چگونه عوارض گمرکی تعیین می شود؟

چگونه عوارض گمرکی تعیین می شود؟

عوارض گمرکی چیست؟

آیا حقوق گمرکی با تعرفه گمرکی متفاوت است؟ برای پاسخ به این گونه سوالات، به عنوان یک شرکت متخصص در تجارت بین الملل، مفهوم کاربردی حقوق گمرکی را توضیح می دهیم.

مفهوم تئوری تعرفه که به تعرفه ها یا تعرفه ها نیز گفته می شود، به صورت زیر تعریف می شود:

بدیهی ترین پاسخ به این سوال که عوارض گمرکی چیست این است که در واقع نوعی مالیات است که به طور غیرمستقیم برای ورود و ترخیص کالاهای خارجی در هنگام واردات، تجارت بین المللی و عبور قانونی از مرز پرداخت می شود.

برای تعیین قیمت تمام شده تعرفه هر محصول باید کد مشخصی به نام «کد تعرفه» در نظر گرفته شود و بر خلاف تصور غلط رایج در بین مردم، تعرفه به عنوان درصدی از قیمت محصول مشخص نشده است. ساخته شده است.

عوارض گمرکی

عوارض گمرکی

نکات مهم واردات کالا برای کاهش 35 درصدی هزینه ها

عوارض گمرکی چیست و چگونه تعیین می شود؟

نرخ تعرفه یا عوارض گمرکی بر اساس سیاست‌های دولت‌های کشورهای مختلف برای مبادله کالا در سطح بین‌المللی تحت عنوان «مالیات گمرکی» تعیین می‌شود.

  • عبارت «مالیات گمرکی نوعی مالیات غیر مستقیم است» به چه معناست؟

این نوع مالیات‌هایی که اشخاص حقیقی و حقوقی به اموال تحت تصرف پرداخت می‌کنند در قوانین مالیاتی «مالیات مستقیم» و در غیر این صورت «مالیات غیرمستقیم» نامیده می‌شوند. دسته بندی.

  • با توجه به این تعریف باید پرسید: چرا حقوق گمرکی در زمره مالیات های غیرمستقیم قرار می گیرد؟

مالیات بر واردات به دلیل اینکه بر اساس شرایط اقتصادی، سیاسی و تجاری کشورها تعیین می شود و روش درآمدزایی دولت هاست و با توجه به شرایط، نوع و ویژگی های کالا تعیین می شود، در دسته مالیات های غیرمستقیم قرار می گیرد. قوانین مالیاتی او هست.

نرخ تعرفه همانطور که بر اساس شرایط اقتصادی و سیاسی دولت ها تعیین می شود، تحت تأثیر و تغییر عواملی مانند اهمیت کالاهای وارداتی که در اولویت های ده گانه طبقه بندی می شوند، تعیین می شود. برای مثال اولویت بندی کالاها مربوط به نوع و کاربری کالاهای وارداتی است که بر اساس نیاز کشور گیرنده برای آن کالا قیمت گذاری می شود. کالاهای لوکس و مصرفی که در لیست اولویت آخر قرار می گیرند و دریافت ارز دولتی را در بر نمی گیرند، معمولاً از نظر تعرفه بالاترین رتبه را دارند و نرخ تجارت آنها دو برابر نرخ تجارت در فهرست تعرفه ها است. بدیهی است کالاهای ضروری و مورد نیاز که در اولویت اول واردات کشور قرار دارند، دارای تعرفه کمتری برای عوارض گمرکی هستند.

بدیهی است ارائه تسهیلات مختلف از جمله تخصیص ارز دولتی و همچنین تسریع و تسهیل در تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای اساسی، انگیزه ای برای تشویق بیشتر بازرگانان به تجارت این کالاها است.

عوارض گمرکی

عوارض گمرکی

وجه تعیین کننده انواع عوارض گمرکی چیست؟

عوارض گمرکی بر اساس موضوع به بخش‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. شکل، هدف، مبنای محاسبه و ماهیت چهار عامل برای تعیین انواع تعرفه ها هستند.

ملاک طبقه بندی بر اساس فرم در تعیین انواع حقوق گمرکی چیست؟

تعرفه حقوق گمرکی طبقه بندی شده بر اساس فرم شامل دو نوع تعرفه تک و مرکب می باشد. در تعرفه واحد برای کلیه کالاهای وارداتی، صرف نظر از نوع کالا، تعرفه تعیین می شود، مانند چهار درصد حقوق گمرکی برای کلیه کالاهای وارداتی و در تعرفه مرکب، نوع و مشخصات کالاهای وارداتی تعیین می شود. تعرفه ها و عوارض گمرکی برای کالاهای مختلف متفاوت است.

ملاک طبقه بندی بر اساس هدف تعیین انواع حقوق گمرکی چیست؟

راه دیگری برای تعرفه گذاری بر اساس هدف وجود دارد. در این حالت تعرفه، چهار نوع تعرفه به صورت مالی، حمایتی، مشاوره ای و مستقل دسته بندی می شود.

  • تعرفه مالی به منظور تامین مالی هزینه های دولت تعیین می شود.
  • تعرفه حمایتی راهی برای تشویق بازرگانان به واردات کالا با ایجاد فضای رقابتی است.
  • تعرفه مستقل به طور یک طرفه توسط کشور ذینفع تعیین می شود.
  • تعرفه ای شاخص با هدف تغییر عادات خرید مصرف کننده از یک محصول به محصول دیگر تعیین می شود.

تمایز در طبقه بندی تعرفه بر اساس منبع حساب در تعیین حقوق گمرکی چیست؟

تفاوت نوع حقوق گمرکی در این نوع تعرفه تابعی از ارزش مالی کالا و به صورت درصدی از ارزش هر اقلام محاسبه می شود و بر این اساس به سه نوع تعرفه ویژه، تعرفه ارزشی تقسیم می شود. و تعرفه مرکب

ماهیت تعرفه های گمرکی در حقوق گمرکی چیست؟
ماهیت تعرفه مربوط به اهمیتی است که کشور صادرکننده یک کالا برای کشور واردکننده آن کالا در سیستم حساب گمرکی قائل است. این تعرفه بر دو نوع است:

1- تعرفه عمومی که برای کلیه کالاها بدون توجه به ماهیت کشور مبدا انجام می شود.

2- تعرفه ترجیحی که بر اساس کشور صادر کننده کالا تعیین می گردد.

جهت هرگونه خدمات و مشاوره در زمینه امور گمرکی می توانید با شرکت ام تی رویال تماس حاصل فرمایید.

شرکت بازرگانی ام تی رویال