اخذ اقامت ترکیه

دایره حقوقی شرکت ام تی رویال: ام تی رز نیازمندیهای ترکیه

اخذ اقامت ترکیه ، ظرف یک هفته بدون خرید ملک، فقط با 19000 لیر ، کل پرداخت بعد از اقامت
شرایط :
• هزینه سرپرست خانوار 19000 لیر
• هزینه همسر 3900 لیر
• فرزندان زیر 18 سال تمام 2650 لیر
• فرزندان بالای 18 سال 4900 لیر در صورت تجرد
• زمان انجام پروسه یک هفته کاری
• پکیج فوق شامل یکسال بیمه خدمات درمانی و سلامت برای کل افراد خانواده می باشد.
• اقامت فوق پس از گذشت پنج سال به شرط آنکه در طی مدت اقامت کمتر از 180 روز خارج از ترکیه باشید به پاسپورت ترکیه تبدیل خواهد شد.
دایره حقوقی شرکت ام تی رویال: ام تی رز نیازمندیهای ترکیه
این شرایط فقط برای مدت و تعداد محدودی برای هر ملیت تعیین شده است .

مدارک لازم :
• پاسپورت ( اصل و کپی رنگی تمام اعضای خانواده )
• اصل و کپی شناسنامه همه اعضای خانواده
• اصل و کپی عقدنامه
• عکس رنگی زمینه سفید سه در چهار ( هشت قطعه )
• مبلغ 1290 لیر بابت هر فرد هزینه اداری و تمبر دولتی تایید مدارک ابتدا وجداگانه دریافت می گردد
• حضور هرفرد از خانواده در اداره مهاجرت الزامی است ، حتی نوزاد یا فرزند خردسال .
دایره حقوقی شرکت ام تی رویال: ام تی رز نیازمندیهای ترکیه
توضیح :
هر یک از افراد خانواده می توانند جداگانه نیز مراجعه و اقامت بگیرند ؛ یعنی در صورت تداخل با امتحانات یا موارد شغلی می توانند جداگانه مراجعه کنند . چنانچه فردی از خانواده به غیر از سرپرست قبل از سرپرست مراجعه کند باید هزینه اقامت سرپرست را ابتدا پرداخت کرده باشد .
کل خدمات فوق پس از عقد قرارداد از طریق شرکت آی پی اس تورک انحصارا"بدون پرداخت هیچ وجهی انجام می گیرد و بعد از تسلیم رسید دفترچه اقامت در اداره مهاجرت توسط پلیس به متقاضی ، تسویه حساب خواهد شد.

نحوه انجام :
متقاضی از آژانس مسافرتی تور آنتالیا تهیه نموده و تاریخ ورود به آنتالیا و نام هتل را حداقل سه روزقبل از سفر با مشاورین آی پی اس تنظیم کرده باشد. مدت حضور شما باید حداقل یک هفته کاری باشد. کلیه رفت و آمد های اداری توسط شرکت آی پی اس به همراه مترجم فارسی زبان به رایگان از درب هتل شما صورت می گیرد.

اقامت از طریق خرید ملک و مستغلات
به دنبال تغییراتی که در سال 2012 در خصوص فروش املاک و مستغلات در قوانین ترکیه بوجود آمد سرانجام قانون اعطای اجازه اقامت به خارجیانی که در ترکیه اموال غیر منقول (شامل املاک . مستغلات ) خریداری می کنند نیز به تصویب رسید و در تاریخ 11 آوریل 2013 در روزنامه رسمی منتشر و برای اجرا به سازمان های مربوطه ابلاغ گردید. مطابق بند ماده 31 این قانون به اتباع خارجی که در ترکیه املاک و مستغلات خریداری می نمایند دفترچه اقامت داده می شود. این دفتردایره حقوقی شرکت ام تی رویال: ام تی رز نیازمندیهای ترکیهچه تا زمانی که صاحب آن، ملک مربوطه را در تملک خود داشته باشد هر ساله تمدید می شود و پس از 5 سال دارنده آن می تواند اقامت دائم ترکیه و تابعیت ترکیه ( و به تبع آن پاسپورت دوم ) دریافت نماید.

تصویب قانون اعطای اقامت دایم با خرید ملک در ترکیه
اتباع خارجی که اقدام به خرید املاک و مستغلات درترکیه مینمایند درمرحله اول قادر به اخذ اجازه اقامت حداقل یک ساله، و در پایان یک سال در صورت عدم فروش ملک قادر به تمدید اقامت خود خواهند بود و پس از 5 سال قادر به اخذ تابعیت و پاسپورت ترکیه خواهند شد.
قانون اعطای اجازه اقامت به اتباع خارجی در قبال خرید املاک و مستغلات در ترکیه که اتباع بسیاری از کشورهای منطقه مشتاقانه در انتظار تصویب آن بودند در مورخه 11.04.2013 پس از انتشار در روزنامه رسمی دولت ترکیه لازم الاجرا اعلام شد. مطابق این قانون که حمایت از تجارت بین المللی و سرمایه گذاران خارجی نام دارد و به تایید مستقیم عبدالله گل رئیس جمهورترکیه رسیده و در روزنامه رسمی دولت در مورخه 11.04.2013 منتشر شد است، اتباع خارجی که اقدام به خرید املاک و مستغلات و یا اقدام به سرمایه گذاری ملکی و یا تجاری در ترکیه مینمایند در مرحله اول حق اخذ اجازه اقامت تجاری برای حداقل یک سال را خواهند داشت. درسیستمی که تاکنون برای این دسته از سرمایه گذاران در حال اجرا بود، این زمان بین 3 الی 6 ماه بود که به عنوان بزرگترین مانع جهت خریداران ملک در ترکیه بشمار میرفت و با تصویب و شروع به اجرای این قانون، مانع موجود از میان برداشته شد.مطابق قانون جدید این سرمایه گذاران خارجی املاک و مستغلات، در پایان هر سال اقامتی در صورتی که همچنان مالک ملک خود در ترکیه باشند حق تمدید اجازه اقامت خود را مجددا خواهند داشت. همچنین این سرمایه گذاران پس از هشت سال اقامت با تمدید سالیانه، قادر به اخذ تابعیت ترکیه خواهند شد و چنانچه در زمان مدت اقامت منبع درآمد اعضاء خانواده نیز در داخل ترکیه باشد ( راه اندازی کسب و کار) مدت دریافت تابعیت به پنج سال کاهش می یابد. پیشبینی میشود قانون جدید از طرف اتباع کشورهای منطقه بخصوص اتباع کشورهایی چون روسیه، ایران و کشورهای خلیج فارس که در سالهای اخیر تمایل بسیاری در جهت خرید ملک و اخذ اقامت در ترکیه از خود نشان میدادند، با استقبال فراوانی روبرو شود. لازم به ذکر است که این قانون شامل اشخاصی که پیش از تصویب آن اقدام به خرید ملک از ترکیه را نموده اند نیز خواهد شد.
منبع : روزنامه رسمی دولت ترکیه مورخه 11.04.2013
لینک رسمی منبع خبر مصوبه :

دایره حقوقی شرکت ام تی رویال: ام تی رز نیازمندیهای ترکیهhttp://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/04/20130411-2.htm

قانون ثبت املاک و اقامت خارجیان در ترکیه
قانون جدید شماره . 5444
تاریخ پذیرش : 2005/12/29
ماده یک :قانون قدیمی ثبت املاک به شماره  No.2644 مورخ 1934/12/22 بود که توسط دادگاه قانون اساسی ترکیه لغو شد و قانون جدید با ماده 35 تجدید نظر به شرح زیر تصویب و از ابتدای سال 2006 به اجرا رسیده است.
ماده سی و پنج : اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی ، بدون محدودیت های قانونی به غیر از برخی کشورهای عربی ، به شرطی که در ترکیه به عنوان محل کار و یا به عنوان یک مسکن یا خدمات پزشکی باشد و برای استفاده شخصی و یا طرح های توسعه  و برنامه های توسعه محلی از این اهداف را شامل شود برای تمام خارجیان بلا مانع است.  در سراسر کشورترکیه ، اتباع خارجی می تواند برابر یک فرد ترک از لحاظ امتیازات برابر از تمام حقوق شهروندی ترکیه بهره مند شوند به جز اینکه مجموع خرید شخصی به نام هر فرد از سه هکتار یعنی 30 هزار متر تجاوز نکند. این شامل خرید به نام شرکت نمی شود و در این حالت نامحدود است و در شرایطی چنانچه سرمایه گذار خارجی در بخش کشاورزی یا دامداری سرمایه گذاری کند خرید بیش از 30 هزار متر نیز مشروط بر اجازه شورای وزرا بلا مانع است.
در خصوص ارث قوانین صراحتا" بیان کرده که اموال منقول و غیر منقول به فرزندان و خانواده درجه یک متوفی می رسد مگر آنکه از قبل توافقات رسمی دیگری ثبت شده باشد.
خارجیان حق خرید ملک در مناطق حواشی فرودگاه ها پادگان ها ومراکز دولتی حساس را ندارند و این مناطق قبلا" بر روی نقشه ها مشخص شده است. این مناطق شامل نظامی ، نظامی و مناطق امنیتی خاص و مناطق استراتژیک را نیز شامل شده است.
خریداران خارجی املاک می توانند بلافاصله با تحویل ملک برای اخذ سند و اقامت خانواده درجه یک بدون هزینه جانبی اقدام کنند.
http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2006/01/20060107-1.htm

دایره حقوقی شرکت ام تی رویال: ام تی رز نیازمندیهای ترکیه

139241 -۲۴ مرداد ۱۳۹۱
در قانون فروش ملک به خارجیان در ترکیه با هدف جذب سرمایه خارجی بیشتر که با تصویب رییس جمهوری و بخشنامه نخست وزیری این کشور اجرایی شد برای ایرانی ها محدودیتهایی در نظر گرفته شده است.
با اجرایی شدن این قانون در برخی موارد استثنایی فروش ملک در ترکیه به اتباع 183 کشور آزاد شد. در واقع قانون فروش ملک به خارجیان با اصلاحاتی که در مجلس ترکیه داده شددر مقیاس وسیعی تعدیل شده است. ترکیه پیشتر به آن دسته از اتباع خارجی که کشورهای آنها اجازه خرید ملک به شهروندان ترکیه در کشورهای خود نمی دهند، اجازه خرید ملک در این کشور نمی داد.
در مصوبه جدید استثناهایی نیز مشاهده می شود که فروش ملک به اتباع سوریه با توجه به اینکه روابط آنکارا با دمشق به حالت تعلیق درآمده و نبود روابط ترکیه با کره شمالی و ارمنستان در شرایط خاصی صورت خواهد گرفت و فروش ملک به اتباع کشورهایی مانند ایران و عراق نیز با کسب مجوز لازم از مراجع ذیصلاح ترکیه ممکن خواهد شد.
در بخشنامه ای که به منظور تعیین شرایط و چگونگی فروش ملک به خارجیان به تصویب هیات دولت ترکیه رسیده است، فروش ملک به اتباع چین و اسراییل با محدودیتهایی امکان پذیر شده ولی اتباع اروپایی و کشورهای عربی در خرید ملک از ترکیه تابع هیچ شرطی نخواهند بود.
با این قانون اتباع کشورهای روسیه، گرجستان، یونان و بلغارستان به عنوان کشورهای هم مرز با این کشور به شرط اینکه املاک مورد نظر آنان در مناطق مرزی و سواحل ترکیه نباشد، خواهند توانست از دیگر مناطق ترکیه ملک خریداری کنند.
برخلاف کشورهایی مانند ایران و عراق که با کسب مجوز ویژه خواهند توانست از ترکیه ملک خریداری کنند، کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس یعنی عربستان، امارات متحده عربی، کویت، قطر و همچنین کشورهای ترک زبان مانند جمهوری آذربایجان و ترکمنستان نیز آزادانه امکان خرید ملک از ترکیه را خواهند داشت.به موجب این قانون که در واقع اصلاح قانون قبلی فروش ملک به خارجیان است، حداکثر فروش ملک از 5/2 هکتار به 30 هکتار افزایش داده شده است و به هیات دولت اجازه می دهد تا این متراژ را به میزان دو برابر نیز افزایش دهد. ولی میزان فروش ملک به خارجیان در محدوده هر شهر نباید از 10 درصد میزان ملک های در مالکیت خصوصی آن شهر تجاوز کند.
نکته مهم دیگری که در قانون جدید پیش بینی شده، حذف کسب نظر از وزارت امور خارجه ترکیه در فروش ملک به خارجیان می باشد. در قانون قبلی برای فروش ملک به خارجیان، اعلام نظر وزارت امور خارجه ترکیه یکی از شرایط الزامی بود.
همچنین در قانون قبلی فروش ملک به خارجیان در محدوده های نزدیک به مناطق نظامی ممنوع بود که در قانون جدید با کسب مجوز لازم از مراجع مربوطه امکان پذیر شده است. فروش ملک به خارجیان در برخی مناطق ترکیه از هم اکنون به بیش از 10 درصد رسیده و لذا تصویب و اجرایی شدن این قانون نیز فرصت جدیدی برای خریداران خارجی ایجاد نخواهد کرد. مهمترین مناطقی که تاکنون اتباع خارجی کشورهایی که مطابق اصل متقابل در ترکیه ملک می خریدند و اکثر آنها را اروپائیان تشکیل می دادند، مناطق توریستی آنتالیا در جنوب و موغلا در جنوب غربی ترکیه است.
بر اساس آمار دولتی منتشر شده اکنون در ترکیه 125 هزار و 452 نفر خارجی صاحب املاکی به وسعت 89 میلیون و 296 هزار و 390 مترمربع می باشند.
بیشترین شهری که تاکنون اتباع خارجی در آن اقدام به خرید ملک نموده اند شهر قونیه است که نزدیک به 6 میلیون و 484 هزار و 158 مترمربع ملک توسط خارجیان خریداری شده است. پس از قونیه شهرهای آنتالیا، موغلا، آیدین، استانبول، بورسا و ازمیر قرار دارند. در شهرهایی همانند آغری، حکاری و شیرناک نیز هیچ ملکی توسط خارجی ها خریداری نشده است.
بیشترین خریداران آلمانی ملک، آنتالیا را برگزیده اند و انگلیسی ها شهر موغلا را برای خرید مسکن ترجیح داده اند. در شهر آنتالیا 2٫3 میلیون مترمربع زمین توسط آلمانی ها خریداری شده است. اتباع کشورهای دانمارک و هلند پس از آلمانی ها بیشترین ملک را در آنتالیا خریداری کرده اند.
در شهر استانبول نیز بیش از 4 هزار و 380 شهروند تابع آلمان دارای ملک می باشند. ترکیه انتظار دارد با اجرایی شدن این قانون حدود 10 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند.

اقامت توریستی 6 ماهه:
طبق قوانین جدید وزارت کشور ترکیه  اتباع خارجی میتوانند متقاضی اخذ دفترچه اقامت 6 ماهه شوند. این بدان معنی است که اتباع ایرانی از هنگام ورود به  ترکیه خواهند توانست حدود 8-9 ماه به صورت مستمر در ترکیه اقامت نمایند. اخذ این نوع اقامت برای کسانی که قصد خرید ملک در ترکیه را دارند الزامی است.
اقامت از طریق ثبت شرکت:
با ثبت شرکت در ترکیه سهامداران شرکت  میتوانند با اخد اجازه کار، اقامت یک ساله دریافت نمایند.  این سهامداران  همچنین  میتوانند برای منسوبین درجه یک خود  نیز دفترچه اقامت یکساله دریافت نمایند. این دفترچه اقامت هر سال قابل تمدید است و صاحب آن در صورت برآوردن شروط  لازم  پس از 5 سال اقامت مستمر در ترکیه (که در این مدت نباید درهر سال بیش از سه ماه  خارج ترکیه بسر برده باشد) میتواند تقاضای تابعیت ترکیه  ( و به تبع آن پاسپورت دوم )  نماید.
اقامت از طریق استخدام:
با استخدام در یک شرکت ترک، فرد خارجی میتواند اجازه کار و به تبع آن دفترچه اقامت دریافت نماید. شرکت ترک باید شروط لازم برای این استخدام را دارا باشد. یکی از این شروط این است که  شرکت ترک در ازای استخدام هر خارجی باید  5 پرسنل رسمی ترک را در استخدام خود داشته باشد. که البته وکلای شرکت میتوانند با استفاده از راهکارهایی , این شرط را تا حدودی تعدیل نمایند.
اقامت دانشجویی:
برای گرفتن این نوع اقامت  ابتدا باید در آزمون تومر (مرکز آموزش زبان ترکی) شرکت کرده و مدرک تومر را بگیرید. با اخذ این مدرک شما می توانید برای تحصیل در یکی از دانشگا های ترکیه و به تبع آن اقامت دانشجویی اقدام نمایید.
اخذ اقامت از طریق ازدواج با شهروند ترک:
در این صورت فرد، دفترچه اقامت یک ساله دریافت مینماید. این اجازه اقامت هر سال تمدید میشود و پس از سه سال از تاریخ ازدواج فرد میتواند تقاضای تابعیت ترکیه را نماید. روند قبول تابعیت  وی و گرفتن پاسپورت ترکیه توسط متقاضی حداقل یکسال از تاریخ تقاضای تابعیت بطول میانجامد. مهمترین فاکتور در این مورد واقعی بودن این ازدواج است

توجه:
خرید ملک در ترکیه طبق قوانین مهاجرت توسط این شرکت انجام می پذیرد . اقامت فوری خانواده ظرف یک هفته بعد از انتقال سند و دریافت پاسپورت بعد از پنج سال اقامت در ترکیه.
آنتالیا به دلیل دارا بودن درصد اروپایی ساکن به میزان بیش از 35% از جمعیت شهری، اعتدال آب و هوا، برخورداری از سواحل زیبا، امکانات مدرن تفریحی، ارزانی مایحتاج زندگی و عدم ترافیک در اولویت اول انتخاب خریداران ملک و متقاضیان اخذ اقامت است.
قسمت املاک در وب سایت را مورد بررسی قرار داده و ارتباط خود را با مسئولین فروش حفظ نمایید تا بهترین انتخاب را برای شما در نظر گیرند

اخذ اجازه کار در ترکیه
اخذ اجازه کار از طریق ثبت شرکت:
با ثبت شرکت در ترکیه سهامداران شرکت میتوانند تقاضای اجازه کار و اقامت نمایند. این اجازه کار و دفترچه اقامت هر سال به شرط حائز بودن شروط لازم قابل تمدید است و صاحب آن در صورت دارا بودن شرایط لازم پس از 5 سال میتواند تقاضای تابعیت ترکیه را نماید.
اخذ اجازه کار از طریق استخدام در یک شرکت ترک:
با استخدام در یک شرکت ترک فرد خارجی میتواند اجازه کار یک ساله و به تبع آن دفترچه اقامت دریافت نماید. این شرکت ترک باید شروط لازم برای این استخدام را دارا باشد. شرکت ترک باید در ازای استخدام هر خارجی 5 پرسنل رسمی شهروند ترکیه را در استخدام داشته باشد و سرمایه تادیه شده شرکت حداقل باید 100.000 لیر ترک باشد. در پایان یک سال، این اجازه کار دو سال دیگر نیز تمدید میشود. در پایان سه سال نیز اجازه کار فرد تا سه سال دیگر تمدید خواهد شد. در پایان سال ششم فرد میتواند تقاضای اجازه کار نامحدود نماید. همچنین اتباع خارجی که بیش از 5 سال بطور مستمر و قانونی در ترکیه اقامت داشته اند میتوانند تقاضای اجازه کار نامحدود , تابعیت ترکیه و به تبع آن پاسپورت دوم نمایند.
اجازه کار مستقل:
اتباع خارجی که حداقل 5 سال بطور مستمر و قانونی در ترکیه اقامت داشته اند میتوانند تقاضای اجازه کار مستقل نمایند. در اعطای این نوع از اجازه کار آنچه که در ارزیابی مسئولین امر مهم است، سودمند بودن فعالیت شغلی فرد برای اقتصاد ملی کشور است

دایره حقوقی شرکت ام تی رویال: ام تی رز نیازمندیهای ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه
تاسیس شرکت در ترکیه در حوزه تجارت چه کارآیی برای شما خواهد داشت؟
در شرایط ویژه امروز، تجار ایرانی با ثبت شرکت در ترکیه قادر خواهند بود تا آن بخش از تجارت خود با دیگر کشورها را که قادر به انجام آن نیستند، از طریق این شرکت ها انجام دهند. با ثبت شرکت شما قادر خواهید بود کالاهای مورد نیاز خود را از کشورهای مختلف خریداری نموده و پس از رسیدن محموله به گمرکات ترکیه آن را به ایران ارسال نموده و یا وارد ترکیه نمایید. همچنین اگر قصد صادر کردن کالای خود را به ترکیه دارید تاسیس شرکت به شما این امکان را خواهد داد تا کالایتان را نه بنام فردی دیگر (که نمی دانید چقدر می توانید به وی اطمینان نمایید) بلکه بنام شرکت خودتان ارسال نمایید. از سوی دیگر با ثبت شرکت در ترکیه شما خواهید توانست که در داخل ترکیه فعالیت تجاری اقتصادی و تولیدی (بر حسب موضوع شرکت و مفاد مندرج در اساسنامه) انجام دهید. اصولا اتباع خارجی برای انجام هر گونه فعالیت تجاری در ترکیه (حتی باز کردن یک سوپر مارکت و یا یک رستوران) نیاز به تاسیس یک شرکت دارند.

انواع شرکت در ترکیه:
انواع شرکت در ترکیه اندکی متفاوت از ایران است. در ترکیه انواعی از شرکت وجود دارند که تابع قانون تجارت این کشور نبوده و فاقد شخصییت حقوقی اند که این نوع از شرکت ها اساسا موضوع این نوشتار نیستند. ولی انواع شرکت هایی که تابع قانون تجارت ترکیه اند کم و بیش همانند انواع آن در ایران می باشند. بنظر میرسد که شرکت نسبی به عنوان نوعی شرکت ، مخصوص ایران است زیرا در ترکیه نیز همانند کشورهای اروپایی این نوع شرکت وجود ندارد. از آنجا که معمولا 90 درصد شرکت هایی که ایرانیان در ترکیه تاسیس می نمایند شرکت هایی با مسئولیت محدود می باشند لذا در اینجا بدون شرح جزییات ، فقط اشاره ای اجمالی به ویژگی های انواع رایج شرکت ها می نماییم.
دایره حقوقی شرکت ام تی رویال: ام تی رز نیازمندیهای ترکیه
شرکت با مسئولیت محدود:
شرکت با مسئولیت محدود در ترکیه حداقل با دو و حداکثر با 50 شریک قابل ثبت است ( البته طبق قانون جدید شرکت با مسئولیت محدود حتی با یک سهامدار نیز قابل ثبت است ) و مسئولیت هر یک از سهامداران در مورد بدهی‌های شرکت محدود به مبلغ سرمایه‌گذاری شده در شرکت می باشد. به زبان ساده‌تر در صورتی که شرکت ورشکسته شود و نتواند جوابگوی طلبکاران باشد تنها سرمایه سهامداران از بین می رود و طلبکاران نمی‌توانند باقیمانده مطالبات خود را از اموال شرکای شرکت مطالبه کنند. حد اقل سرمایه برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود 10000 لیره ترک میباشد و هر نوع تغییر و انتقال سهم الشرکه شرکا باید در دفتر خانه رسمی انجام شود. البته لازم به ذکرست که چنانچه متقاضی قصد اخذ اقامت هم داشته باشد سرمایه شرکت میبایست 100000 لیره ترک باشد و بر اساس قانون معادل 25% سرمایه شرکت در حساب شرکت موجود باشد که پس از پایان مراحل ثبت و دریافت روزنامه رسمی قابل برداشت است.

شرکت سهامی (خاص- عام):
تاسیس این نوع شرکت نیازمند حداقل 5 شخص حقیقی و یا حقوقی است. شرکا در قبال دیون و قروض شرکت به اندازه سهم اشان مسئولند. در شرکت ها ی سهامی سرمایه باید به قسمت های مساوی تقسیم شده باشد و هر یک از اجزاء تقسیم را سهم گویند. شرکاء لازم نیست که هر یک فقط یک سهم داشته باشند بلکه هر شریک می تواند به هر مقدار که بخواهد سهم بخرد. بر اساس قانون تجارت ترکیه جلسات مجمع عمومی باید با حضور نمایندگانی از وزارت بازرگانی ترکیه برگزار شود. شرکت های سهامی به دو نوع تقسیم میشود:

شرکت سهامی خاص: شرکت های هستند که تعداد سهامداران آن زیر 250 نفر میباشند.
شرکت سهامی عام: شرکت های هستند که تعداد سهامداران آن بیش از 250 نفر میباشند.

شرکت تضامنی:
شرکتی است که تحت اسم مخصوصی بین دو یا چند شخص حقیقی با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود و اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض شرکت کافی نباشد ٬هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض می‌باشند.

شرکت مختلط:
در این نوع شرکت یک یا چند نفر شریک، ضامن تمام دیون و دارای سهم الشرکه می باشند ودیگر شرکا در مقابل دیون شرکت فقط به نسبت سرمایه خود در شرکت مسئولیت دارند. اشخاص حقوقی نمی توانند جزو شرکاء ضامن باشند. مقبولترین و بیشترین انواع شرکت که در ترکیه ترجیح داده میشود به ترتیب شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص میباشد.

موسسات مالی (صرافی):
تاسیس این گونه موسسات مالی در قالب یک شرکت سهامی ممکن میباشد. لیکن تاسیس این نوع موسسات مستلزم اخذ مجوز از سازمانهای مربوطه است که در صورت مراجعه دوستان متقاضی همکاری لازم به عمل خواهد آمد.
ثبت شرکت و مراحل آن:
تعیین آدرس دفتر شرکت و تنظیم اجاره نامه: ارائه اجاره نامه محل شرکت در اولین مرحله ثبت الزامی است لذا یا شرکا باید در ترکیه قبل از هر اقدامی راساً اقدام به پیدا کردن و اجاره دفتر شرکت نمایند و یا با توافق طرفین، مجری نسبت به اجاره یا خرید محل شرکت اقدام نماید.

تنظیم اساسنامه و فرم های مخصوص تاسیس شرکت
مراجعه به اداره دارایی و اخذ شماره مالیاتی شرکا
تایید اساسنامه در دفتر خانه رسمی
مراجعه به اتاق بازرگانی برای ثبت شرکت
چاپ روزنامه رسمی
تایید نمونه امضا و وکالت نامه در دفترخانه
تنظیم فرم اداره دارایی و مراجعه و تحویل اسناد مربوطه به اداره مذکور برای بررسی اسناد و بازدید و تایید آدرس دفتر شرکت توسط بازرسان آن اداره
بازدید و تایید آدرس شرکت توسط بازرسان اداره دارایی
اخذ شماره مالیاتی شركت پس از بازدید و تایید آدرس
اخذ كارت بازرگانی
تصدیق دفاتر حسابداری
گشایش حساب بانكی شركت
معرفی حسابدار
دایره حقوقی شرکت ام تی رویال: ام تی رز نیازمندیهای ترکیه
زمان مورد نیاز برای تاسیس شرکت:
ثبت شرکت بسته به شعبه اداره دارایی و روزی که کار را آغاز کنیم ( اول و یا وسط هفته) بین 4 الی 8 روز طول میکشد

قانون مناطق آزاد تجاری و صنعتی ترکیه
در ترکیه 21 منطقه آزاد تجاری و صنعتی وجود دارد. به دلیل وجود تسهیلات زیربنایی قوی و معافیتهای مختلف قانونی، این مناطق جذابیت فراوانی برای سرمایه گذاران و تجار خارجی دارند. مهم ترین فرازهای قانون مناطق آزاد ترکیه که شامل مزایا و معافیت های موجود در این مناطق هستند، عبارتند از:

معافیت مالیاتی:
درآمدهای حاصله از فعالیت های تولیدی در مناطق آزاد از مالیات بر درآمد معاف است.
امکان حضور دراز مدت:
واحدهای تجاری و اداری آماده موجود در مناطق، به مدت 10 سال برای فعالیتهای تجاری و 20 سال برای فعالیتهای تولیدی اجاره داده می شوند، اما چنانچه سرمایه گذار خود اقدام به احداث نماید، قرارداد اجاره برای فعالیتهای تجاری 20 ساله و برای فعالیتهای تولیدی 30 ساله خواهد بود. قراردادها تا 99 سال قابل تمدید است.
معافیت از پرداخت عوارض گمرکی و مالیات:
معافیت از پرداخت عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده برای کالاها و مواد اولیه ای که از دیگر کشورها وارد منطقه آزاد میشوند
انتقال نقدینگی:
درآمدهای حاصل از فعالیت در مناطق آزاد به راحتی و با آزادی کامل قابل انتقال به داخل خاک ترکیه و یا کشورهای دیگر است و نیاز به اخذ مجوز نیست.
زیرساختها:
زیرساختهای موجود در مناطق آزاد ترکیه بسیار پیشرفته بوده و با حداقل بوروکراسی، در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. اکثر مناطق آزاد در کنار بنادر بزرگ ترکیه قرار گرفته است که امکانات حمل و نقل دریایی را فراهم می آورد

قانون سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه
قانون سرمایه گذاری مستقیم خارجی ترکیه در 7 ماده تنظیم شده و دارای یک آیین نامه اجرایی است. آیین نامه این قانون نیز خود از 4 بخش و 13 ماده برخوردار است. در ماده سوم این قانون، اصول سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه به شرح زیر برشمرده شده است:

آزادی سرمایه گذاری و معاملات داخلی:
سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری مستقیم در خاک ترکیه، یا انجام معامله با سرمایه گذاران داخلی این کشور آزاد هستند.
سلب مالکیت و مصادره:
اموال سرمایه گذاران خارجی سلب مالکیت یا مصادره نخواهد شد مگر برای اهداف و مصالح عمومی که در این صورت نیز مطابق فرایندهای قانونی، خسارتها جبران خواهند شد.
خروج اموال:
سرمایه گذاران خارجی برای خارج کردن اموال خویش از ترکیه کاملاً آزاد هستند.
مالکیت اموال غیر منقول:
سرمایه گذاران خارجی برای مالکیت اموال غیر منقول در خاک ترکیه محدودیتی ندارند.
حل اختلاف:
چنانچه در جریان سرمایه گذاری هر گونه اختلافی بروز کند، سرمایه گذار خارجی می تواند به دادگاههای محلی رجوع کند.
ارزش گذاری سرمایه غیر نقدی:
سرمایه های غیر نقدی سرمایه گذاران خارجی بر اساس قانون تجارت ترکیه ارزش گذاری می شوند.
استخدام کارکنان خارجی:
شرکتهای خارجی موضوع این قانون، می توانند اتباع خارجی را که از وزارت کار و امنیت اجتماعی دارای مجوز هستند به استخدام خویش درآورند.
افتتاح دفتر نمایندگی:
به شرکتهای خارجی اجازه داده می شود که دفاتر نمایندگی خویش را مطابق قانون افتتاح کنند.امتیازات مناطق آزاد
نحوه خرید ملک و اخذ اقامت و اجازه کار و ثبت شرکت در ترکیه ، اخذ پاسپورت ترکیه؛ سرمایه گذاری وانبوه سازی و مشارکت در ساخت املاک در آنتالیا:
قدم اول ؛ هماهنگی و بازدید تا انتخاب :
ضمن اینکه از متقاضی دعوت می کنیم تا در سایت آی پی اس تورک از لیست و آلبوم املاک بازدید کند و اطلاعات هر ملک را به نسبت متراژ و موقعیت ملک بر اساس بودجه و سلیقه خودش بسنجد ، پیشنهاد بهتر ما حضور فیزیکی متقاضی در آنتالیا و بازدید املاک از نزدیک بر اساس لیست انتخاب شده ای که از قبل با مشاور فروش هماهنگ شده، می باشد.
لذا دعوت می کنیم ابتدا تاریخ حضوردر آنتالیا را با مشاور خود حداقل پنج روز قبل از حضور, هماهنگ کرده تا هماهنگی لازم جهت بازدید املاک با مالکین قطعی گردد، سپس متقاضی باید با یک تورترکیه به دلخواه به آنتالیا مراجعه و از قبل ساعت و روز مورد نظر برای بازدید را برای پیکاپ متقاضی از هتل با مشاور هماهنگ کند . بخش مشاوره به مدت سه روز دو نوبتی صبح و عصر، تمام املاک مورد نظر را به بازدید متقاضی می رساند و در صورت انتخاب و رسیدن به قرارداد هزینه اکونومی تور تا سقف 1,700,000 تومان به عنوان هدیه شرکت از کمیسیون کسر می گردد.
دایره حقوقی شرکت ام تی رویال: ام تی رز نیازمندیهای ترکیه
قدم دوم ؛ رزرو یا قولنامه :
پس از انتخاب ملک مورد نظر چنانچه معادل 30% از ارزش ملک را برای مبایعه نامه همراه داشته باشید می توانیم ملک را قولنامه کرده و قرار مجددی برای تحویل ملک با تکمیل 90% یا تحویل و سند همزمان با تکمیل 100% برای دوره زمانی حداکثر دو ماهه با توافق طرفین تعیین کنیم. اگر مبلغ همراه متقاضی برای قولنامه کمتر از 30% باشد با مبلغ موجود قولنامه امضاء شده و متقاضی ده روز فرصت دارد تا مبلغ قولنامه را تکمیل کند و نسخه مربوطه را تحویل بگیرد. حداقل مبلغ برای رزرو یک ملک ده هزار لیر ترکیه می باشد لذا با رقم کمتر رزرو نیز امکانپذیر نمی باشد. هر مبلغی به هر میزانی در سربرگ شرکت بابت هر خدماتی رسید و ممهور می گردد.

قدم سوم ؛ انتقال سند تاپو :
بعد از تکمیل 30% رقم مبایعه نامه یا همان قولنامه ، تعداد دو قطعه عکس از خریدار و فروشنده و ترجمه رسمی پاسپورت خریدار که توسط شرکت انجام می شود و سند ملک و کپی کارت شناسایی مالک تحویل اداره تاپو ( انتقال اسناد ) می گردد. اداره تاپو از طریق تلفن و ایمیل تاریخ حضور طرفین برای انتقال سند را پس از اخذ استعلامات لازم که اتوماتیک انجام می گردد اطلاع می دهد . این امور اداری و پیگیری ها همیشه به عهده دفتر املاک است و دفتر املاک باید تا آخرین مرحله انتقال سند در تمام مراحل حضور فعال داشته باشد. روز دفتر خانه تاپو می تواند با انتخاب و هماهنگی طرفین قرارداد از قبل رزرو و تعیین وقت شود . تعیین وقت به صورت حضوری و یا اینترنتی می باشد.

توضیح یک ؛ خریدار خارجی یعنی ایرانی است :
در ترکیه هر خریدار با ملیت غیر از ترکیه ای خارجی یا یابانجی نامیده می شود لذا ملیت ایرانی نیز خارجی حساب می شود در قانون انتقال اسناد به نام خارجی در ترکیه باید ملک مورد نظر از لحاظ موقعیت توسط اداره کارشناسی ارتش ترکیه چک شود که به مراکز امنیتی ترکیه نزدیک نباشد تا مجاز به فروش به خارجی باشد . لذا وقتی ملکی قولنامه می شود اگر در همان بلوک یا ساختمان چپ و یا راست آن طبق بایگانی کامپیوتر اداره اسناد قبلا" یک خارجی خرید کرده و سند به نامش شده است لذا زمان انتقال سند حداکثر ده روز طول می کشد ولی اگر چنین نباشد این زمان به دلیل استعلام از مرکز انکارا به یکماه تا چهل و پنج روز افزایش می یابد . لذا اگر خریدار در این طول زمان به ملکش احتیاج داشته باشد می تواند بعد از قولنامه یا همزمان با قولنامه ضمن تکمیل 90% از ارزش ملک انتخاب شده ، آن را تحویل بگیرد و ساکن شود تا زمان انتقال سند برسد. اگر خریدار ترک باشد این زمان حداکثر ک هفته کاری خواهد بود .
دایره حقوقی شرکت ام تی رویال: ام تی رز نیازمندیهای ترکیه
توضیح ؛ هزینه های جانبی :
کلیه هزینه های تسویه حساب های مربوط به ملک تا زمان تحویل و انتقال سند اعم از مالیات و آب و برق و شارژ ساختمان و مالیات انتقال سند به عهده فروشنده و فقط مالیات انتقال سند به نام خریدار که قبض جداگانه ای دارد به عهده خریدار است . ضمنا" طبق قوانین ترکیه هر یک از طرفین قرارداد باید هنگام قولنامه مبلغ 3% از قیمت ملک را به عنوان کمیسیون و جداگانه به دفتر املاک بپردازند.
تبصره : قبض تلفن و اینترنت به نام فرد است نه به نام ساختمان .

انتقال وجوه ؛ بخش مالی :
خریدار می تواند به یکی از دو طریق زیر و به دلخواه مبلغ ملک را بپردازد. پیش از پرداخت باید نرخ همانروز را با مشاور چک کند چون معادل لیر آن در همانروز باید توسط دفتر تحویل فروشنده گردد.
• مبلغ را نقدی به صورت لیر ترکیه یا دلار یا یورو همراه بیاورد و در دفتر پرداخت و رسید دریافت نماید.
• مبلغ را از طریق هر صرافی دلخواه به حساب دفتر املاک به صورت لیر ترکیه واریز کند.

خدمات جانبی ؛ تغییر تیغه ها ، اینتریور دیزاین :
چنانچه ملکی مورد پسند خریدار شد ولی در برخی موارد مثل سقف بالکن یا کمد یا کتابخانه یا ساخت انباری و جکوزی یا اپن و کلوز کردن آشپزخانه یا فرنیش کردن آن و یا هر گونه تغییرات و اعمال سلیقه نیاز باشد بخش مخصوص طراحی شرکت با بهترین امکانات و زیباترین مصالح ظریفکاری و لوازم در اسرع وقت هر آنچه از تغییرات و فرنیش را طبق کاتالوگ با بهترین متریال ترک یا آلمانی و ایتالیایی بر روی ملک انتخابی اجرا می کند که شامل هزینه ای جدا و بسیار مناسب می باشد.

اخذ اقامت
به محض دریافت سند تاپو با ارائه کپی پاسپورت و عکس اعضای خانواده و فرزندان ظرف پنج روز کاری دفترچه اقامت ترکیه صادر می گردد . این دفترچه برای یکسال اقامت است و هر سال باید ده روز قبل از اتمام برای تمدید اقدام شود . تمدید آن رایگان و فقط ده دقیقه طول می کشد . بعد از گذشت پنج سال تمام در صورت تسلط نسبی به زبان ترکی می توانید در جلسه اخذ پاسپورت ترکیه شرکت و پاسپورت بگیرید .
تبصره : در قوانین اقامتی ترکیه فرزندان از هر جنسی و هر سنی که باشند تا زمانی که مجرد هستند جزو خانواده محسوب و شامل اقامت می باشند.
دایره حقوقی شرکت ام تی رویال: ام تی رز نیازمندیهای ترکیه
تبصره : در صورت ازدواج فرزند
اقامت طبق دفتر چه تا پایان اعتبار تاریخ آن معتبر است ولی تمدید نمی شود مگر در شرایط زیر :
• فرزند متاهل شده ملک دیگری بخرد.
• فرزند متاهل شده با یک ترک ترکیه یا خارجی که پاسپورت یا اقامت ترکیه دارد ازدواج کند.
• شرکت با امکان اقامت ثبت کند .
• اقامت از دانشگاه یا محل کارش داشته باشد.
لذا با این همه راه آسان نگرانی از ابطال اقامت قبلی وجود ندارد.

سایر موارد
بسیاری از ایرانیان با نگاه فقط توریستی ترکیه را شناخته اند ، کارشناسان ما با توجه به شناخت انچه ایرانیان به دلایل آن مهاجرت می کنند ترکیه را ماه ها زیر ذره بین با دقت بررسی کرده و آنتالیا را به هزار و یک دلیل مناسبترین شهر برای زندگی ایرانیان می دانند . لازم است بدانید آنتالیا این شهر چهار میلیون نفری ساحلی که در اوج سرمای زمستان در استانبول فقط 14 درجه بالای صفر است و می توانید در آفتاب ملایم ساحل آن قدم بزنید سالانه پذیرای 12 میلیون توریست اروپایی امریکایی و روس و حدود دویست هزار توریست از ایران است . همچنین همکاران ما آمادگی لازم دارند تا برای ثبت نام فرزندان شما در مهد ، مدارس و دانشگاه و یا ایجاد بیزنس و یا حتی همکاری ساختمانی و سرمایه گذاری با شرکت آی پی اس در خدمت شما باشند و باعث افتخار خواهد شد که ما را به عنوان شریک کاری با سابقه درخشان ساخت و ساز در آنتالیا همراهی نمایید.

مزایای اقامت و پاسپورت ترکیه :
به محض اخذ اقامت ترکیه در هر بانک بین المللی و با هر کارنسی دلخواه ظرف فقط دو روز کاری برای شما حساب چند منظوره با مسترکارت باز خواهیم کرد. اقامت ترکیه باعث می شود شما به راحتی از هر سفارت اروپایی ، امریکایی ،کانادا و استرالیا ویزاهای طولانی مدت و به تعدد برای خود و اعضای خانواده دریافت نمایید. پاسپورت ترکیه از معتبر ترین پاسپورت های دنیا به علت عضویت قوی ترکیه در ناتو می باشد و پیوستن ترکیه در آینده ای نزدیک بین سال های 2018 تا 2020 به اتحادیه اروپا رسما" قیمت ملک شما و ارزش پاسپورت واقامت شما و کردیت شرکت و شغل شما را چند برابر می کند .
دایره حقوقی شرکت ام تی رویال: ام تی رز نیازمندیهای ترکیه
اشاره ای کوچک :
همچنین ترکیه تنها کشوری است که از لحاظ فرهنگی به ایرانیان بیش از بقیه نزدیک تر است و ترک ها احترام خاصی به وصیت آتاتورک بزرگ برای ایرانیان قائل هستند . بیشتر مناطق آنتالیا به زبان انگلیسی روسی و آلمانی مسلط و بیشترین آمار خارجیان مقیم ترکیه از کشورهای روسیه ، آلمان ، فرانسه ، انگلستان و …. ساکن شهر آنتالیا هستند . بزرگترین فستیوال های زمستانی و مسابقات اروپایی در فصل زمستان در آنتالیا برگزار می گردد و آنتالیا محل تجمع ایرانیان در تمام نوروز ها ژانویه ها و تابستان هر سال است . چندین شرکت هواپیمایی هر روز بیش از هشت پرواز کانکشن از آنتالیا به استانبول یا آنکارا و شهرهای بزرگ ایران دارند و این مسیرها بزودی با گسترش بیشتری سرویس می دهند.

شرکت هایی که در مناطق آزاد فعالیت تولیدی دارند:
از مالیات بر در آمد حاصل از صادرات محصولات تولیدی خود معاف اند و همچنین از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات های گمرکی جنس و مواد اولیه ای که از کشور های دیگر به مناطق آزاد می آورند ، معافند.
شرکت هایی که فعالیت تولیدی ندارند و فقط صادرات و یا تجارت ترانزیت انجام میدهند مالیات بر ارزش افزوده و تعرفه گمرکی پرداخت نمیکنند، یعنی مثلاَ اگر جنسی از اروپا و یا هر کشور دیگری به مناطق آزاد بیاوریم و مدتی بعد به کشور ثالثی صادر نماییم در این فرآیند مالیات های گمرکی جنس مزبور پرداخت نخواهد شد .

مجوز فعالیت برای شرکت های مقیم در مناطق آزاد:
برای شرکت هایی که فعالیت تولیدی ندارند 10 ساله و برای شرکت هایی که فعالیت تولیدی دارند 15 ساله اعطا میشود.
هرگونه تجارت (خرید و فروش ) بین شرکت های مقیم در مناطق آزاد و شرکت های داخل ترکیه تابع مقررات تجارت بین المللی است و به عبارت دیگر کالاهایی که از داخل ترکیه به مناطق آزاد فروخته میشود تابع قوانین صادرات و کالاهایی که از مناطق آزاد به داخل ترکیه فروخته میشود نیزتابع قوانین واردات می باشد.
به لحاظ زمانی محدودیتی برای نگهداری کالاهایی که وارد منطقه آزاد میشود وجود ندارد.
فعالیت در مناطق آزاد برای کدام شرکت ها مطلوب است:
شرکت هایی که مواد اولیه و یا قطعات یدکی و … وارد نموده ومحصول تولیدی و یا مونتاژ شده خود را به کشور های ثالث می فروشند.
شرکت هایی که کالاهایی را ری – اکسپورت می نماید.
پروسه مراجعه برای اخذ مجوز فعالیت در مناطق آزاد :
برای فعالیت در مناطق آزاد ابتدا باید محل مناسب در منطقه آزاد انتخاب و پیش قرارداد امضا شود سپس باید از مدیریت کل مناطق آزاد سازمان تجارت خارجی ترکیه مجوز فعالیت اخذ شود . برای این کار باید : فرم مخصوص درخواست ، فیش بانکی مبنی بر واریز 5000 دلار هزینه درخواست فعالیت ، نوشته ای که حاوی اطلاعات در مورد درخواست کننده و نوع فعالیتی که در مناطق آزاد انجام خواهد داد ، نمونه امضای درخواست کننده ، اساسنامه شرکت ، بیلانچوی مربوط به 3 سال اخیر شرکت ، جدول سود و زیان ارائه شود .
شرکت هایی که با درخواستشان موافقت میشود باید ظرف 30روز پس از اعدام موافقت مدیریت کل مناطق آزاد اقدام به عقد قرارداد اجاره مربوط به شرکت (دفتر ) و یا دپو نمایند .

شاخص هایی که در دادن مجوز فعالیت از سوی مدیریت کل مناطق آزاد و سازمان تجارت خارجی به شرکت های مراجعه کننده مد نظر این سازمان است:
1- فعالیت بیشتر جنبه تولیدی داشته باشد و بخش بزرگی از تولید به کشور های دیگر صادر گردد.
2- در شرکت هایی که فعالیت تولیدی ندارند و فقط خرید و فروش میکنند ، نیز فعالیت آنها باید محور صادراتی داشته باشند ، گرچه به میزان معینی اجازه وارد کردن برخی مواد اولیه و یا کالاها را به داخل ترکیه نیز دارند.
3- فعالیت شرکت ها باید :
برای محیط زیست و سلامتی انسان ها زیان آور نباشد.
شامل محصولاتی که از سوی مدیریت کل به عنوان محصولات حساس تعیین شده اند ، نباشد.
در بازار داخل کشور موجب رقابت نابرابر نشود

اسدایره حقوقی شرکت ام تی رویال: ام تی رز نیازمندیهای ترکیهیس شرکت جدید و یا تاسیس شعبه:
شرکت هایی که مرکزشان در ترکیه است ، از آنجایی که برای فعالیت در منطقه آزاد باید دفاتر حسابداری مجزایی داشته باشند باید در این مناطق شعبه تاسیس نمایند مناطق آزاد موجود در کشور ترکیه

مرسین ( ۱۹۸۷) آنتالیا ( ۱۹۸۷) آدانا – یو_مورتالیک ( ۱۹۹۹) در ساحل دریای مدیتــــرانه ؛ اژه ( ازمیر ۱۹۹۰) دنیزلی ( ۲۰۰۱) و چرم ازمیر ( ۱۹۹۸) در منطقه اژه ؛ فرودگاه آتاتورک استانبول ( ۱۹۹۰) چرم وصنعت استامبول ( ۱۹۹۵) استامبول – تراکیا ( ۱۹۹۸) استامبول ؛ ترابوزن ( ۱۹۹۲) ریزه ( ۱۹۹۸) وسامسون ( ۱۹۹۸) در ساحل دریای سیاه ؛ ماردین ( ۱۹۹۵) گازیانتب (۱۹۹۹) در جنوب شرقی آناتولی ؛ دوغو آنادولو ( آناتولی شرقی ) ( ارزم -۱۹۹۵) در بخش شرقی تـــرکیه ؛ منطقه آزاد اروپا ( ۱۹۹۹) در بخــــش اروپایی ترکیــــه ؛ مناطق آزاد بورما ( ۲۰۰۱) کوچالی (۲۰۰۱) توبیتاک – مرمره ( مرکز تحقیقات مرمره ) (۲۰۰۲) و جاده ابریشم ساکاریا ( ۲۰۰۷) در منطقه مرمره ؛ منطقه آزاد قیصری ( ۱۹۹۸) در مرکز آناتولی جمعا بیست ویک منطقه آزاد موجود در کشور ترکیه می‌باشند که در آن فعالیت های مختلف اقتصادی و تجاری انجام می‌گیرد. ضمنا عضویت کشور ترکیه در سازمان جهانی تجارت , سازمان اکو , همکاریهای اقتصادی دریای سیاه و داشتن اتحادیه گمرگی با اتحادیه اروپا و موافقتنامه تجارت آزاد با جامعه تجارت اروپا و کشورهای اروپای مرکزی و شرقی و تلاش برای انعقاد موافقت نامه تجارت آزاد با کشورهای عضو شورای هم کاریهای خلیج فار س منجربه این شده است که مناطق آزاد ترکیه از امتیاز های زیادی برای سرمایه گذاری برخوردار باشند

مناطق آزاد ترکیه غنیمت بزرگ ژئواکونومیک برای منطقه آزاد ارس 
مناطق آزاد، علی رغم گستره جغرافیایی محدود آنها، با توجه به فلسفه وجودی متمایز و نوع مدیریت ویژه آنها، در صورت بکارگیری سیاست های کارا و اصولی می توانند به عنوان کانون هایی کوچک، اما با نقش آفرینی های کلان اقتصادی در عرصه معادلات ژئواکونومیکی ظاهر شوند (ولی¬ قلی¬ زاده، 1389: 153). این در حالی ا ست که با توجه به پتانسیل های بالایی که در مناطق آزاد وجود دارد، طبیعی است که این نقش آفرینی جنبه های ژئوپلیتیک نیز به خود بگیرد. البته، بحث فوق به این معنی نیست که مناطق آزاد در شکل واحدهای فضایی- سیاسی جدید به صورت مستقل در عرصه های ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک ظاهر می شوند؛ بلکه کاملاً برعکس، نقش آفرینی واحدهای فوق در بطن نقش آفرینی کشورها معنی پیدا می کند. به عبارتی، مناطق آزاد می توانند به عنوان فرصت ها و ابزارهایی با توانایی نقش آفرینی ژئوپلیتیک یا توانایی خلق چشم اندازهای ژئوپلیتیک در خدمت کشورها باشند. به گونه¬ای که در جهان امروز، وقتی معادلات ژئوپلیتیک و قدرت بین دولت ها مورد بررسی قرار می گیرد، وجهه اصلی سیاست جغرافیایی در عرصه رقابت بین دولت ها، با نقش آفرینی غالب عامل اقتصاد و تجارت آزاد تعریف می شود که از آن با عنوان ژئواکونومی یاد می شود. در دنیای ژئواکونومی و معادلات ژئواکونومیک قدرت ها برتری با کشورهایی است که از تمام پتانسیل های جغرافیایی سرزمین خود برای توسعه و انبساط حوزه فضایی فعالیت های تجاری- اقتصادی استفاده بهینه نمایند. در این راستا، در دنیای رقابت های کنونی می توان از مناطق آزاد، با توجه به فلسفه وجودی و کارکردی آنها به عنوان قلب های زنده و پویای اقتصادهای ملی- منطقه ای و حتی جهانی و نیز از روابط بین آنها به عنوان شریان های اصلی اقتصادهای فوق نام برد. 

 

مناطق آزاد، در مجموع در چهار سطح مختلف محلی، ملی، منطقه ای و جهانی به ایفای نقش می پردازند كه گستره عملكرد، نفوذ و موفقیت آنها در سطوح چهارگانه را كاركردها و میزان موفقیت آن منطقه در تعریف، اجرا و حفظ فلسفه وجودی و كاركردی ویژه آن منطقه مشخص می كند. در حقیقت، وزن ژئوپلیتیكی و ژئواكونومیك یك منطقه آزاد، قبل از هر چیزی در بستر فلسفه وجودی آن شكل می گیرد. این در حالی است که نقش سیاست و مؤلفه های انسانی در شكل دهی و سازماندهی وزن منطقه آزاد، نسبت به مؤلفه های جغرافیای طبیعی منطقه بیشتر است. البته، این سخن به معنی تأثیرگذاری مثبت و بهینه مؤلفه های انسانی در شكل دهی به وزن منطقه نیست؛ بلكه، مؤلفه های انسانی در بیشتر موارد با جهت دهی خاص خود به فعالیت ها و كاركر