dry Cargo محمولاتی هستند غیر از گازها و مایع ها و همچنین اینکه نیاز نیست در دمای خاصی یا تحت شرایط ویژه ای نگهداری یا حمل شوند.
کالای خطرناک Dangerous Goods or Hazardous محمولاتی هستند که اگر با شرایط ویژه ای، بسته بندی، بارگیری و حمل نشوند، می توانند برای انسان یا محیط زیست بسیار خطرناک باشند.
مثل گازهای سمی، مواد منفجره یا هر چیز دیگری با درجه احتراق یا کشندگی بالا و غیره.
دستورات حمل Shipping order or Shipping Instruction بعد از اینکه صادرکننده، محموله خود را در کانتینر یا هر وسیله نقلیه ای برای خروج از کشور بارگیری کرد، باید دستورات حمل خود را طی یک نامه رسمی با مهر و امضاء مجاز به شرکت حمل و نقل بین المللی ابلاغ کند.
این سند بسیار حائز اهمیت است و باید با نهایت دقت تکمیل و ارسال شود.
محل بارگیری کالا و آغاز عملیات حمل و نقل بین المللی Port of loading Place of loading این محل هم می تواند بندر باشد، مثل هامبورگ، شانگهای، بندر عباس و هم می تواند محلی در خشکی باشد، مثل تهران، مونیخ، پاریس
بندر تخلیه در مقصد یا آخرین بندر سر راهی Port of discharge اگر پایان عملیات حمل، بندرعباس اسکله شهید رجایی باشد، در تمام اسناد در قسمت Port of discharge باید نام بندر عباس اسکله شهید رجایی درج گردد. اگر بندر امام باشد، نام بندر امام، اگر بندر خرمشهر باشد، نام بندر خرمشهر باید درج گردد.
نقطه پایان عملیات حمل و نقل بین المللی ( در خشکی ) Final place of delivery اگر این جمله در بارنامه بیاید به این معنا است که بعد از اینکه کالا به port of discharge رسید، باید توسط همان شرکت و یا شرکت حمل و نقل بین المللی دیگری که نامش در اسناد آمده، به محلی در قلمرو گمرکی آن کشور انتقال پیدا کند.
برای مثال: محموله به بندرعباس رسیده ولی در اسناد حمل final place of delivery تهران ذکر شده است. لذا کالا باید توسط یک شرکت حمل و نقل بین المللی طبق قوانین به تهران حمل شود (ترانزیت شود).
شرح و توصیف کالا Description of goods هر جا این اصطلاح بیاید باید فرستنده کالا، نام کالای خود را به توصیف بیان کند و بهتر استHS CODE نیز اعلام گردد
وزن خالص کالا Net weight به این معناست که وزن کالا بدون بسته بندی چقدر است. برای مثال اگر ۱۰۰۰ کارتن روغن خریده اید، فقط وزن روغن داخل بطری ها حساب است نه چیز دیگر.
یکی از موضوعاتی که قبلاً اشاره شد که شرکتهای بازرسی میتوانند برای شما کنترل کنند همین موارد است. یعنی وزن واقعی خالص کالا قبل از حمل طبق قرارداد منعقده.
وزن قانونی Declaration of gross weight وزن قانونی یعنی وزنی که طبق قانون برای مقاصد معین تعیین شده یا می شود. در قانون گمرک نیز این وزن عبارت از وزن ناخالص (وزن با ظرف) Gross Weight منهای وزن تقریبی(اوزان ظروف در قانون گمرک مشخص شده) ظرف.
وزنی که به این ترتیب به دست می آید برای محاسبه حقوق گمرکی و عوارض ورودی در مواردی که این حقوق از روی وزن اخذ می شود به کار می رود.
وزن ناخالص کالا GROSS WEIGHT همان روغنی که عرض کردیم فرض کنید که در بطری های ۴۵۰ گرمی بسته بندی شده، بعد بطری ها در کارتن قرار داده شده و کارتن ها روی پالت جا گرفته اند. حالا وزن محموله روغن، به اضافه وزن تمامی بسته بندی ها می شود.
در GROSS WEIGHT یکی از نکات مهم این است که وزن ناخالص برای شرکتهای حمل و نقل بسیار مهم است. چون باید طوری محموله را در وسیله حمل، بارگیری نمایند، که تعادل وسیله نقلیه در مسیر حمل حفظ شود.
ابعاد محموله Dimension یعنی طول xعرضx ارتفاع= حجم محموله
اگر قرار است کالایی را در وسیله نقلیه ای بارگیری نمایید، باید ابعاد خارجی محموله بسته بندی شده خود را اندازه گرفته و ابعاد داخلی وسیله نقلیه را نیز از شرکت حمل و نقل بپرسید و محاسبه نمایید تا مطمئن شوید که چه تعداد از بسته ها داخل وسیله نقلیه جامی گیرد که البته نباید از حد تناژ مجاز نیز فراتر رود.
بارها مشاهده شده محموله به بندر بارگیری ارسال شده اما در زمان بارگیریِ وسائط حمل و نقل بین المللی، مقداری از بار روی زمین مانده چون داخل کانتینر یا کامیون ترانزیت جا نشده است.
نام کشتی و شماره سفر OCEAN VESSL / VOYAGE NO اگر در نسخ اصلی بارنامه، نام کشتی و شماره سفر قید شده باشد، می توان تقریباً اطمینان داشت که کالا توسط کشتی مورد نظر حمل خواهد شد، در غیر این صورت صرف صدور بارنامه بدون نام کشتی و شماره سفر دلالتی بر حمل کالا ندارد.
کرایه حمل FREIGHT CHARGES زمانی که حمل با فروشنده است و شما بخواهید از کرایه حمل کالایی با خبر شوید، می توانید از فروشنده خود بخواهید که FREIGHT CHARGES را به شما اعلام کند، تا بفهمید آیا کرایه حملی که محاسبه میکند منطقی است یا دارد زیاد حساب می کند. در این صورت می توانید چانه بزنید یا شرکت حمل و نقل خودتان را برای حمل معرفی نمایید.
لذا بهترین راه این است که از شرکت حمل و نقل بخواهید کرایه حمل خود را ALL IN اعلام کند. چون معمولاً چندین آیتم در محاسبه کرایه حمل دخیل هستند. بنابراین رسماً اعلام کنید که غیر از هزینه فوق این شرکت هیچ هزینه دیگری پرداخت نخواهد کرد.
تی اچ سی THC = TERMINAL HANDLING CHARGES هزینه های ترمینالی برای بارگیری در مبدأ و تخلیه در مقصد که معمولاً مبدأ به عهده فروشنده و مقصد به عهده خریدار است، مگر اینکه توافق دیگری شده باشد.
فرض کنید شما یک کانتینر کالا از فروشنده ای در تیانجین چین خریداری کرده اید و او باید طبق قرارداد آن را به صورت CFR به بندرعباس اسکله شهید رجایی حمل کند.
در اینجاTHC تیانجین با فروشنده است وTHC اسکله شهید رجایی بندرعباس با شماست که طبق تعرفه از شما دریافت می شود.
کرایه حمل قابل پرداخت در FREIGHT PAYABLE AT این اصطلاح محل پرداخت کرایه حمل را بر روی بارنامه مشخص می کند. محل پرداخت می تواند مبدأ باشد یا مقصد یا هر محل دیگری که با شرکت حمل و نقل بین المللی قبل از حمل توافق شده است.
کرایه پیش پرداخت شده در FREIGHT PREPAID AT این اصطلاح معمولاً با نام بندر مبدأ در روی بارنامه دیده میشود و دلالت دارد بر اینکه فروشنده یا صادرکننده کرایه حمل را تا مقصد پرداخت کرده است.
برای مثال اگر شما از شانگهای تحت ترمCFR یک کانتینر لوازم ورزشی خرید کرده باشید، باید روی نسخ اصلی بارنامه قید شده باشد FREIGHT PREPAID AT SHANGHAI
شماره کانتینر CONTAINER NO اگر محموله شما با کانتینر از مبدأ حمل شده باشد شماره کانتینر باید روی بارنامه درج گردد. هر تعداد کانتینر که در یک بارنامه حمل شده است باید شماره آنها روی بارنامه به درستی قید گردند.
کانتینر دارای ۴ حرف و ۶ رقم و یک چک دیجیت است که به حروف آن می گویند PREFIX که نشان دهنده مالک کانتینر است و به شماره های آن می گویند CONTAINER NUMBER و هفتمین شماره یعنیCHECK DIGIT که بعد از شماره های کانتینر می آید.
این شماره توسط خطوط کشتیرانی جهت کنترل و چک کردن اصالت و صحت کانتینرهایشان استفاده میشود.
برای مثال شماره یک کانتینر شرکت کشتیرانی هپگ لوید کشور آلمان اینگونه است: HLXU365178-0
شماره پلمپ SEAL NO تمام شرکتهای کشتیرانی و بعضی از صاحبین کالا پس از اینکه تشریفات گمرکی کالا تمام شد و محموله اجازه ی بارگیری بر روی وسیله نقلیه را گرفت، یک پلمپ بر روی محل مشخصی از کانتینر الصاق می کنند.
این عمل باعث خواهد شد که هیچ کس نتواند بدون شکستن پلمپ، کانتینر را باز نماید و اگر پلمپ باز شود، شخص تحویل گیرنده خواه انباردار باشد یا شرکت حمل و نقل مسئول خواهد بود. این پلمپ ها فقط با شکستن یا بریدن جدا خواهند شد.
قبل از بارگیری کانتینر بر روی کشتی حتماً باید تمامی کانتینرها به پلمپ کشتیرانی الصاق گردند. چون باید پلمپ هر کانتینر در بارنامه قید گردد، تا صاحبین کالا مطمئن باشند کالایشان بدون دخل و تصرف حمل گردیده است.
البته یک پلمپ هم گمرک خروجی مبدأ به کانتینر میزند که در بارنامه قید نمی گردد.
علائم و شماره ها MARKS & NOs این اطلاعات در اسناد حمل می آید و روی بسته قید می گردد و نشانگر این است که هر بسته حاوی چه علائمی هست.
مثلا نام فرستنده، نام خریدار، شماره اعتبار اسنادی، شماره بسته ها و اطلاعات مربوط به خود کالا ازقبیل: خطرناک بودن، آتش زا بودن و یا شکستنی بودن و هر بارنامه باید محمولاتش طبق علائم و شماره های ذکر شده در اسناد، تخلیه گردد.
اگر مغایرتی داشته باشد مغایرت گمرکی پدید می آید و شرکت حمل و نقل باید به گمرک و صاحب کالا پاسخ گو باشد.
تعداد بارگیری و حمل بار حمل و نقل SHIPPER’S LOAD COUNT AND SEAL به این معنی است که بارگیری محموله، شمارش کالا و پلمپ کانتینر توسط فرستنده انجام شده است.
معمولاً این اصطلاح در حمل های دریایی کانتینری روی بارنامه قید می گردد و در صورتی که کشتیرانی یا شرکت حمل و نقل بین المللی کانتینر و پلمپ را سالم به مقصد برساند هیچ گونه مسئولیتی در صورت کسری محموله در مقابل گیرنده کالا متوجه او نخواهد بود و می گوید که فرستنده کالا را بارگیری کرده و بارنامه را هم تأیید کرده، لذا من هیچ مسئولیتی ندارم.
مناطق آزاد تجاری FREE TRADE ZONE مناطق آزاد تجاری عبارت از نواحی محصور و حفاظت شده ای است كه معمولاً در كنار سواحل دریاها و یا مناطقی كه از جهت حمل و نقل سریع كالاها دارای امتیازات و تسهیلات ویژه ای می باشد ایجاد می گردد.
سازمان UNIDO  وابسته به سازمان ملل متحد مناطق آ‍زاد تجاری را اینگونه تعریف می كند : «مناطق آزاد تجاری عبارتست از محركه ای در جهت تشویق صادرات صنعتی»
تجارت متقابل Counter trade تجارت متقابل قدیمی ترین شیوه مبادلات تجاری است. در این نوع معاملات معمولاً قراردادها و مقاوله نامه هایی بین دو دولت انجام می پذیرد و بانكهای مركزی دو دولت با افتتاح حساب های ویژه نسبت به عملیات تجاری و مالی اقدام می كنند.
اسناد مثبته گمركي Positive customs documents اسناد مثبته گمركي به طور كلي اسنادي هستند كه مويد ورود كالا به ترتيب مجاز به كشور، انجام تشريفات قطعي گمركي در خصوص آنها و ترخيص از گمرك با صدور سند و پرداخت كليه وجوهي كه به ورود قطعي كالا تعلق مي گيرد، است.
اسناد نادرست Incorrect documentation منظور از اسناد نادرست، اسناد يا سياهه هايي است كه در آن خصوصيات كالا صحيح و مختصرا ذكر نشده است و صاحب كالا از عدم تصريح خصوصيات به زبان دولت اقدام و كالاي ديگري را با حقوق گمركي و سود بازرگاني و عوارض كمتر اظهار کرده باشد.
اظهارنامه ورود يا خروج Entry or exit statement هر نوع اظهارنامه اي كه توسط شخص مسئول وسيله حمل و نقل يا نماينده او بايد هنگام ورود يا خروج وسيله حمل ونقل به مقامات گمركي ارائه شود و حاوي مشخصات لازم در ارتباط با وسيله حمل و نقل، مسير سفر، بار، كالاهاي توشه اي و ملزومات، كاركنان و مسافرین است.
اظهارنامه مبدا Statement of Origin عبارت است از يك شرح مقتضي در رابطه با مبدا كالاهاي ساخته شده كه در موقع صدور آنها توسط سازنده، توليد كننده، تهيه كننده، صادر كننده يا هر شخص صلاحيت دار ديگري در فاكتور تجاري يا هر سند ديگري كه مربوط به كالاها باشد، ذكر مي شود.
اعلاميه ارز Currency Declaration سندي است که بانك مبلغ ارز انتقال يافته جهت خريد كالا و ارز ريالي و تاريخ گشايش اعتبار آن را نشان مي دهد.
بار انداز Launcher محل سرپوشيده اي است كه يك يا چند طرف آن ديوار نداشته و كالا ها به منظور محفوظ ماندن از برف و باران و تابش منظم آفتاب در آنجا نگه داشته مي شود.
بارنويسي Writing مامورين مخصوص موقع تخليه كالا از وسائط نقليه، به تدريج ريز آن را مي نويسد تا بعدا با بارنامه و مانيفست تطبيق داده شود.
ترانشيب Transcendence عبارتست از روش گمركي كه به موجب آن كالاها تحت نظارت گمرك از يك وسيله حمل و نقل ورودي به يك وسيله حمل ونقل خروجي (صدور) در حوزه يك دفتر گمركي كه آن دفتر در عين حال دفتر گمركي توام براي ورود و صدور است، انتقال داده مي شود.
تعهد ترانزيت Transit Commitment سندي است كه توسط گمرك تنظيم مي شود و به موجب آن اجازه داده مي شود كه كالاها به طور ترانزيت گمركي بدون پيش پرداخت حقوق و عوارض ورودي حمل شوند و معمولا حاوي كليه مشخصات لازم براي تعيين حقوق و عوارض ورودي در مورد مقتضي و يك تعهد تضمين شده مبني بر ارائه كالا يا مهروموم گمركي و سيم و سرب دست نخورده به دفتر گمركي مقصد است.
درابك Drabak عبارت است از مبلغ حقوق و عوارض ورودي كه به موجب روش درابك مسترد مي شود.
دمپينگ Dumping عبارت است از عرضه كالا با قيمتي كمتر از هزينه نهايي توليد آن يا با استفاده از سوبسيدهاي غير عادي در يك بازار خارجي.
سود بازرگاني Commercial Profits علاوه بر حقوق گمركي وجوهي نيز تحت عنوان سود بازرگاني طبق مصوب هيات وزيران به استناد قانون انحصار تجارت خارجي, قانون امور گمركي و قانون مقررات صادرات و واردات از برخي كالاهاي وارداتي اخذ مي شود كه به آن سود بازرگاني گفته مي شود.
فلسفه وضع سود بازرگاني جدا از حقوق گمركي، صرفا به اين لحاظ بوده كه هرگاه دولت لازم بداند كه به منظور حمايت از توليدات يا صنايع كشور ميزان آن را تغيير دهد در حالي كه اگر اين وجوه، كلا در قالب حقوق گمركي وصول مي شود.
بر طبق قانون مي بايست مجلس آن را تعيين كند لذا هر تغيير احتمالي آن مستلزم انجام مقدمات و طي تشريفات متداول و صرف زمان نسبتا زيادي بود در حالي كه اين وجوه ممكن است هر سال محتاج تغيير باشد، لذا با تصويب هيات دولت, اين تغيير با سهولت انجام مي گيرد.
فله Bulk به كالاهايي كه بدون لفاف در واگن ها يا كاميون هاي اتاقدار و يا كشتي حمل مي شود فله مي گويند. كالاهايي مانند شكر، گندم، حبوبات، علوفه و از اين قبيل به صورت فله حمل مي شوند.
كابوتاژ Cabotage عبارت است از حمل كالا از يك بندر كشور به بندر ديگر و همچنين از يك گمرك به گمرك ديگر كه از راه كشور هم جوار صورت مي گيرد. براي كابوتاژ تشريفات گمركي لازم است و دو نوع اظهارنامه دارد كه يكي هنگام خروج كالا از بندر يا مرز تنظيم مي شود و يكي هم هنگام ورود به گمرك مرز يا بندر.
كارنه آ.ت.آ Karna ATA مدرك ورود موقت بين المللي است كه اگر شخص يا شركتي كالايي به صورت ورود موقت برای شركت در نمايشگاه ها يا تاسيس نمايشگاه وارد نکند و يا نمونه هايي براي ارائه به مشتريان وارد كند، به موجب اين مدرك نيازي به انجام تشريفات گمركي مربوط به ورود موقت نخواهد داشت .
كارنه دو پاساژ Carne Two Passages كارنه دو پاساژ در حقيقت گذرنامه وسيله حمل و نقل جاده اي است كه به عنوان ورود موقت به كشور يا كشورهايي مسافرت مي كند، ممكن است براي حمل كالا اشخاص يا به عنوان اتومبيل سواري براي گردش يا انجام امري كه در نظر است موقتا براي ورود به كشوري از آن استفاده شود.
كالاي ضبطي در گمرك Customs seized goods ضبط كالا در گمرك در مواردي است كه كالا ممنوع الورود يا غير مجاز بوده با نام و مشخصات صحيح اظهار شده باشد و گمرك سه ماه به صاحب كالا فرصت داده باشد كه كالا را از كشور اعاده کند.
ولي صاحب كالا اقدامي نکند در اين صورت بعد از انقضاي سه ماه مذكور كالا اصطلاحا ضبط مي شود. همچنين بعد از ضبط، به صاحب كالا دو ماه وقت داده مي شود كه اگر شكايتي دارد به دادگاه شهرستان تسليم کند.
در غير اين صورت و گذشت دو ماه مذكور اصطلاحا كالا ضبط قطعي شده، يعني به مالكيت دولت در مي آيد.
كالاي متروكه Abandoned goods كالاي متروكه كالايي است كه صاحب آن، آن را ترك كرده باشد؛ يعني به هر دليل به سراغ كالا براي ترخيص نرفته يا اگر مراجعه كرده در ارائه اسناد با مداركي كه لازم است تاخير كند، مدتي كه بعد از انقضاي آن كالا متروكه مي شود.
چهار ماه از تاريخ اولين قبض انبار -در فرودگاه ها دو ماه است- هر گاه در اين مدت اقدامي براي ترخيص نشود، كالا متروكه مي شود. چنانچه صاحب كالا براي عدم مراجعه و ترخيص كالا عذر موجهي داشته باشد، مي تواند با تنظيم درخواست و ارائه آن به گمرك، تقاضا كند كه مدت ياد شده حداكثر چهار ماه ديگر تمديد شود.
كالاي مرجوعي Reference goods كالاي مرجوعي كالاهايي است كه:
۱- به عنوان واردات موقت قبلا به كشور وارد مي شوند و در پايان مهلت ورود موقت براي اعاده از كشور اظهار و تحت عنوان كالاي مرجوعي شناخته مي شوند.
۲- به دليل ممنوعيت يا غيرمجاز بودن تطبيق با استاندارد هاي اجباري ( در مورد آن دسته از كالاها كه ورودشان مستلزم رعايت استاندارد اجباري است) يا به طور كلي عدم احراز شرايط, قابل ترخيص نيستند به همين لحاظ از كشور بايد مرجوع شوند.
كالاهاي توشه اي و ملزومات Luggage goods and supplies عبارت است از كالاهاي اختصاص يافته براي مصرف توسط مسافران و كاركنان كشتي ها، هواپيماها يا قطارها. اين كالاها ممكن است فروخته شده يا نشده باشد.
هزينه هاي گمركي Customs costs هزينه هاي گمركي وجوهي هستند كه ميزان و چگونگي وصل آنها با تصويب هيات وزيران براي تخليه، باربري، انبار داري، آزمايش، تعرفه بندي، بدرقه كالا، خدمات فوق العاده و نظاير آن تعيين و به وسيله گمرك وصول مي شود.
بعضي از اين هزينه ها در اظهار نامه های گمركي و قبل از اين هزينه ها در اظهارنامه هاي گمركي و قبل از اظهار، محاسبه و منظور مي شوند و برخي به موجب قبض درآمد و جدا از اظهارنامه وصول مي شوند.(نظير هزينه خدمات فوق العاده، هزينه آزمايش كالا، هزينه تعرفه بندي و هزينه بدرقه كالا )
نظارت گمركي Customs supervision يعني اقدامي براي تضمين اجراي قوانين و مقرراتي كه گمرك مسئول اجراي آنهاست به عمل مي آيد.
مانيفست Manifesto فهرست محمولات يك كشتي، يك قطار يا يك كاروان از كاميون هايي را مي گويند كه بيشتر از يك بارنامه دارند و مي توان آن را فهرست كل كالا خواند كه حاوي ريز كليه برنامه هاي مربوط به محموله است.
اين فهرست كل زماني عرضه مي شود كه محموله تجاري به گمرك مقصد مي رسد.
مانيفست محموله Cargo Manifesto فهرستي از كالاهاي تشكيل دهنده محموله بار كه در يك وسيله حمل و نقل يا در يك واحد حمل و نقل حمل مي شوند.
مانيفست محموله بار كه به اين ترتيب حاوي مشخصات بازرگاني مربوط به كالاها از قبيل شماره هاي اسناد حمل، نام صادركننده و گيرنده كالا، علامت و شماره تعداد و نوع بسته بندي، مقدار و شرح كالا باشد و ممكن است به جاي اظهارنامه محوله بار به كار رود.
كنوانسيون كيوتر The Qutter Convention اصطلاحي است كه عموما در ارتباط با كنوانسيون بين المللي براي ساده كردن و هماهنگ كردن روش هاي گمركي به كار برده مي شود.
كنوانسيون ا.ت.ا ATA Convention اصطلاحي است كه عموما در ارتباط با كنوانسيون گمركي در هر بار ا .ت .ا براي ورود موقت كالا به كار برده مي شود.
كنوانسيون نايروبي Nairobi Convention اصطلاحي است كه عموما در ارتباط با كنوانسيون بين المللي همكاري متقابل اداري به منظور پيش گيري تجسس و كيفر تخلفات گمركي به كار برده مي شود .
ترخیصیه DELIVERY ORDER برگ حواله، ترخیصیه یا حواله نامه ترخیص، سندی است خطاب به حمل کننده یا انباردار، که در آن از اشخاص مزبور درخواست می شود کل کالا یا مقدار معینی از آن را به شخص نام برده در سند یا حامل آن تحویل دهند .
ضمانت نامه Performance Bank Garantee اگر هنگام خرید کالا از منبع جدید، امکان تحقیق و بررسی در مورد توانایی تولیدی، فنی و وضعیت مالی فروشندگان و بازدید از محل کارخانه و فروشنده کالا وجود ندارد، در صورت لزوم به منظور حسن اجرای تعهدات فروشنده و یا تضمین کیفیت کالای مورد معامله هنگام عقد قرارداد ضمانتنامه ی حسن انجام کار (PBG) از فروشنده دریافت می شود.
تاریخ و نحوه ی آزاد شدن این ضمانت نامه در قرارداد قید می گردد.
استریپ strip به تخلیه کالا از کانتینر و انتقال به کامیون است که معمولا توسط لیفتراک انجام می‌گیرد.
استافینگ stuffing به تخلیه کالا از کامیون و بارگیری یا انتقال آن به کانتینر گفته می‌شود که معمولا توسط لیفتراک انجام می‎شود.
در این فعالیت، بار از درون کانتینر تخلیه شده و Stuffing یعنی بار دوباره داخل کانتینر پر شده که توسط دستگاه های مجهز و نیروهای متخصص در پایانه های کانتینری و غیر کانتینری و انبارها انجام می‌شود.

واژگان پرکاربرد گمرک و تجارت بین المللی

استفاده از تسهیلات بانکی جهت خرید مواد اولیه:

شرکت ام تی رویال یک شرکت رسمی از سال 2013 در ترکیه می باشد. که پروفورماهای ارسالی این شرکت مورد تایید بانک های ایرانی میباشد.

پس به سادگی با ثبت درخواست میتوانید از تسهیلات بانکی جهت خرید مواد اولیه صنایع غذایی از شرکت ام تی رویال استفاده نمایید.

تماس با ما

00902122582323 دفتر مرکزی
00905377983495 موبایل واتس اپ
اینستاگرام شرکت:MTROYALCOMPANY
ثبت سفارش و درخواست مشاوره
www.mtroyal.com.tr/fa
Royal@mtroyal.com.tr